rnrnrn
“نمایشگرهای”” لمسی لرزان جایگزین سیستم‌های جی پی اس رانندگان”

“نمایشگرهای”” لمسی لرزان جایگزین سیستم‌های جی پی اس رانندگان”

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



"نمایشگرهای"" لمسی لرزان جایگزین سیستم‌های جی پی اس رانندگان"Reviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

nمحققان دانشگاه MIT نمایشگرهای لمسی ابداع کرده‌اند که از طریق ارسال پالس‌های مرتعش، می‌توانند جایگزین مناسبی برای سیستم‌های جی پی اس در هدایت رانندگان باشند.

n

n

nبه گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انتقال اطلاعات الکترونیکی مانند سیستم جی پی اس یا پیغام‌های متنی که می‌توانند هنگام رانندگی خطرناک باشند، نیاز به انتقال اطلاعات به شیوه غیربصری را تشدید کرده است.


————————————-

nلاینت جونز یکی از محققان دانشگاه MIT به راهکاری مناسب برای حل این مشکل دست یافته است.

n

n

nراه‌حل وی شامل "نمایشگرهای" لمسی است که اطلاعات را از طریق پالس‌های مرتعش ارسال می‌کنند.

n

n

nپوست انسان دارای تعداد یکسانی گیرنده‌های حسی در مقایسه با شبکیه چشم است و بر خلاف چشم که تمامی گیرنده‌های آن در ناحیه‌ای بی‌نهایت کوچک متمرکز شده‌اند، گیرنده‌های پوست روی سطحی به اندازه دو متر مربع قرار گرفته‌اند.

n

n

nبا این حال، انتقال اطلاعات از طریق حس لامسه مشکل بزرگی را به دنبال دارد و آن تفاوت در حساسیت است؛ به طور مثال، نواحی دست ممکن است در مقایسه با ساعد حساس‌تر باشند و بالعکس.

n

n

nبرای پاسخ به این مشکل، جونز آرایه‌ای را طراحی کرده است که ارتعاشات یک موتور از خلال پوست را در سه بعد تعیین می‌کند.

n

n

nبا استفاده از هشت شتاب‌دهنده ریز و یک موتور ارتعاشگر منفرد که نوعا در تلفن‌های همراه به کار می‌رود، جونز آرایه خود برای اندازه‌گیری ارتعاش‌های موتور در سه ناحیه مختلف بدن را پیکربندی کرده است. این سه ناحیه عبات‌اند از: کف دست، ساعد و ساق پا.

مطلب پیشنهادی:   رتبه 16 تولیدات علمی در جهانیم

n

n

nبا اجرای آزمایش‌هایی وی دریافت که ارتعاش‌ها از خلال پوست به سرعت در تمامی این سه ناحیه در طیف هشت میلی‌متر ( ۰٫۳ اینچ) از منبع مرتعش‌شونده متوقف می‌شوند؛ با این حال، حس‌کردن این ارتعاش‌ها توسط شرکت‌کنندگان، واقعیتی متفاوت را گزارش کرد.

n

n

nیک آزمایش جداگانه توسط جونز نشان داد که گرچه مرتعش‌شدن پوست در فاصله ۰٫۳ اینچی از منبع متوقف شد ، بسیاری از شرکت‌کنندگان به تشخیص ارتعاش‌ها تا یک اینچ از منبع ادامه دادند.

n

n

nآزمایش‌های جونز همچنین نشان داد که افراد از لبه‌های جوارحشان برای مکانیابی محرک‌ها استفاده می‌کنند.

n

n

nافزون بر خلق نمایشگر "فارغ از چشم" برای رانندگان، این دانشمند مدعی است که آتش‌نشانان حاضر در یک ساختمان پر از دود یا کارگران اورژانس در مکانی حادثه دیده می‌توانند از اطلاعات حسی استفاده کنند.

n

n

nهمچنین، نمایشگرهای ابداعی می‌توانند به پیاده‌روی‌کنندگان حرفه‌ای یا دوچرخه‌سواران در خصوص عبور از مسیری ناآشنا با دریافت سیگنال‌هایی از یک مچ‌بند مرتعش‌کننده، کمک کنند.

n

n

nجونز و همکارانش هم‌اکنون در حال طراحی آرایه‌هایی هستند که بتوان آن‌ها را روی پشت یا به دور مچ پوشید.

n

n

nاین آرایه‌های ارتعاش‌کننده برای این که به راننده بگویند به سمت راست یا چپ بپیچد، از سمت چپ به راست بدن فعال می‌شوند.

n

n

nجزئیات این مطالعه در مجله IEEE Transactions on Haptics منتشر شده است.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!