rnrnrn
ساخت قطعه یدکی سیستم گردش خون

ساخت قطعه یدکی سیستم گردش خون

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



ساخت قطعه یدکی سیستم گردش خونReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

nمحققان دانشگاه مینه سوتا موفق به توسعه نمونه اولیه ای از قطعه یدکی سیستم گردش خون شدند که می تواند به عنوان دریچه جایگزین قلب در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار بگیرد.

n

n بسیاری از اختلالات دریچه قلب در بزرگسالان در بطن چپ قلب روی می دهد و محققان بدنبال توسعه دریچه سه لختی جایگزین برای رفع این نقص هستند.

n

nدستاورد نوین مهندسی پزشکی، ساخت قطعه جایگزین سیستم گردش خون از سلول های انسانی است؛ این قطعه جایگزین می تواند جان هزاران بیمار نیازمند به دریچه قلب جایگزین را بر طرف کرده و پس از کاشت درون بدن کودکان، رشد کند


————————————-

n.

n

n

n«رابرت ترانکوئیلد» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه مینه سوتا با مطالعه بر روی نحوه بسته شدن زخم ها موفق به توسعه روش جدید ساخت قطعه یدکی سیستم گردش خون شده است.

n

n

nدر این روش از سلول های انسانی برای تبدیل ماده ژله‌ای ‌O شکلی به یک ایمپلنت مستحکم و انعطاف پذیر با قابلیت کاشت درون سیستم گردش خون استفاده می شود؛ سلول های پوست موسوم به فیبروبلاست (fibroblast) به مایع ژل مانند حاوی کلاژن یا فیبرین – پروتئین دخیل در شکل گیری لخته خون – تزریق می شوند.

n

n

nبرای تبدیل ژل فیبرین طبیعی به ساختاری انعطاف پذیر و مستحکم با قابلیت تحمل فشار سیستم گردش خون، از مغناطیس برای ردیف کردن شبکه ای از رشته های فیبریل استفاده شد.

n

nمحققان با کمک شکل دادن ژل حاوی سلول در اطراف یک سیلندر شیشه ای، لوله ای در اندازه شریان بدن تولید کردند و با این روش، سلول ها مجبور به تولید کلاژن بیشتر شدند.

مطلب پیشنهادی:   استخدام حق‌التدریسی‌های دانشگاه فنی حرفه ای لغو شد

n

n

nدر گام بعدی، لوله های درون یک پوشش انعطاف پذیر قرار داده شد که با کمک یک بیوراکتور، عمل مکش و کشش لوله ها انجام شد.

n

n

nپس از چند هفته، میزان تولید کلاژن توسط سلول ها افزایش یافته و استحکام بافت نیز بسیار بیشتر شد؛ اما لوله های تولیدی هنوز عملکردی کاملا مشابه دریچه قلب ندارند.

n

n

nبرای عدم پس زدن دریچه جایگزین که از سلول های اهدایی ساخته شده است، بیمار مجبور به استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند؛ اما محققان امیدوارند که با استفاده از سلول های خود بیمار، مشکلات دریچه قلب جایگزین را مرتفع کنند.

n

n

nاین طرح موفق به کسب بودجه تحقیقاتی ۱۳ میلیون دلاری از سوی دولت شده است و تمرکز اصلی تحقیقات بر توسعه دریچه قلب جایگزین ویژه کودکان با قابلیت رشد درون بدن استوار است؛ محققان در حال آزمایش این فرآیند بر روی گوسفندان برای تولید دریچه قلب جایگزین هستند.

n

n

nنتایج این دستاورد در نشست سالانه مهندسی پزشکی آمریکا ارائه شد.

n

n

n

nانتهای پیام

n

n

n

n

n

n

nساخت نمونه آزمایشی دریچه قلب جایگزین

n

n

n

n

nمنبع خبرگزاری ایسنا

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!