rnrnrn
نام و علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی، محصولات و خدمات ارائه شده
توسط یک شخص یا بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاهها با اشخاص متمایز نماید.
تعریف علامت تجاری طبق ماده ۳۰ قانون علامت، عبارت است از:
الف ـ علامت يعني هر نشان قابل رؤيتي كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز سازد.
ب ـ علامت جمعي يعني هر نشان قابل رؤيتي كه باعنوان علامت جمعي در اظهارنامه ثبت معرفي شود
و بتواند مبدأ و يا هرگونه خصوصيات ديگر مانند كيفيت كالا ياخدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين نشان تحت نظارت مالك علامت ثبت شده جمعي استفاده ميكنند متمايز سازد.
ج ـ نام تجارتي يعني اسم يا عنواني كه معرف و مشخصكننده شخص حقيقي ياحقوقي باشد
جهت ثبت برند و مشاوره رایگان کنارتان هستیم، با ما تماس بگیرید.
نام و علامت تجاری علاوه بر تشخیص محصولات توسط مشتریان در موارد زیر هم کمک شایانی به ما میکند
با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استقاده از علائم تجاری به منظور تمایز دادن محصولاتشان از محصولات رقبا پی بردهاند،
همه آنها اهمیت حمایت از علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکردهاند.
پس از ثبت علامت طبق قانون ثبت علائم تجاری شخص یا شرکت حق انحصاری پیدا میکند،
بموجب آن میتوانید از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کنندهای مشابه علامت تجاری شما هستند جلوگیری نماید.
اگر علامت تجاری ثبت نشود، شرکتهای رقیب از همان علامت یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازهای است
که موجب گمراهی خواهد شد برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایهگذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود.
اگر یکی از رقیبان از علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند، ممکن است مشتریان تصور کنند
آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند.
این امر نه تنها سود شخص یا شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد، بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت پایینی داشته باشد.
با توجه به ارزش علائم تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است
در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد، تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است
بعلاوه، تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکتهای ثالث بسیار آسانتر است
و در نتیجه میتواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت/شخص بوجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقتنامه اعطای نمایندگی فروش باشد
گاهی اوقات، یک علامت تجاری ثبت شده که در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است.
ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از موسسات مالی استفاده شود که بطور فزایندهای از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه میشوند.
مدت اعتبار ثبت علامت ده سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت آن ميباشد.
اين مدت با درخواست مالك آن براي دورههاي متوالي ده ساله با پرداخت هزينه مقرر، قابل تمديد است.
يك مهلت ارفاقي شش ماهه كه از پايان دوره شروع ميشود، براي پرداخت هزينه تمديد، با پرداخت جريمه تأخير، درنظر گرفته ميشود.
جهت ثبت برند و مشاوره رایگان کنارتان هستیم، با ما تماس بگیرید.
هر کلمه، حرف یا حروف، عدد، ترسیمات، عکس، شکل، رنگ، تصویر، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود،
علامت تجاری محسوب میشود.در برخی کشورها، شعارهای تبلیغاتی نیز علامت تجاری محسوب میشوند
و در ادارات ملی ثبت علامت تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت میشوند.
تعداد روز افزون کشورها اجازه میدهند شکلهائی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبودهاند
نیز مانند رنگها، علائم سه بعدی مثل شکل یا بستهبندی کالاها، نشانهای قابل شنیدن
همانند صداها و آوا ها یا نشانهای قابل استشمام مثل بوها و رایحه ها به عنوان نام و علامت تجاری ثبت شوند با اینحال، بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند
محدودیتهایی قائل شدهاند و عمومآ اجازه ثبت نشانهائی را میدهند که قابل روءیت هستند یا میتوان آنها را بصورت گرافیک نشان داد.
پرچم یا نشان سلطنتی، دولتی، سازمانی
نشانهای سلطنتی، علائم رسمی دولتی و نشانهای کشورها و سازمانهای بین المللی که نمونهای از آنها به دفتر بینالمللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo) اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.
سلام
ممنون از نوشته خوبتون