rnrnrn
حمايت ازتولید كليه داروهای وارداتی و تجهیزات پزشکی در داخل کشور

حمايت ازتولید كليه داروهای وارداتی و تجهیزات پزشکی در داخل کشور

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



حمايت ازتولید كليه داروهای وارداتی و تجهیزات پزشکی در داخل کشورReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nمعاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور از آمادگي معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري براي حمايت گسترده از تولید كليه داروهای وارداتی و تجهیزات پزشکی در داخل کشور خبر داد.

n

n

n

nبه گزارش خبرنگار دفتر ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، دکتر سلطانخواه در نشست مشترک با رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاكيد بر اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران چراغ راهنما و فانوسي در راه حرکت علم و فناوری در عرصه پزشکی کشور است، تصریح کرد: هر چه دانشگاه علوم پزشکی تهران در جهت گیری‌ها، فناوری‌ها و جریان سازی‌ها عملكرد بهتري داشته باشد به سایر دانشگاه ها و مراکز علمی کشور جهت انتخاب درست راه و مسیر کمک خواهد کرد.


————————————-

nوی ادامه داد: همچنين هر چه دانشگاه علوم پزشكي تهران در شاخص‌های علمی عملکرد بهتری داشته باشد دانشگاه‌های دیگر کشور ، تلاش خواهند کرد که خود را با این دانشگاه برتر کشور هماهنگ کنند.

n

n

nمعاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تصریح کرد: در اين راستا نگاه معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان این است که باید مسیر برای رشد و حرکت هر چه بهتر تمامي مراكز علمي فراهم شود و در کنار آن پيش‌تازاني نیز وجود داشته باشند تا سایرین را به دنبال خود بکشند كه دانشگاه علوم پزشکی تهران این وظیفه خطیر را به عهده دارد.

n

n

nدکتر سلطانخواه با اشاره به اینکه در حوزه پزشکی دو دیدگاه غالب وجود دارد، گفت: دیدگاهي بر هزینه‌کرد منابع بر روی سلامت عمومی، پیشگیری و آموزش‌های عمومی تاکید دارد از سوی دیگر دیدگاه دوم به هزینه کرد منابع بر روی فناوری‌های نوین تاکید می‌کند اما معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعتقاد دارد که باید فعالیت‌ها بر روی این دو محور برنامه‌ریزی شود بطوریکه هم منابع برای بخش سلامت عمومی هزینه شود و هم باید فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها در خدمت درمان و امور مربوطه قرار بگیرد.

مطلب پیشنهادی:   محتوای امکان سنجی FS

n

n

nوی با بیان اینکه سنگین‌ترین هزینه‌ها در بخش بیماری‌های غیرواگیر صورت می‌گیرد، گفت: به دلیل اینکه استفاده از روش‌های درمانی نوین در درمان بیماری‌های غیرواگیر هزینه‌های بالایی را به دنبال دارد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری درصدد است که این جنبه را در قالب برنامه‌های هدفمند حمایت کند.

n

n

nدکتر سلطانخواه خاطرنشان کرد: البته در حوزه پزشکی فاصله بین تولید دانش و مصرف آن بسیار کم است از این رو سرمایه گذاری در این حوزه را بسیار پر سود و دارای کمترین دور ریز براي كشور کرده است.

n

n

nوی با اشاره به همکاری‌های خوب معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري و وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: این همکاری‌ها معمولا در قالب طرح‌های کلان ملی فناوری مانند تولید داروهای وارداتی و تجهیزات پزشکی صورت گرفته است؛ در این زمینه اين معاونت هیچ گونه محدودیتی در حمایت از این دو طرح ندارد و اعلام کرده است هر چه تقاضا جهت تولید داروهای وارداتی و تجهیزات پزشکی در داخل کشور باشد از آن استقبال می‌کند.

n

n

nرئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم افزایش همكاري‌هاي علمي بین المللی و انجام پروژه‌های مشترک با محققان خارجی گفت: تاکنون تنها محققان داخلی جهت انجام پروژه های مشترک و كسب دانش فنی به خارج از کشور سفر می کردند اما لزوم دعوت از محققان خارجی به داخل کشور و انجام پروژه‌های مشترک وجود دارد تا عاملی هم برای کاهش حساسیت دشمنان باشد. در این راستا معاونت از انجام همکاری‌های تحقیقاتی مشترک شامل انتقال دانش فنی و یا ایجاد دانش فنی جدید با همکاری محققان داخلی حمایت می کند.

n

n

nدکتر سلطانخواه ادامه داد: به عنوان مثال در سال گذشته یکی از دانشمندان ایرانی خارج از کشور طرح تاسیس مرکز تولید موش‌های تراریخته را به معاونت علمی و فناوری رياست جمهوري ارائه داد که در حال حاضر این مرکز با حمايت‌هاي اين معاونت در پژوهشگاه ملي مهندسي ژنتيك و زيست فناوري راه اندازي شده و فعالیت می کند.

مطلب پیشنهادی:   فراهم شدن شرایط تجاری سازی محصولات دانش بنیان

n

n

nبه گفته وي معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري آمادگي دارد كه به شكل كنسرسيومي با همكاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير دستگاه‌ها طرح هاي بزرگ و مهم كشور را انجام دهد.

n

n

nمعاون علمی و فناوری رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: همچنين براي اينكه از دانش و فناوري استفاده بيشتري در دستگاه‌ها صورت گيرد تقاضا داریم وزارت بهداشت در تعریف استانداردهايي كه بر عهده دارد به موضوع نفوذ علم و فناوري توجه بیشتری كند تا بخش‌های مختلف مجبور به استفاده از علم و فناوری در سیاست های خود باشند.

n

n

nدكتر سلطانخواه در ابتداي سخنانش با اشاره به شهادت نخبه جوان كشورمان مهندس مصطفي احمدی روشن گفت: شهید احمدی روشن چهارمین شهید عرصه جهاد علمی است که شهادت وی را به جامعه علمی دانشگاهي و مردم شريف کشور عرض تبريك و تسلیت دارم.

n

n

nوی یادآور شد: در سال ۶۷ که جنگ تحمیلی عراق عليه ايران به پايان رسيد تنها جهاد در عرصه نظامی و حفظ مرزهای جغرافيايي کشور تمام شد اما جهاد در سایر عرصه ها در کشور همچنان پابرجاست و هنوز قافله شهادت تعطيل نشده است و در آن زمان براي ما بسیار دور از ذهن بود که تصوري از شهادت در عرصه‌اي غير از جهاد نظامي داشته باشيم و اينكه کشور در عرصه علم و فناوری هم بتواند شهدایی تقدیم کند.

n

n

nدکتر سلطانخواه تصریح کرد: البته فقدان هرکدام از این دانشمندان برای ما یک صدمه بزرگ است. از این رو می طلبد که مسئولان ذیربط برای حفظ و صیانت از این سرمایه‌ها هم برنامه‌ریزی جدي کنند.

مطلب پیشنهادی:   پاکت سخنگو روشی جدید برای ترک سیگار

n

n

nوي با اشاره به ترورهاي هدفمند صهيونيستي گفت: البته این موضوع نشان دهنده این است که کشور و مردم ایران مسیر خود را درست انتخاب کرده اند و باید با عزم بیشتر در این مسیر حرکت کنند.

n

n

nمعاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خاطر نشان كرد: نکته قابل توجه در شهادت دانشمندان جهاد عرصه علم و فناوري کشور این است که تمامی این افراد از فارغ التحصیلان دانشگاهی داخل کشور بودند که نشان می دهد این زایش و تربيت در درون کشور اتفاق می‌افتد و دشمنان شاید بتوانند این افراد را به شهادت برسانند و در ظاهر ايشان را از ما بگيرند اما زایش و تربيت دانشمندان را نمی توانند متوقف کنند.

n

n

nپيش از سخنان معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور و رييس بنياد ملي نخبگان، دكتر محمد باقر لاريجاني رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران و رئيس شوراي سياست‌گذاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گزارش مبسوطي در خصوص اقدامات و فعاليت‌هاي علمي و آموزشي و برنامه هاي آينده دانشگاه ارائه داد.

n

n

nهمچنين در اين نشست مشترك دكتر پرويز معاون فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي تهران، دكتر زرين‌دست رئيس دانشكده فناوري نوين، دكتر شمس اردكاني رئيس دانشكده طب سنتي، دكتر نيري رئيس دانشكده پزشكي، دكتر فاضل رئيس دانشكده دندانپزشكي، دكتر ديناروند رئيس دانشكده دارو سازي، دكتر فروتني و چند تن از معاونين اين دانشگاه به ايراد سخنان خود پرداختند.

n

n

nخاطرنشان مي‌شود در اين نشست كه در محل معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري برگزار شد، دكتر سهراب‌پور قائم مقام بنياد ملي نخبگان، دكتر آقاميري معاون فناوري و نوآوري، دكتر سيدي معاون علمي و پژوهشي و پرويز كرمي مشاور معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور و مديركل دفتر ارتباطات و اطلاع‌رساني معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري حضور داشتند.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!