rnrnrn
نقش اختراع آسانسور در تغییر زندگی شهری

نقش اختراع آسانسور در تغییر زندگی شهری

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 13 مارس 2024
  • |
  • بدون دیدگاه



مدت ها پیش، قبل از آن که اولین آسانسور اختراع شود، شهرها بسیار کوچک و ساختمان ها نیز معمولی بودند. در حال حاضر نه تنها شهرها بزرگتر شده اند بلکه ساختمان های مرتفع در گوشه و کنار شهرها قابل مشاهده هستند.

 

به نقل از آسانسور ۲۴، امکان ساخت ساختمان های مرتفع تنها زمانی امکان پذیر است که سیستمی مانند بالابر وجود داشته باشد. این وسیله منحصر به فرد احساس راحتی را جهت انتقال به طبقات مختلف فراهم می کند. بالابرها به افراد اجازه می دهند بدون نیاز به پله ها به طبقات مختلف ساختمان دسترسی داشته باشند. این مشخصه به ویژه برای افراد معلول و مسن که در استفاده از پله ها مشکل دارند مهم است.

 

تاریخچه آسانسور

آسانسور جزء اولین ماشین هایی هستند که برای تسهیل راحتی عموم ساخته شده اند. ساخت اولین بالابر به ۲۳۶ سال پیش بر می گردد که برای حمل انسان ها و حیوانات مورد استفاده قرار می گرفت. اتوود جزء اولین دانشمندان در زمینه اختراع بالابر هایی با طراحی امروزی بود. با بررسی معماری گذشته می توان فهمید که بناهایی با ارتفاع زیاد در گذشته کمتر موجود بوده است. الیشا اوتیس با اختراع چرخ ضامن دار مشکل از هم گسستن طناب بالابر را حل کرد که توقف و پیشگیری از سقوط را به دنبال داشت.

با این اختراع، استفاده از این سیستم حمل و نقل توسعه یافت و در سال ۱۸۵۴ در همایشی بزرگ، اختراع مورد نظر به همه معرفی شد. اولین بالابر مسافربری در سال ۱۸۵۷ در نیویورک ایالات متحده آمریکا نصب شد. تا سال ۱۹۳۰، مرتفع ترین ساختمان جهان، ب رج ایفل در پاریس بود که ۳۳۰ متر ارتفاع داشت. امروزه به دلیل وجود با کیفیت ترین آسانسورها، برج خلیفه با ارتفاعی برابر با ۸۲۸ متر در دبی با نمایی بی نظیر چشم هر بیننده ای را خیره می کند. برای تصور ساختن ساختمانی به این بلندی، نمی‌توانید تنها به پله‌ها و پله‌های برقی تکیه کنید و به یک آسانسور با کیفیت و مجهز نیاز دارید.

مطلب پیشنهادی:   مانع تراشی برخی دستگاه ها در صدور آنلاین مجوزهای کسب و کار

 

 

تاثیر آسانسور در افزایش تعداد طبقات ساختمان

اختراع آسانسور تاثیر بزرگی بر استفاده از زمین ها برای ساخت و ساز و افزایش تعداد طبقات داشته است. امروزه افرادی که در زمینه ساختمان سازی فعالیت می کنند برای استفاده بهینه از زمین، بناهایی با چندین طبقه می سازند. هرچه ساختمان مرتفع تر باشد، طبقات بیشتر و بالابرهای مجهزتر نیاز خواهد داشت. بالابرها همچنین در نحوه برنامه ریزی و توسعه شهرهای ما تاثیری عمیق به همراه داشته اند. پیشرفت این فناوری امکان انتقال به طبقات با سرعت بیشتر و افزایش شهرنشینی را به دنبال داشت.

آسانسورها و دسترسی برای افراد با محدودیت حرکتی

آسانسور به انسان ها کمک می کنند که به آسانی به طبقات متنوع دسترسی پیدا کنند و از ساختمان‌ و فضا حداکثر استفاده را ببرند. منظور از دسترسی، اطمینان حاصل کردن از این موضوع است که امکانات آپارتمان برای همه، صرف نظر از هر گونه توانایی یا ناتوانی، امکان استفاده دارد. دسترسی بالابر تضمین می کند که افراد با ناتوانی جسمی یا نقص حرکتی نیز می توانند از امکاناتی مانند دفاتر، بیمارستان ها، مراکز خرید و سایر مکان های عمومی استفاده کنند. این امر به ویژه برای افرادی که روی ویلچر می نشینند و به هیچ وجه امکان استفاده از پله ها را ندارند، مهم و حیاتی است.

بالابرهای نفربر خانگی جهت بهبود دسترسی سالمندان و افراد دارای نقص های حرکتی به طور فزاینده ای محبوب شده اند. این ماشین های مسکونی، برای راحتی حرکت بین طبقات طراحی می شوند و نیاز به استفاده از پله های بالقوه خطرناک را از بین می برند. بالابرهای مورد نظر با ترکیب فناوری مدرن و عناصر طراحی، نه تنها مزایای چشمگیری برای کاربران ارائه می دهند، بلکه در افزایش ارزش ملک نقش دارند.

مطلب پیشنهادی:   موافقت مجلس با یک فوریت طرح «حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌های نرم و هویت‌ساز»

آسانسور و تاثیر آن در بهبود کیفیت زندگی

در دنیای امروز، آسانسور به بخشی ضروری از زندگی ما تبدیل شده اند و نحوه حرکت در ساختمان های بلند را متحول کرده اند. پیشرفت در فناوری بالابرها نه تنها راحتی و دسترسی را افزایش می دهد، بلکه تاثیرات قابل توجهی بر طراحی و معماری ساختمان دارد.

حرکت عمودی

بالابرها، حمل و نقل عمودی کارآمد را امکان پذیر می سازند و به افراد کمک می کنند سریع و بدون دغدغه به طبقه مورد نظر برسند. این ویژگی برای مجتمع های تجاری بلند مرتبه و ساختمان های مسکونی بسیار مهم است.

بهینه سازی فضا

با اختراع آسانسور، معماران امکان ایجاد تنوع بیشتری جهت طراحی ساختمان ها به صورت عمودی و بهینه سازی فضا به دست آوردند. این مشخصه منجر به ساخت بناهایی بلندتر و کاربردی تر شد و تعداد قابل توجهی از ساکنان را در خود جای داد.

دسترسی برای همه

بهترین آسانسور مسافری در دبی با فراهم کردن امکان جابجایی و انتقال راحت افراد با مشکلات حرکتی، دسترسی به سطوح مختلف ساختمان را متحول کرد. ورود افراد معلول و دارای ویلچر نمونه بارز از دسترسی تمامی افراد به طبقات مختلف ساختمان است.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!