rnrnrn
موفقیت محققان ایرانی در ساخت و پیوند داربست سلولی سه‌بعدی به موش‌های مبتلا به ضایعه نخاعی

موفقیت محققان ایرانی در ساخت و پیوند داربست سلولی سه‌بعدی به موش‌های مبتلا به ضایعه نخاعی

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



موفقیت محققان ایرانی در ساخت و پیوند داربست سلولی سه‌بعدی به موش‌های مبتلا به ضایعه نخاعیReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

nپژوهشگران دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تولید نوعی داربست نانولیفی سه بعدی با ساختار پوسته- مغزی با قابلیت کاربرد در ترمیم ضایعات نخاعی شدند.

n

nدکتر فاطمه زمانی، پژوهشگر طرح، روند طبیعی ترمیم بافت‌های عصبی را کند، دشوار و گاهی غیرقابل ترمیم ذکر کرد و گفت: محققان به دنبال راههایی هستند تا بتوانند این روند را تسریع و تقویت کنند تا در نهایت برای ترمیم عصبی در انسان مورد استفاده قرار گیرد.

n

nوی افزود: در این طرح اثر کاشت نوعی داربست از الیاف متخلخل پلیمری در ابعاد نانو بر روی رشد سلول های عصبی آزمایش و نشان داده شد که این داربست می تواند رشد و تکثیر سلول های عصبی را تسریع کند


————————————-

n.

n

n

nزمانی الکتروریسی یا تبدیل پلیمر به نخ هایی با قطر نانو با استفاده از میدانهای قوی الکتریکی را به عنوان روش تولید این داربست ذکر کرد و گفت: در این پژوهش ما علاوه بر تنظیم عوامل موثر در الکتروریسی برای رسیدن به الیافت مناسب تر، با ایجاد شیار و تخلخل های نانو مقیاس روی سطح الیاف، زبری سطح داربست را افزایش دادیم که این امر هم موجب بهبود رشد و تکثیر سلول های عصبی روی داربست شد.

n

n

nپژوهشگر طرح به آزمایش موفقیت آمیز این نوع داربست در موش های آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: با همکاری بخش بانک سلولی انستیتو پاستور ایران و جراحی چند قطعه موش، ابتدا به طناب نخاعی موشها آسیب وارد شده و سپس در چند موش داربست سه بعدی کار گذاشته و با گروه شاهد مقایسه شد.

مطلب پیشنهادی:   راز میکروب ها فاش شد/ تعیین توالی ژنوم 201 میکروب

n

n

nوی افزود: مشاهدات ما نشان داد که در گروه شاهد ۸ هفته پس از جراحی، بهبود ناچیز دیده شد در حالی که در گروه مورد با داربست سه بعدی، ۴۰ درصد بهبود قابل توجه در حس و حرکت در مقایسه با گروه اول مشاهده شد.

n

n

nزمانی تصریح کرد:البته موشهای پیوند شده فاصله زیادی تا بهبود کامل دارند ولی با تغییر ویژگی های فیزیکی داربست ها و ادامه تحقیقات می توان نتایج بهتری را انتظار داشت

n

nمنبع خبرگزاری ایسنا.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!