rnrnrn
سردرگمی مخترعان در روال اداری پیچیده ثبت اختراع/ نقصها برطرف شود

سردرگمی مخترعان در روال اداری پیچیده ثبت اختراع/ نقصها برطرف شود

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



سردرگمی مخترعان در روال اداری پیچیده ثبت اختراع/ نقصها برطرف شودReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nروال پیچیده ثبت اختراع در کشور باعث شده که مخترعان برای ثبت اختراع خود دچار سردرگمی شوند که باید به سرعت نقصها را شناسایی و برطرف کرد.

n

nبه گزارش خبرنگار مهر، همان طور که بر همگان مشهود است مخترعان و نخبگان در سطح دنیا به دلیل کمکی که به چرخه تولیدی کشورشان می‌کنند، از ارج و قرب خاصی برخوردارند که این نگاه ویژه هر چند شعارگونه در گفتارهای برخی از مسئولان کشور قابل مشاهده است  و بعضا آنها  شاید در عمل با برگزاری جلسه‌های مکرر و همایشهای مختلف به دنبال کارنامه مطلوب از عملکرد خود هستند اما با حضور در جمع مخترعان و نخبگان، آنان مشکلاتی را مطرح می کنند که رسیدگی به آن باید در دستور کار جدی قرار گیرد.


————————————-

nچنانچه برای ثبت اختراع پس از مراجعه به اداره ثبت اختراع باید در گام نخست ضمن ارائه فرمولاسیون و چکیده‌ای از طرح، تکمیل اظهارنامه و ادعا‌نامه را نیز طی کرد تا در نهایت زمان جلسه دفاعیه فرا ‌رسد.

n

nاز جمله مشکلاتی که بسیار زمان بر است و مدتها پژوهشگران را درگیر می‌کند، آشنا نبودن پژوهشگران و مخترعان با مراحل ثبت اختراع است که این مشکل را می توان با برگزاری جلسه‌های آموزشی و ابلاغیه‌ها و بخش‌نامه‌ها تشریح کرد.

n

nدر هر صورت پژوهشگر پس از طی طریقی طولانی برای تکمیل فرمهای لازم و ارائه مدارک مورد نیاز، به مرحله بررسی جزئی خواهد رسید و در صورتی که اشکالات طرح مرتفع نشود به مدت شش ماه برای رفع نقص و مراجعه بعدی و تکرار مرحله اول فرصت فرصت دارد.

مطلب پیشنهادی:   سریع‌ترین روبوماهی جهان به‌دست یک ایرانی ساخته شد

n

nاما اگر طرح نقصی نداشت و یا نقص‌های آن جزئی بود، پژوهشگر می‌تواند آنها را در مرحله دوم برطرف کند و برای مرحله دوم پروژه فرد مورد کارشناسی قرار می‌گیرد.

n

nیکی از اعضای مجمع عالی مخترعان استان اصفهان در این خصوص اظهار داشت: چرا نباید ثبت اختراع علمی، امتیاز و اعتباری داشته باشد این در حالی است که  در چند سال گذشته کار ثبت اختراع از امتیازاتی برخوردار بوده اما اکنون برای افرادی که درصدد شرکت‌دادن پروژه خود در کنفرانس‌ها و جشنواره‌های داخلی و خارجی هستند، بسیار حائز اهمیت است.

n

nوی بیان داشت: در یک اداره بزرگ، ثبات قوانین و مقررات اهمیت خاصی دارد و در این زمینه می‌توان گفت طبق استانداردها و به نقل برخی مخترعان آنچه را که در استانداردهای بین‌المللی به عنوان ادعا نامه قبول داریم، چیزی است که در محدوده یک صفحه ارائه شود اما برحسب تناقض‌هایی که در ساز و کار این اداره وجود دارد، تمام استانداردهای بین المللی زیر پا گذاشته می‌شود و طبق خوش‌آمد کارشناسان و به انتخاب آنها صفحاتی از پروژه اصلی انتخاب و ضمیمه پرونده و مدارک می‌شود.

n

nگلنار عبدالوند یکی از اعضای مجمع عالی نخبگان استان اصفهان با اشاره به مشکلات که در حوزه ثبت اختراع برای پژوهشگران وجود دارد، ادامه داد: باید هر پروژه‌ای در هر رشته و زمینه‌ای که هست، توسط فرد کارشناس مورد بررسی قرار گیرد.

n

nوی ادامه داد: در کار کارشناسی می‌توان گفت که کارشناس باید معیارهایی را که ارزش و اعتبار علمی دارند، مورد بررسی قرار دهد.

n

nمسئولان بنیاد ملی نخبگان اصفهان در صدد تاسیس شعبه‌ای دیگر از اداره ثبت اختراعات در استان اصفهان بودند به گونه‌ای که این مهم در دستور کار قرار گرفته اما با گذشت قریب به دوسال از زمان گرفتن این تصمیم این هدف تاکنون میسر نشده است.

مطلب پیشنهادی:   کسب نشان طلاي مخترع اروميه اي در مسابقات ژنو

n

nباید به این نکته توجه داشت که بخش زیادی از مشکلات نخبگان بی‌توجهی مسئولان در نظم و سامان بخشیدن سیستم اداره ثبت اختراعات و در پی آن زیر پا گذاشتن ارزشهای بنیاد ملی نخبگان است که منجر به گرایش و توجه نخبگان به غرب و ادامه کار یا تحصیل و یا حتی هر دو در جوامع خارجی می‌شود.

n

nنباید فراموش کرد که در سازمانها و موسسه‌های خارجی امکان ابراز نظرها و اجرای پروژه‌های عظیم تحقیقاتی در قبال عقد قرارداد و حقوق و حق الزحمه مخترع میسر می‌شود، که همه اینها به نفع مخترع است اما با وجود خلل‌ها و شکاف‌های داخلی برای کشوری در حال توسعه چون ایران، این موضوع تنها زنگ خطری برای نابودی سرمایه‌های ملی و فرار استعدادهی بدون پشتیبان به شمار می رود.

n

nموانع و مشکلات پژوهشگران و مخترعان

n

nباید توجه داشت که نداشتن بودجه کافی برای آغاز پروژه‌های تحقیقاتی، نبود آزمایشگاه‌ها و مکان‌های تحقیقاتی لازم به منظور اجرای مراحل عملی آزمایش از روتین‌ترین مشکلاتی است که با وجود تکرار آن اما همچنان در جایگاه خود ایستاده، البته این در حالی است که در صورت استفاده از اماکن یاد شده کسب اعتماد افراد مسئول برای عملی کردن پروژه‌ها بسیار مشکل است.

n

nهمچنین در دسترس نبودن منابع، کتب و مقالات موثق و به روز دنیا و همچنین در اختیار نداشتن افراد مطلع و متخصص، عدم ارائه فراخوان عمومی و مطلع نبودن از جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی که این حکایت از فقر رسانه‌ای دارد از دیگر مشکلاتی است که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

n

nعلاوه بر آن برخی از نخبگان برای اجرای مراحل عملی آزمایش نیاز به عضویت در انجمن‌ها و موسسه‌های خصوصی دارند و این گرایش تنها به دلیل حمایت نشدن از جانب ارگان‌های دولتی است ضمن اینکه در برخی از موارد، پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده بدون اطلاع مخترعان و عوامل اجرایی دزدیده می‌شود و در سمینارها و کنفرانس‌های خارجی بدون قید نام عوامل اجرایی و یا حتی در نظر گرفتن امتیازاتی برای آنان ارائه داده می‌شود این مسئله گاه تا مرحله تجاری‌سازی و تولید صنعتی محصول در تعداد انبوه ادامه پیدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی:   جوان شيرازي

n

nاز دیگر مشکلاتی که محققان، پژوهشگران و مخترعان با آن دست و پنجه نرم می کنند در این است که برخی از حیث نرسیدن به سن قانونی باید طبق قوانین و موازین اقدام به دریافت گواهی صلاحیت رشد از دادگاه کنند که این امر روند طولانی برای صدور این گواهینامه را طی می‌کند و پروسه زمانی خاصی را می‌طلبد که هم سبب اتلاف وقت و هم سردرگمی بیشتر مخترع می‌شود.

n

nبه هر حال تسهیل در روند ثبت اختراع برای مخترعان کشور نه تنها موجب توسعه در جامعه می شود بلکه دلگرمی و انگیزه کار بیشتر را برای این دسته از افراد فراهم می کند که از این رو باید زمینه شکوفایی مختران کشور را به صورت مطلوبی ایجاد کرد.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!