rnrnrn
دانش فني ساخت کلکتورهاي خورشيدي در کشور بومي سازي شد

دانش فني ساخت کلکتورهاي خورشيدي در کشور بومي سازي شد

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



دانش فني ساخت کلکتورهاي خورشيدي در کشور بومي سازي شدReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

nاديبي- پژوهشگران کشورمان پس از سال ها مطالعه و تحقيق، موفق به بومي سازي دانش فني ساخت کلکتورهاي خورشيدي شدند، دستيابي به اين دانش فني، ايران را در رديف ۲۰کشور اول سازنده کلکتورهاي خورشيدي در دنيا قرار داده است.

n

nتمام اجزاي اين کلکتورها با اتکا به دانش فني دانشمندان کشورمان ساخته شده و هم اکنون اين پروژه مراحل تکميلي خود را پشت سر گذاشته و با نصب در سايت انرژي هاي خورشيدي دانشگاه تهران براي تجاري سازي آماده است و در صورت وجود مشتري، مي توان آن را به مقدار انبوه توليد کرد


————————————-

n.

n

nدکتر علي کسائيان عضو دانشکده علوم و فنون دانشگاه تهران با همکاري مهندس رضا بدلي مديرعامل يکي از شرکت هاي دانش بنيان موفق به ساخت اين کلکتورها شده است مجري طرح تصريح کرد: کلکتور خورشيدي ساخته شده در کشور انرژي خورشيدي را به حرارت تبديل مي کند و اين حرارت توسط يک روغن داغ به مبدل حرارتي منتقل مي شود و بخار توليد مي کند و بخار توليد شده نيز در توربين حرارت توليد مي کند.

n

nاگرچه پيش از اين، يک نيروگاه کلکتور خورشيدي در شيراز ساخته شده بود اما ساخت تجهيزات آن با دانش بومي انجام نشد، اما در پروژه اي که روي آن مطالعه کرديم ساخت تمام اجزاي کلکتورها با دانش فني خودمان بوده است که در کنار آن، کاربري استفاده از نانوسيال را نيز در اين کلکتور خورشيدي ايجاد کرديم.

n

nاين کلکتورهاي خورشيدي از نوع کلکتور سهموي خورشيدي است که به ۲شکل ساخته مي شود يا بشقابي و به شکل ديش است و يا خطي. اين کلکتورها روغن را به دماي بالا مي رساند که اين افزايش دما يکي از شاخص هاي کلکتورهاست که از طريق متمرکز شدن انرژي خورشيدي در ناحيه کانوني انجام مي شود، در اين فرآيند، دماي روغن تا ۳۲۰ درجه سانتي گراد مي رسد.هنگامي که تعداد زيادي از اين کلکتورها در کنار هم قرار مي گيرد يک سيستم نيروگاهي را ايجاد مي کند.

مطلب پیشنهادی:   تکمیل اختراع

n

nکسائيان خاطرنشان کرد: راندمان اين کلکتورها حدود ۲۰درصد است اما ما با استفاده از نانوسيال و رفلکتور چند درصدي اين راندمان را بالاتر برده ايم.

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!