rnrnrn
موفقیت محققان کشور در بازسازی استخوان در فاز حیوانی

موفقیت محققان کشور در بازسازی استخوان در فاز حیوانی

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



موفقیت محققان کشور در بازسازی استخوان در فاز حیوانیReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n n

n

nپژوهشگران دانشگاه آزاد واحد سنندج با استفاده از تلفیق داربست استخوان اسفنجی برداشت شده از خود حیوان و پوشش آن ‏با یک نوع نانوترکیب موفق به بازسازی استخوان شدند.

n

n

n

nعلی‌رغم کاربرد گسترده بانک استخوان در سراسر جهان، هنوز سئوالات زیادی در زمینه ایمونولوژی گرافت‌ها، مشارکت و ‏الگوسازی مجدد وجود دارد که پاسخ داده نشده‌اند.

n

nکلسیم هیدروکسی آپاتایت برای بازسازی بافت استخوانی و درمان بیماری‌های ‏استخوان در جراحی ارتوپدی و شکسته بندی قابل استفاده است و به ویژه پودر نانومتری آن می‌تواند با قابلیت بیشتر و در زمان ‏کوتاه‌تر، بازسازی بافت استخوانی را میسر ساخته و به خوبی جایگزین تکنیک‌های قبلی مانند پیوند استخوان (گرافت استخوان ) ‏شود


————————————-

n.

n

nاین مواد هدایت استخوانی را افزایش داده و موجب فرآیند سه بعدی رشد عروق‌زایی و رشد مویرگ‌های بافتی و سلول‌های ‏استخوان‌ساز میزبان در پیوند می‌شوند.

n

nدر حال حاضر پیوندهای استخوانی و جایگزین‌های استخوان در ترمیم معایب اسکلتی در استخوان اسفنجی یا استخوان ‏متراکم برای ترمیم یکپارچگی اسکلتی و افزایش بهبود استخوان به کار می‌روند. پیامد کلینیکی روش پیوند به عوامل زیادی از ‏قبیل نوع پیوند، نوع تثبیت و محل شکستگی، بستگی دارد. همه پیوندهای استخوان در ابتدا بازجذب شده و پیوندهای اسفنجی ‏عموما سریع‌تر از پیوندهای متراکم بازجذب می‌شوند.‏

n

nدر این راستا پژوهشگران دانشگاه آزاد واحد سنندج با هدف ارزیابی رادیوگرافیک و سونوگرافیک اسکافولد (داربست) استخوان اسفنجی مطالعاتی را انجام دادند که ‏با پوشش نانو هیدروکسی آپاتیت در التیام قطعه برداشته شده از رادیوس با جراحی در خرگوش به کار گرفته شده است و در انسان ‏نیز قابل استفاده است.

مطلب پیشنهادی:   توليد کود کامل نانو بيو لوژيک مايع به جاي کودهاي شيميايي

n

nدر این مطالعه از ۱۸ سر خرگوش نر بالغ استفاده ‌شد، به طوری که حیوانات قبل از شروع کار، تحت شرایط مشابه با رژیم غذایی یکسان نگهداری و تست مدفوع جهت انگل ‏زدائی قرار گرفتند.

n

nاین پژوهشگران توانستند با استفاده از تلفیق داربست استخوان اسفنجی برداشت شده از خود حیوان و پوشش آن ‏با یک نوع نانوترکیب موفق به افزایش قابلیت القا و هدایت استخوان سازی شدند. افزایش قابلیت القا و هدایت استخوان سازی در ‏نقیصه‌های استخوانی ایجاد شده در بدن خصوصا در اثر ضربه و تصادفات می‌تواند کاربرد داشته باشد.‏

n

n

nمنبع خبرگزاری مهر

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!