rnrnrn
موفقیت محققان دانشگاه شریف؛ تولید تعلیق شکن بیولوژیک برای کاربرد در واحدهای نمک زدایی نفت خام

موفقیت محققان دانشگاه شریف؛ تولید تعلیق شکن بیولوژیک برای کاربرد در واحدهای نمک زدایی نفت خام

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



موفقیت محققان دانشگاه شریف؛ تولید تعلیق شکن بیولوژیک برای کاربرد در واحدهای نمک زدایی نفت خامReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nفن‌آفرینان مرکز رشد فناوری‌های پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف برای اولین بار در کشور موفق به تولید تعلیق شکن بیولوژیک به منظور استفاده در واحدهای نمک زدایی نفت خام شدند.


————————————-

nبه گزارش خبرنگار مهر، این طرح توسط واحد فناور نوین زیست فناوران شریف و تحت مدیریت دکتر داریوش عربیان طراحی و تولید شده است.

n

nدر طرح مذکور برای اولین بار در کشور ماده تعلیق شکن (دامولسیفایر) به صورت بیولوژیک با استفاده از باکتری‌های بومی جداسازی شده از چاه‌های نفت جنوب کشور تولید شد. تعلیق شکن یکی از مواد پر مصرف در واحدهایی نمک زدایی نفت خام به منظور جداسازی امولسیون نفت و آب است که امروزه انواع شیمیایی آن مورد مصرف قرار می‌گیرد.

n

nاین مواد شیمیایی علاوه بر هزینه بالا که بیشتر تولید خارج از کشور هستند دو اشکال عمده دیگر نیز دارند که شامل سمی بودن این مواد شیمیایی برای افراد و محیط زیست و اینکه هر نوع از نفت خام نیازمند یک تعلیق شکن شیمیایی خاص خود است و در واقع این مواد شیمیایی کاربرد عمومی ندارند.

n

nتعلیق شکن بیولوژیک تولید شده در این طرح ایرانی علاوه بر داشتن قیمت تمام شده بسیار پایین در مقایسه با انواع شیمیایی سازگار با محیط زیست و غیر سمی بوده و بر انواع مختلف نفت خام موثر است. در این طرح تمامی باکتری‌های تولید کننده تعلیق شکن، بومی مناطق نفت خیز کشور بوده و همگی به‌عنوان سویه‌های جدید ثبت شده اند.

مطلب پیشنهادی:   استعلام

n

nپس از بهینه‌سازی تولید تعلیق شکن بیولوژیک در فاز آزمایشگاهی تولید آن در فاز نیمه صنعتی نیز به بهره برداری رسید و تأثیر آن در چند واحد نمک زدایی نفت خام با موفقیت آزمایش شد و هم اکنون آماده تولید در سطح صنعتی است.

n

n3 ثبت اختراع، ۵ مقاله ISI، ارائه چندین مقاله در کنفرانس‌های بین المللی، کسب مقام برتر در جشنواره دانایی خلیج فارس و کسب تأییدیه‌های متعدد فنی و علمی در رابطه با ماده تولید شده از چندین پالایشگاه کشور (پالایشگاه بندرعباس، تهران و …) و دانشگاه‌های صنعتی شریف و شیراز، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و غیره از جمله افتخارات این پروژه است.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!