rnrnrn
ترمیم بهتر ریشه دندان و ترمیم استخوان فک با دستاورد محققان کشور

ترمیم بهتر ریشه دندان و ترمیم استخوان فک با دستاورد محققان کشور

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



ترمیم بهتر ریشه دندان و ترمیم استخوان فک با دستاورد محققان کشورReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
 n

ترمیم بهتر ریشه دندان و ترمیم استخوان فک با دستاورد محققان کشور

n

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با انجام مطالعاتی با استفاده از اشعه ایکس تکنیکی را برای بهبود عملکرده ماده‌ ترمیم کننده ریشه دندان عرضه کردند ضمن آنکه از این تکنیک می‌توان برای ترمیم صدمات فک و صورت استفاده کرد.

n

n

دکتر محمدحسین نکوفر- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این تحقیقات با عنوان “”خواص ریزساختار و آنالیزشیمیایی MTA آلوده به خون”” اجرایی شده است، گفت: MTA نوعی ماده حاوی کریستال است که که خاصیت استخوان سازی و تشکیل دهنده  نسوج سخت در داخل دندان را دارد.”
————————————-

n

وی به بیان ویژگی‌های کریستال پرداخت و خاطر نشان کرد: سطح کریستال‌های ماده همانند اثر انگشت مشخصه ویژه‌ای دارد به این معنی که در هنگام پخش شدن اشعه ایکس در آن هیچ کریستالی نیست که با کریستال دیگری دارای اثرات مشابه‌ای باشند.

n

نکوفر ادامه داد: از این رو بر اساس داده‌های موجود از کلیه کریستال‌های دنیا، که اگر بدانیم کریستال‌ها چه الگویی از بازتابش اشعه ایکس را دارد، قادر به شناسایی کریستال خواهیم بود، چراکه این بازتابش اختصاصی آن کریستال است.

n

مجری طرح با بیان اینکه در این تحقیقات از این ویژگی استفاده شد، یادآور شد: در این تکنیک اشعه ایکس به سطح کریستال‌ها می‌تابانیم و کریستال‌های اثرات بازتابش خود را عرضه می‌کنند. از سوی دیگر این ماده زمانی که در مواجهه با نسج قرار می‌گیرد می‌تواند استخوان سازی کند.

مطلب پیشنهادی:   منطقه ویژه فناوری درصنعت نفت ایجاد می شود

n

وی اضافه کرد: در این مطالعات تلاش کردیم که بفهمیم ماده MTA در کدام ناحیه بهترین عملکرد را برای استخوان سازی دارد از این رو اثر فضاهای مختلف کلینیکی را تحقیق کردیم و مشاهده شد که یکی از فضاهای مناسب برای تولید استخوان از طریق این ماده زمانی است که در تماس با خون قرار می‌گیرد.

n

نکوفر یادآورشد: با استفاده از این تکنیک قادر تشخیص این هستیم که چه زمان و به چه میزان خون این ماده را غیر فعال می‌کند.

n

عضو هیات علمی دانشگاه علوم  پزشکی تهران با اشاره به کاربردهای نتایج به دست آمده از این مطالعات یادآور شد: نتایج این یافته‌ها در دندان پزشکی کودکان، ترمیم ریشه دندان کاربرد دارد ضمن آنکه در ترمیم صدمات و تروماها و در جراحی‌های فک و صورت نیز قابل استفاده است.

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!