rnrnrn
موافقت مجلس با یک فوریت طرح «حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز»

موافقت مجلس با یک فوریت طرح «حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز»

  • ریحانه مدیری
  • |
  • 08 دسامبر 2021
  • |
  • بدون دیدگاه



نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری‌سازی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در جلسه علنی ۱۶ آذر مجلس شورای اسلامی، یک فوریت طرح «حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری‌سازی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز» در دستور کار قرار گرفت و پس از سخنان نماینده طراحان و اظهارنظر نمایندگان موافق و مخالف، یک فوریت این طرح به تصویب مجلس رسید.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس به نمایندگی از طراحان در خصوص این طرح اظهار داشت: آنچه امروز یک تقابل اساسی میان ما و استکبار ایجاد کرده، حوزه نرم است که تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا تمام مبانی و اصول ارزشی ما را هدف قرار دهند.

وی افزود: امروز مهم‌ترین زیرساخت برای کشور ایجاد گفتمان علم و فناوری است که به حوزه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز نیز باید گسترش یابد.

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه امروز دنیا تشنه محصولات فرهنگی مناسب است، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی دشمن تلاش می‌کند تا محصولات با محتوای نامناسب را عرضه کند و این خطر به حوزه خانواده‌های ایرانی هم سرایت می‌کند؛ در چنین شرایطی فناوری‌های نرم و هویت‌سازی که شامل حوزه‌هایی مانند هنر، رسانه‌، موسیقی، سینما و گردشگری می‌شود، علاوه بر اشتغال‌زایی می‌توانند زمینه توسعه نفوذ فرهنگی ما را هم فراهم کنند.

پژمانفر خاطرنشان کرد: در این طرح زیرساخت‌های قانونی در جهت یکپارچه سازی فعالیت‌ها و جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌ها تعریف شده و جمعی در زیر مجموعه ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل می‌گیرد تا این حوزه‌ها را راهبری کند.

مطلب پیشنهادی:   54 هزار پروژه کارآفرینی در کشور اجرا شد

نماینده مخالف: اولویت امروز کشور اقتصاد است، نه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با یک فوریت این طرح و با بیان اینکه باید ببینیم امروز چه چیزی در اولویت دغدغه‌های مردم است، اظهار داشت: امروز بازار آشفته ارز صدای مردم را درآورده و قیمت دلار به بالای ۳۰ هزار تومان می‌رود و صدای کسی هم درنمی‌آید و هر روز شاهد تعطیلی برخی کارخانه‌ها به خاطر افزایش قیمت ارز و بیکاری کارگران هستیم.

وی با اشاره به معطل مانده بیش از ۱۰ هزار پروژه عمرانی از حدود ۱۰ سال پیش تاکنون ادامه داد:‌ اولویت اول امروز کشور حوزه اقتصاد است و اولویت مجلس هم باید در این حوزه‌ها باشد؛ مسائلی را در اولویت قرار ندهیم که مشکل‌گشای سفره مردم نیست.

وی تصریح کرد: مسائلی مانند گردشگری، صنایع دستی، هنر و سینما مهم است اما بگذارید این طرح در دستور کار عادی دنبال شود.

نماینده موافق: در عین دنبال کردن مسائل اقتصادی، نباید از فرهنگ غافل شویم

مالک شریعتی نیاسر نماینده مردم تهران نیز در موافقت با یک فوریت این طرح گفت: اگر به فرمایشات رهبر انقلاب در آغاز به کار مجلس یازدهم توجه کنیم، می‌بینیم که ایشان تاکید کردند امروز فوریت مسائل کشور اقتصاد است و اولویت کشور هم فرهنگ است؛ یعنی در عین دنبال کردن مسائل اقتصادی و معیشتی، نباید از فرهنگ که فضای تنفس جامعه و خانواده‌هاست غافل شویم.

وی تأکید کرد: این طرح به دنبال تعریف پیوست اقتصادی در فعالیت‌های فرهنگی است و در واقع محصولات فرهنگی در دنیای امروز حتما باید با استفاده از فناوری‌های روز عرضه شود تا با استقبال روبرو شود.

مطلب پیشنهادی:   ثبت ۴۰ اختراع کاربردی توسط مددجوی کمیته امداد

شریعتی عنوان کرد: در حال حاضر محصولات فرهنگی خارجی در کشور ما هم تأثیرات مخرب فرهنگی دارد و هم ارز از کشور خارج می‌کند، لذا حمایت از صنایع نرم و هویت‌ساز در حوزه فرهنگ ضروری است و تاب‌آوری اجتماعی را هم افزایش می‌دهد.

درنهایت نمایندگان با ۱۳۶ رأی موافق، ۴۲ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۹ نماینده حاضر در صحن با یک فوریت طرح حمایت از شرکت‌ها و موسسات خلاق و تجاری‌سازی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز موافقت کردند.

این طرح با اولویت در دستور کار جلسات آینده مجلس قرار می‌گیرد.

 

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!