rnrnrn
تحلیل پتنت (اختراع)

تحلیل پتنت (اختراع)

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تحلیل پتنت (اختراع)

 

پتنت­ سندی است که از طرف موسسات دولتی هر کشور صادر می­شود و به دارنده آن، انحصار استفاده از آن اختراع را­، به مدت ۲۰ سال در آن کشور می­دهد.

در واقع قوانین ثبت اختراع برای هر کشور فقط در آن کشور اعتبار داشته و نظام ثبت بین­ المللی اختراعی وجود ندارد، بلکه فقط در این میان معاهدات بین ­المللی وجود دارند که روند ثبت اختراع (پتنت) را برای شهروندان کشورهای امضاکننده آن قرارداد، در سایر کشورها تسهیل می­کند.

باید توجه داشت که پتنت­ ها فقط انحصار تولید یک محصول یا فرایند به مخترع آن اثر می­دهد و این به معنا تولید آن اثر نیست، بلکه تولید یک محصول به توجیهات اقتصادی باز می­گردد. به ­عبارتی هر اختراعی لزوماً نوآوری نخواهد بود. باید توجه داشت که اختراعات ثبت شده، اگر به مرحله تولید نرسد فاقد ارزش اقتصادی است.

————————————-

شرایط طرح جهت ثبت اختراع

 

جدید بودن طرح: مهمترین شرط یک اثر ابداعی به­ عنوان اختراع، جدید بودن آن است. این بدین معنا است که در هیچ بانک اطلاعات کتبی و یا اسناد شفاهی اطلاعاتی مبنی بر سابقه انجام کاری مربوط به این طرح وجود نداشته باشد.

 به این نکته باید دقت کرد که بعضا امکان دارد قابلیت ثبت اثر به­علت افشای ناخواسته توسط خود مخترع مثلا چاپ مقاله در مجلات یا ارایه در کنفرانس‌ها و یا نمایش در نمایشگاهها از بین برود، حتی اگر در مکانی یا مجله­ای در مورد اثر خود صحبت کند و یا مقالاتی به چاپ برساند نیز مشمول افشا ناخواسته خواهد بود و طرح قابلیت ثبت را از دست می دهد.

مطلب پیشنهادی:   سلول های خورشیدی را در دست بگیرید

 

داشتن کاربرد صنعتی: صرف­نظر از توجیهات اقتصادی، بتوان طرح را به­طور انبوه تولید و یا در صنعت (به معنای عام آن) به کار گرفت و فقط نتیجه یک کار آزمایشگاهی صرف نباشد. 

وجود گام ابتکاری در طرح: داشتن گام ابتکاری در اختراع یکی از مهترین شرایط اختراع است. این بدین معنا است که اختراع برای یک فرد با تخصص معمولی در آن موضوع یک امر بدیهی نیست. اثبات این موضوع توسط مخترع  بسیار مهم و با اهمیت است. 

 

افشا کامل طرح : مخترع می­بایست روش ساخت اختراع خود را به­طور کامل، شفاف و بی­کم و کاست افشا کند. این موضوع باید برای سازمان ثبت­کننده اختراع کاملا محرز گردد. ناگفته نماند که افشای کامل اختراع به‌نفع خود مخترع است به ­طوری که سازمان ثبت اختراع کشور متبوع می­تواند از کل چارچوب ترسیم شده در اختراع حفاظت نماید.

 

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!