rnrnrn
رتبه اول تولید علم در منطقه برای ایران/ ترکیه از رقابت جا ماند

رتبه اول تولید علم در منطقه برای ایران/ ترکیه از رقابت جا ماند

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



رتبه اول تولید علم در منطقه برای ایران/ ترکیه از رقابت جا ماندReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nبراساس اعلام جدیدترین آمار پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران رتبه اول منطقه و هفدهم جهانی در تولید علم را کسب کرد.

n

n

n


————————————-

n

nبه گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، با اشاره به قرار گرفتن ایران در جایگاه ۱۷ تولید علم، در تأیید این خبر گفت: رتبه ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی در پایگاه استنادی اسکوپوس ۱۷ شد که با این رتبه از کشور ترکیه پیشی گرفت و در منطقه اول شد.
n
nمهراد افزود: سرمایه‌گذاری‌های هدفمند و آگاهانه در آموزش عالی، شریان تولید علم کشور را در مسیر جدیدی قرار داده است.
n
nرئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: سیاست‌ها و برنامه‌های چند سال اخیر نشان می‌دهد که با تأسیس دوره‌های تحصیلات تکمیلی و افزایش جذب دانشجویان در این دوره‌ها تولید علم ایران به شدت افزایش یافته است.
n
nوی افزود: سال‌هاست که کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای نو ظهور علمی مانند چین، هند و برزیل از این سیاست‌ها تبعیت کرده و راه نشر علمی را با انجام تحقیقات علمی در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی به روی دانشمندان و پژوهشگران گشوده‌اند.
n
n*وضعیت ۵ کشور اول تولیدکننده علم در اسکوپوس
n
nرئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری با بیان اینکه ۴ کشور پیشرفته جهان همواره در تولید علم پیشگام بوده‌اند، جزئیات تولید علم این کشورها را در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ شرح داد.
n
nمهراد تصریح کرد: بر این اساس، در سال‌های اخیر با افزوده شدن جمهوری خلق چین، مجموعه این ۵ کشور تأثیر عمیقی در انتشارات علمی و چاپ مقالات تحقیقاتی داشته‌اند.
n
n*جدول ۵ کشور اول تولیدکننده علم در جهان
n
nبه گزارش فارس، ردیف نام کشور، سال میلادی، تولید علمی و تعداد مقالات ۵ کشور به شرح ذیل است:
n
n1- آمریکا، ۲۰۱۰-۲۰۱۱، ۲۳/۲۱ و ۳۲/۲۲ درصد، ۵۰۸هزار و ۲۲، ۴۷۶ هزار و ۱۹
n
n2- چین ۲۰۱۰-۲۰۱۱، ۱۵درصد، ۳۲۲ هزار و ۶۳۰، ۳۳۲ هزار و ۲۸۳
n
n3- انگلستان ۲۰۱۰-۲۰۱۱، ۶/۵ درصد،۱۴۰ هزار و ۹۹۲، ۱۳۴ هزار و ۸۶۹
n
n4- آلمان ۲۰۱۰-۲۰۱۱، ۶ درصد، ۱۳۰ هزار و ۸۸۷، ۱۲۶ هزار و ۷۹۹
n
n5- ژاپن ۲۰۱۰-۲۰۱۱، ۴/۸۷ – ۵/۲۳ درصد، ۱۱۴ هزار و ۵۴۴ ،۱۰۳ هزار و ۸۴۶
n
nمهراد اظهار داشت: کشور آمریکا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی به ترتیب ۲۱/۲۳، ۳۲/۲۲ درصد از کل تولیدات علم دنیا را براساس آمار پایگاه استنادی اسکوپوس تولید کرده است. کل تولید علم این کشور در همین پایگاه در سال‌های مزبور به ترتیب ۵۰۸ هزار و ۲۲، ۴۷۶ هزار و ۱۹ مقاله بوده است.
n
nوی افزود: براساس پایگاه استنادی اسکوپوس، جمهوری خلق چین دومین کشور تولیدکننده علم دنیاست. این کشور در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ترتیب با تولید ۳۲۲ هزار و ۶۳۰ و ۳۳۲ هزار و ۲۸۳ مقاله در حدود ۱۵ درصد از کل تولیدات علم جهان را به خود اختصاص داده است.
n
nرئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری خاطرنشان کرد: مجموع تولیدات انگلستان در دو سال بررسی، با تولید حدود ۵/۶ درصد از کل تولیدات علم جهان به ترتیب ۱۴۰ هزار ۹۹۲ و ۱۳۴ هزار و ۸۶۹ مقاله است.
n
nوی در ادامه گفت: رتبه چهارم در پایگاه اسکوپوس به کشور آلمان تعلق دارد. این کشور با تولید حدود ۶ درصد از کل تولیدات علم جهان در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ترتیب ۱۳۰ هزار و ۸۸۷ و ۱۲۶ هزار و ۷۹۹ مقاله در نشریات معتبر بین‌المللی منتشر کرده است.
n
nمهراد اظهار داشت: پنجمین تولیدکننده علم ثبت شده در اسکوپوس، کشور ژاپن است. این کشور با تولید ۲۳/۵ درصد در سال ۲۰۱۰ و ۸۷/۴ درصد در سال ۲۰۱۱ از کل تولیدات علم جهان با تولید ۱۱۴ هزار و ۵۴۴ و ۱۰۳ هزار و ۸۴۶ مقاله رتبه پنجم جهان را کسب کرده است.
n
n*کاهش تولید علم در ۴ کشور جهان به تفکیک سال
n
nمهراد تأکید کرد: نگاه اجمالی به آمار تولیدات علمی این ۵ کشور، نشان می‌دهد که به استثنا جمهوری خلق چین، میزان تولیدات علمی این ۴ کشور در سال ۲۰۱۱ نسبت به سال ۲۰۱۰ کاهش داشته است.
nمیزان تولیدات علمی جمهوری خلق چین در سال ۲۰۱۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۰ تعداد ۹۶۵۳ مقاله افزایش را نشان می‌دهد.
n
nوی افزود: در سال ۲۰۱۰ میلادی، رتبه‌های ۶ تا ۱۰ مربوط به کشورهای فرانسه، کانادا، ایتالیا، هندوستان و اسپانیا است. سهم تولیدات علمی این کشورها، در سال ۲۰۱۰ به ترتیب ۹۵ هزار و ۸۳۵ مقاله( ۳۸/۴ درصد)، ۷۸ هزار و ۷۳۷ مقاله(۶/۳ درصد)، ۷۴ هزار و ۴۲۵ مقاله(۴/۳ درصد)، ۷۳ هزار و ۴۰ مقاله(۳۴/۳ درصد) و ۶۵ هزار و ۵۶۵ مقاله(۳ درصد) است.
n
nرئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری گفت: در سال ۲۰۱۱، در پایگاه اسکوپوس در رتبه‌های ۶ تا ۱۰ تولید علم با صعود کشور هندوستان به رتبه ۷ (در سال ۲۰۱۰ دارای رتبه ۹ بود) جا به جایی صورت گرفته و به این ترتیب کشورهای فرانسه، هندوستان، کانادا، ایتالیا و اسپانیا به ترتیب مقام‌های ۶ تا ۱۰ را به خود اختصاص داده‌اند.
n
nوی در ادامه گفت: میزان تولیدات علمی این کشورها در سال ۲۰۱۱ به ترتیب به این شرح است: ۸۸ هزارو ۳۹ مقاله ۴٫۱۳ درصد)، ۷۵ هزار و ۵۱۸ مقاله( ۳٫۵۴ درصد)، ۷۳ هزار و ۸۷۷ مقاله( ۳٫۴۶ درصد)، ۷۱ هزار و ۳۲۵ مقاله(۳٫۳۴ درصد) و ۶۵ هزار و ۳۶ مقاله( ۳٫۰۵ درصد) است.
n
n*ایران از ترکیه پیشی گرفت
n
nمهراد تأکید کرد: رتبه ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی در پایگاه استنادی اسکوپوس ۱۹ است. کشور ترکیه در این سال در جایگاه ۱۸ نشسته است. میزان تولیدات این دو کشور در سال ۲۰۱۰ میلادی به ترتیب ۲۷ هزار و ۷۸۰ مقاله ( ۲۷/۱ درصد) و ۳۰ هزار و ۸۰۹ مقاله (۴۱/۱ درصد) از کل تولیدات علمی دنیا است.
n
n*سهم ایران از تولید علم در جهان
n
nایران در سال 2010 جایگاه ۱۹ در تولید علم داشته و در همین سال ترکیه رتبه 18را داشته است.
n
n*علت پیشی گرفتن ایران از ترکیه
n
nمهراد با تشریح دلایل پیشی گرفتن ایران از ترکیه گفت: در سال ۲۰۱۱ میلادی بنا به سرمایه‌گذاری از یک طرف و تدوین سیاست‌های مناسب از سوی دیگر، دستاوردهای علمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به ترکیه پیشی گرفته و ایران برای نخستین بار با تولید ۳۱ هزار و ۲۰۴ مقاله( ۴۶/۱ درصد) و ترکیه با تولید ۲۹ هزار و ۴۷ مقاله( ۳۶/۱ درصد) از کل تولیدات علمی جهان در منطقه حائز رتبه اول و دوم و در کل جهان به ترتیب رتبه‌های ۱۷ و ۱۹ را به دست آورده است.
n
n*اسامی کشورهایی که بعد از ایران قرار گرفته‌اند
n
nوی با بیان اینکه شیب رشد تولیدات علمی ایران یک واقعیت انکار ناپذیر است، گفت: گرچه در فاصله رتبه‌های ۱۱ تا ۱۹ (ایران) در سال ۲۰۱۰ میلادی در پایگاه اسکوپوس کشورهای استرالیا، کره‌جنوبی، برزیل، هلند، تایوان، روسیه، سوئیس و ترکیه را برتر از ایران مشاهده می کنیم، اما این نکته مهمی است و قابل توجه است که در همین سال کشورهایی مانند لهستان(رتبه ۲۰)، سوئد (رتبه ۲۱)، بلژیک(رتبه ۲۲)، اتریش(رتبه ۲۳)، دانمارک(رتبه ۲۴) و ده‌ها کشور توسعه‌یافته یا در حال توسعه بعد از جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. رتبه رژیم اشغالگر قدس نیز در این سال ۲۶ است.
n
nرئیس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: با صعود جمهوری اسلامی ایران به رتبه ۱۷ در سال ۲۰۱۱ میلادی در پایگاه اسکوپوس کشورهایی که در فاصله ۱۱ تا ۱۷ (ایران) قرار دارند، به ترتیب متوان از استرالیا، کره‌جنوبی، هلند، برزیل، تایوان و روسیه نام برد.
n
nمهراد افزود: بعد از جمهوری اسلامی ایران، با احراز جایگاه اول در منطقه و ۱۷ در سطح جهان در سال ۲۰۱۱، کشورهای سوئیس رتبه ۱۸، ترکیه رتبه ۱۹ و سوئد رتبه ۲۰ را به خود اختصاص داده‌اند. تعداد بی‌شماری از کشورهای پیشرفته جهان بعد از جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شوند. رتبه مالزی ۲۶ و رتبه رژیم اشغالگر قدس ۲۷ است.
n
nوی اظهار داشت: با موفقیت‌های چمشگیری که در پرتو فعالیت‌های دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری از نظر تولید علم در سال ۲۰۱۱ میلادی با توجه به داده‌های موجود در پایگاه اسکوپوس رتبه اول منطقه نصیب جمهوری سلامی ایران شده است، باید بخش دیگر تولیدات علمی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور ثبت شده در پایگاه اسنتادی علوم جهان اسلام (ISC) را نیز یادآوری کرد.
n
nسرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: با توجه به پردازش اطلاعات مربوط به مقالات نشریات معتبر وزارت علوم و بهداشت در ISI ، میزان تولیدات علمی سال‌های ۱۳۸۸ تا پایان آذرماه سال ۹۰ به ترتیب ۲۱ هزار و ۶۵۰ مقاله، ۱۹ هزار و ۸۶۷ مقاله و ۱۲ هزار و ۳۶۱ مقاله است.
n
nوی اظهار داشت: علت افت اطلاعات در سال ۱۳۹۰ به این دلیل است که سال جاری به پایان نرسیده و تأخیر در انتشار نشریات فارسی نیز مسئله‌ای است که نمود آن را می‌توان حتی در آمار سال ۱۳۸۹ (۱۹ هزار و ۸۶۷ مقاله) به وضوح مشاهده کرد.
n
nمهراد در پایان خاطرنشان کرد: برای پر کردن شکاف بین صنعت نشر مجلات در ایران و سایر کشورهای جهان که انتشار نشریات علمی معتبر را در انحصار خود دارند، انتشار منظم نشریات فارسی و تعهد سردبیران به کمیسیون‌های نشریات معتبر وزارتین علوم و بهداشت موضوع با اهمیتی است که در ارزیابی روند نشر مجلات علمی باید بدان توجه شود.

مطلب پیشنهادی:   ساخت کمربند ايمني هوشمند در ایران

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!