rnrnrn
تولید غشاهای سرامیکی برای حذف تمام ویروسها/ جداسازی آلاینده ها در اندازه نانو

تولید غشاهای سرامیکی برای حذف تمام ویروسها/ جداسازی آلاینده ها در اندازه نانو

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تولید غشاهای سرامیکی برای حذف تمام ویروسها/ جداسازی آلاینده ها در اندازه نانوReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n
n
n

nپژوهشگران کشور با استفاده از مواد معدنی، جدا کننده‌های سرامیکی را برای تصفیه آب و پساب‌های صنعتی تولید کردند که قادر به جداسازی میکروارگانیزم‌ها و آلاینده‌ها از پساب‌ها در اندازه‌های میکرون تا نانو متر است.

n

n

n

nسید حمید موسوی- رئیس هیات مدیره شرکت نانو پی فناوران در گفتگو با خبرنگار مهر، دستیابی به دانش فنی تولید غشاهای (جداکننده‌ها) سرامیکی میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون را یکی از پروژه‌های ملی کشور دانست و گفت: علاوه بر این تولید غشاهای سرامیکی در برنامه‌های آتی کشور پیش بینی شده است


————————————-

n.

n

nوی با بیان اینکه پیش از این دانش فنی این نوع غشاها در انحصار کشورهای معدود چون آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه و چین قرار داشت، ادامه داد: با اجرای پروژه‌ای در این زمینه موفق به دستیابی به دانش فنی این نوع غشاها در کشورشدیم.

n

nموسوی با تاکید بر اینکه صد در صد مواد اولیه مورد نیاز ساخت غشاهای سرامیکی از معادن داخل کشور تامین شده است، خاطر نشان کرد: این دستاورد علاوه بر ایجاد ارزش افزوده متکی بر دانش تخصصی و فناوری برتر، قادر به ایجاد اشتغال برای نیروی متخصصین کشور خواهد شد.

n

nبه گفته وی با دریافت گواهینامه‌های لازم و انجام تست‌های مختلف، امکان به کارگیری محصولات این شرکت در گستره وسیعی از صنایع داخلی نظیر نفت و گاز، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، صنایع غذایی و لبنی، صنایع دارویی و آزمایشگاهی، صنایع نظامی و پژوهشی و همچنین صنایع تولید آب‌های صنعتی، آشامیدنی و کنترل پساب‌های صنعتی میسر شده است.

مطلب پیشنهادی:   راز میکروب ها فاش شد/ تعیین توالی ژنوم 201 میکروب

n

nجزئیات غشاهای تولید شده

n

nمصطفی جعفری- مدیر پروژه غشاهای سرامیکی میکروفیلتراسیون نیز در همین رابطه گفتگو با مهر، اظهار داشت: غشاها به منظور حذف فیزیکی ذرات از گستره میکرون تا نانو در سیالات به کار می‌روند.

n

nوی اضافه کرد: از آنجایی که غشاها نیاز به فضای فیزیکی و انرژی کم و مقاومت بالا در برابر دما و محیط‌‌‌های اسیدی دارند غشاهای سرامیکی اخیرا با استقبال گسترده جهانی در صنایع مختلف مواجه شده‌اند.

n

nجعفری، با بیان اینکه این پروژه با هدف تولید غشاهای سرامیکی صنعتی آغاز شد ادامه داد: غشاهای تولید شده دارای حفره‌های ریزی هستند که قادرند اجزای موجود در محلول را از سیال جدا سازی ‌کنند.

n

nمدیر پروژه غشاهای سرامیکی به بیان جزئیات این نوع غشاها پرداخت و گفت: در این طرح غشاهای میکرو فیلتراسیون یک، سه و هفت کاناله ساخته شد.

n

n

n

nغشاهای چندکاناله که قادر به جداسازی باکتری‌ها و ویروس‌ها از سیالات است

n

nوی غشاهای اولترافیلتراسیون را از دیگر محصولات این شرکت دانست و خاطرنشان کرد: این نوع غشا قادر به جداسازی صد در صدی باکتری‌ها و تقریبا تمامی ویروس‌ها از ۱۰ نانو متر بیشتر را دارد.

n

nجعفری با اشاره به تفاوت دونوع غشای میکرو فیلتر و اولترا فیلتر اضافه کرد: متوسط اندازه حفره‌های غشاهای میکرو فیلتر ۲۰۰  تا ۸۰۰ نانو متر و اندازه حفره‌های اولترافیلتراسیون حدود ۱۰ نانو متر  برحسب نیاز بخش‌های صنعتی طراحی و تولید شده است.

n

nاین محقق با بیان اینکه افزایش کانال‌ها باعث مقرون به صرفه شدن جدا سازی می‌شود، اظهار داشت: تولید غشاهای ۱۹، ۳۷  و ۵۴ کاناله در دستور کار این شرکت قرار دارد.

مطلب پیشنهادی:   وسیله ای برای ارسال پیتزا به درب منازل بدون کمک انسان اختراع شد+عکس

n

nجعفری اضافه کرد: علاوه بر این غشاهای تولید شده یک تکه و یکدست با طولی بالاتر از یک متر و منطبق با استانداردهای صنعتی بین المللی است.

n

n

n

nنمونه غشای تولید شده توسط محققان کشور که به صورت یک تکه است

n

n

n

nغشای سرامیکی تولید شده که بر دستگاه تصفیه نصب شده و آب خروجی به دست آمده

n

nاین محقق یادآور شد: غشاهای صنعتی تولید شده قادر به حذف ۱۰۰ درصدی تمامی گستره میکروارگانیزم‌ها و باکتری‌ها و حذف ۱۰۰ درصدی ویروس‌های بزرگتر از ۱۰ نانومتر است.

n

n

n

n

n

nنمونه‌های تصفیه آب آلوده با استفاده از غشاهای سرامیکی که پس از عبور از غشا به صورت آب شفاف خارج می‌شود 

n

nوی با اشاره به دیگر مزایای غشاهای تولید شده، خاطر نشان کرد: مقاومت دمایی بالا تا بیش از یک‌ هزار درجه سانتیگراد، کاربری در گستره PH از صفر تا ۱۴، طول عمر و ماندگاری بالا، مقاومت بالا در برابر فشار، عملکرد کاملا فیزیکی بدون هرگونه اثر شیمیایی جانبی بر سیال عبوری، گرفتگی بسیار کمتر نسبت به سایر غشاها و برتری از نقطه نظر آثار زیست محیطی از جمله مزایای غشاهای سرامیکی تولیدی نسبت به غشاهای وارداتی است.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!