rnrnrn
n
n علامت تجاري يك آرم مشخص است كه اجناس و خدمات به خصوص كه توسط شخص يا تشكيلات خاصي توليد و فراهم شدهاند را متمايز ميكند. منشأ آن به زمان باستان بر ميگردد؛ وقتي كه صنعت گران امضاها يا علائم خود را روي آثار هنري و كاربردي خود چاپ ميكردند. در طي سالها اين علامتها جاي خود را به سيستم امروزي ثبت و حفاظت آرم تجاري دادند. اين نظام به مصرفكنندگان كمك ميكند كه از كالاها و خدماتي كه ماهيت و كيفيت آنها مورد نظرشان است و با آرم مخصوص مشخص شدهاند، بهره بگيرند.
n
n
n آرام تجاري از طريق حصول اطمينان از حقوق انحصاري براي شناختن كالاها و خدمات يا اجازه دادن به ديگران مبني بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ، صاحب اثر را محافظت ميكند. مدت زمان اين حفاظت متفاوت است ولي آرم تجاري قابليت تمديد شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد. محافظت آرم تجاري توسط مراجع قانوني كه در اكثر نظامها اجازة متوقف كردن تخلف در اين زمينه را دارند، تأييد ميشود.
از ديدگاه وسيعتر، علائم تجاري با رسميت بخشيدن و دادن سود اقتصادي به صاحبان آنها، در سطح جهاني سرمايهگذاري ميكنند و اين ابتكار را ترويج ميدهند. حفاظت علائم تجاري همچنين مانع تلاشهاي رقباي غيرمنصف، مثل متقلبان، براي استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائة خدمات نامرغوب يا متفاوت ميشوند. اين نظام، آگاهي و امكان سرمايهگذاري جهت توليد و فروش كالاها و خدمات را در منصفانهترين شرايط ممكن به مردم ميدهد و از اين راه تجارت بينالمللي را تسهيل ميكند.”
————————————-
n
n
n امكانات اين مورد تقريباً نامحدود است. علائم تجاري ميتوانند يك يا تركيبي از چند كلمه، حرف يا عدد باشند. ميتوانند شامل نقاشيها، سمبلها، نقشهاي سهبعدي مثل شكل و بستهبندي كالاها، علائم سمعي مثل موسيقي يا اصوات، رايحهها و يا رنگهايي جهت معرفي ويژگيها باشند.
علاوه بر علائم تجاري كه مشخص كنندة منبع كالاها يا خدمات هستند، چند دسته علائم ديگر نيز موجود است. علائم اشتراكي متعلق به اتحاديههايي كه اعضاء آنها از آن علائم به منظور معرفي خود با يك سطح كيفي (يا ساير ملزومات آن اتحاديه) استفاده ميكنند. مثلاً اتحاديههاي معرفيكنندة حسابداران، مهندسان يا معماران.
علائم تصديقنامهها با استانداردهاي معين، براي نشان دادن قبولي داده ميشوند، ولي محدود به هر گونه عضويتي نيستند. آنها را ميتوان به هر كس كه تصديق كند كالاهاي مربوط مطابق استاندارد هستند اعطا كرد. براي نمونه، گواهينامه استاندارد كيفيت “ISO 2000″” يك گواهينامة شناخته شده در سطح جهاني است.
n
n
n ابتدا، درخواست ثبت آرم بايد در دفتر ملي يا منطقهاي فهرست شود. اين درخواست بايد شامل بازسازي واضحي از آرم، با تمام رنگها، طرحها و نقشهاي سه بعدي آن براي ثبت، درج شود. اين درخواست همچنين بايد شامل فهرستي از كالاها و خدمات در برگزيدة آن علامت باشد. اين علامت جهت حفاظت شدن تحت عنوان آرم تجاري يا هرگونه علامت ديگر بايد واجد شرايط خاصي باشد. علامت تجاري، علاوه بر معرفي يك محصول مخصوص، بايد متمايز از ساير علائم باشد كه مصرفكننده بتواند آن محصول را از ساير محصولات تشخيص بدهد.
ضمن اينكه نبايد مصرفكننده را ضريب دهد يا به اشتباه بيندازد يا اينكه به قوانين و اخلاقيات بيحرمتي كند.
و بالاخره، حقوق داده شده نبايد مساوي يا حتي مشابه حقوق اعطاء شده به صاحب علامت ديگري باشد. با جستوجو و آزمايش توسط دفتر ملي يا مخالفت ثالثي كه ادعاي حقوق مساوي يا مشابه دارد ميتوان از اين بابت اطمينان حاصل كرد.
n
n
n
n
n
n
‘