rnrnrn
دانشمندان یک گام به پیوند کبد مصنوعی نزدیکتر شدند

دانشمندان یک گام به پیوند کبد مصنوعی نزدیکتر شدند

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



دانشمندان یک گام به پیوند کبد مصنوعی نزدیکتر شدندReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n
n

nدانشمندان که مدتها بود امیدوار بودند بتوانند بافت مصنوعی کبد را برای پیوند خارج از بدن فراهم کنند گزارش دادند که با ایجاد این قابلیت یک گام به پیوند کبد مصنوعی نزدیک تر شده اند.

n

n

n

nبه گزارش خبرگزاری مهر، کبد برخلاف سایر اعضای بدن از توانایی بازسازی خود برخوردار است اما به شرط این که داخل بدن باشد. به محض این که کبد از بدن خارج شود، سلولهای بالغ کبد که از آن به عنوان هیپاتوسیت یاد می کنند به سرعت توانایی عملکرد خود را از دست می دهد


————————————-

n.

n

nسانگیتا باتیا مهندس ام آی تی ( موسسه فناوری ماساچوست) در این رابطه گفت: این مسئله یک پارادوکس است چرا که ما می دانیم سلولهای کبد از قابلیت رشد برخوردارند اما به نوعی آنها نمی توانند خارج از بدن رشد کنند.

n

nباتیا استاد علوم سلامت و فناوری، مهندسی الکترونیک و علوم رایانه ای عضو ارشد موسسه بورد است که به عنوان مرکز تحقیقات ژنوم و زیست پزشکی در کمبریج ماساچوست که روی زیربنای ملکولی بیمار تمرکز می کند.

n

nباتیا به همراه همکارانش با انتشار یک مقاله در مجله زیست شناسی شمیایی نیچر یک سری ترکیبات شیمیایی را شناسایی کردند که نه تنها به سلولهای کبد کمک می کند بلکه عملکرد آن را در حال رشد در آزمایشگاه حفظ کرده و می تواند بافت جدید تولید کند.

n

nاین پیشرفت به محققان امکان مهندسی بافت برای درمان افرادی که از بیماریهای مزمن کبد رنج می برند را ارائه می کند. برای مثال، یک نفر از هر ۱۴ نفر در سراسر کره زمین از هپاتیت C رنج می برند.

مطلب پیشنهادی:   توليد يخچالهايي با انرژي خورشيدي/ استفاده از خورشيد براي توليد سرما

n

nکبد به عنوان یک عضو پیچیده بدن حدود ۵۰۰ عملکرد دارد که می توان آنها را به چهار مقوله کلی از جمله سم زدایی دارو، متابولیسم انرژی، زیست ساخت پروتئین و تولید صفرا تقسیم کرد.

n

nدیوید توماس از محققان موسسه بورد حالت ۸۳ آنزیم کبد را که نشان دهنده برخی از ظریفترین عملکردها برای کبد است حفظ می کند. محققان پس از بررسی هزاران سلول کبد از هشت بافت اهدا کنندگان مختلف ترکیباتی را شناسایی کردند که به سلولها کمک می کرد این عملکردها را حفظ کرده و سلول تولید کند و یا هر دو مورد را با هم انجام دهند. آنها در نهایت موفق شدند که سلولهای کبد را در اندازه های کوچک ظرفهای آزمایشگاهی رشد دهند، که این امر موجب شد دانشمندان به مطالعه ۱۲۵۰۰ مواد شیمیایی مختلفی بپردازند که بر علمکرد هیپاتوسیت و تولید دوباره آن تأثیرگذار است.

n

nوقتی دو ترکیب در سلولهای اهداکنندگان جوان تأثیرگذار بود محققان آنها را در سلولهای کبد که از سلولهای بنیادین گرفته بودند آزمایش کردند. اکنون محققان این پرسش را مطرح کرده اند که آیا این ترکیب برای رشد سایر انواع بافت نیز موثر است یا خیر.

n

nمحققان ام آی تی در این تحقیقات با دانشمندان دانشگاه هاروارد و دانشگاه ویسکانزین همکاری کرده بودند.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!