rnrnrn
دستگاه رباتی برای خارج کردن لخته های خون از مغز ساخته شد + تصاویر

دستگاه رباتی برای خارج کردن لخته های خون از مغز ساخته شد + تصاویر

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



دستگاه رباتی برای خارج کردن لخته های خون از مغز ساخته شد + تصاویرReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

n

n

nدر پی خونریزیهای مغزی مرگبار

n

n

nیک تیم از محققان دانشگاه وندربیلت نشویل یک دستگاه رباتی طراحی کرده اند که می تواند این لخته های خونی را به روشی مطمئن با کمیت شکل تهاجمی خارج کند.

n

n

n

n

nخونریزی مغزی زمانی رخ می دهد که یکی از رگهای مغزی پاره می شود و به تبع آن خونی که به خارج از رگ راه یافته یک لخته خونی تشکیل می دهد که روی بافت اطراف مغز فشار وارد می کند. این مسئله پس از یک تصادف یا حادثه غیر معمول نیست اما درمان آن دشوار است و در ۴۰ درصد از موارد مرگبار تلقی می شود.

n

nدر شرایط کنونی، عمل جراحی برای خارج کردن این لخته های خونی خطرناک است. پزشکان برای این عمل جراحی یک حفره دسترسی به لخته خونی باید با استفاده از یک دریل در جمجمه ایجاد کنند؛ حتی اگر لخته خونی خارج از مغز هم باشد، باز هم بافت سالم مغز برای دسترسی به لخته صدمه خواهد دید. میزان صدمات این جراحی از مزایای آن برای خارج کردن لخته بیشتر است به همین دلیل پزشکان اغلب برای این شرایط از داروهای ضد التهابی و امید استفاده می کنند


————————————-

n.

n

n

n

nنحوه عملکرد دستگاه رباتی کانولا روی یک لخته شبیه سازی شده

n

nاما در این میان گروه از محققان دانشگاه وندربیلت نشویل اقدام به طراحی یک دستگاه رباتی کرده اند که از توانایی خارج کردن این لخته های خونی با روشی مطمئن و موثر برخوردار است.

مطلب پیشنهادی:   پهپاد زیرآبی ساخته شد

n

nدر این وضعیت دستگاه رباتی طراحی شده توسط این گروه از دانشمندان با عنوان کانولا (cannula) کاربردی می شود.

n

nاین دستگاه توسط گروهی از فیزیکدانها و مهندسانی به ریاست رابت جی وبستر و کایل ویور طراحی شده است. این دستگاه به نوعی لوله در لوله است، لوله خارجی یک دوازدهم یک اینچ قطر دارد و داخل حفره کوچکی که در جمجمه شکل می گیرد خواهد شد و به لخته خونی می چسبد.

n

n

n

nکانولا دستگاه رباتی آزمایشی است که می تواند لخته های خونی را پس از خونریزی مغزی خارج کند

n

nواحد کنترل کانولا با استفاده از یک سی تی اسکن، به دقت این لوله بسیار باریک را وارد مغز می کند تا جایی که نوک آن با لخته برخورد کند. در این لحظه نوک منحنی و شبه سوزن این لوله از داخل لوله خارجی داخل می شود و سر دیگر لوله داخلی به یک پمپ مکنده خارجی متصل می شود. با انبساط، خارج کردن و چرخاندن لوله داخلی، واحد کنترل می تواند لخته را از طریق مکش از داخل سر بیرون آورد.

n

nدر آزمایشهایی که داخل آزمایشگاه صورت گرفت، این سیستم توانست ۹۲ درصد از یک لخته خونی شبیه سازی شده را خارج کند.

n

nدرحال حاضر محققان قصد دارند یک اسکن سونوگرافی به کانولا اضافه کنند و یک مدل رایانه ای از نحوه تغییر شکل بافت مغزی اطراف یک لخته بسازند تا اطمینان حاصل کنند که این دستگاه به طور مطمئن لخته را تا بیشترین حد ممکن از داخل سر خارج می کند.

n

n

nمنبع  خبرگزاری مهر،

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!