rnrnrn
پای صحبت های بانوی کار آفرین/ از علم آموزی در کلاس درس تا دامپروری علمی

پای صحبت های بانوی کار آفرین/ از علم آموزی در کلاس درس تا دامپروری علمی

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



پای صحبت های بانوی کار آفرین/ از علم آموزی در کلاس درس تا دامپروری علمیReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
nکرج – خبرگزاری مهر: ماهرخ فلاح کارآفرین و دامدار نمونه کشور یکی از مهمترین راه حل های حل معضل بیکاری در سطح جامعه و اشتغال زایی را کارآفرینی عنوان کرد و گفت: عوامل موفقیت در شغلم این است که دامپروری را به صورت علمی دنبال کردم.

n

n

nبه گزارش خبرنگار مهر، البرز یکی از استان های مستعد از لحاظ کسب و کار و صنعتی است که کارآفرینان زیادی را در خود جای داده است، در این گزارش گفتگویی با یکی از کارآفرینان برتر کشور و چگونگی موفقیت وی صورت گرفته است.

n

nلطفاً خودتان را بیشتر معرفی کنید؟

n

nبنده ماهرخ فلاحی متولد فروردین ماه سال ۱۳۲۲، اولین فرزند خانواده و بازنشسته آموزش و پرورش کرج در آذر ماه سال ۶۲، موسس و عضو هئیت مدیره بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان ایران، مدیر موسسه دامپروری فلاحی، عضو هیئت موسس و عضو هیئت مدیره سه انجمن زنان مدیر کارآفرین، انجمن ملی زنان کارآفرین و بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان کشور و عضو موثر تاسیس موسسه خیریه کهریزک محمد شهر هستم.


————————————-

nلطفاً در مورد تحصیلاتتان بیشتر توضیح دهید؟

n

nفارغ التحصیل دوره لیسانس زبان انگلیسی از دانشسرای عالی تهران سال ۱۳۴۳، گذراندن دوره فوق لیسانس روانشاسی تربیتی از دانشگاه تهران، تحصیلات تکمیلی در زمینه روانشناسی کودکان استثنایی، اختصاصاً نابینایان در داخل و خارج کشور از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه واسپانیا رادارم.

n

nاز سوابق کاریتان بگویید؟

n

nدبیر زبان انگلیسی دبیرستان های دخترانه تهران(دبیر نمونه کشور در سال ۱۳۴۸)، رئیس دبیرستان های دخترانه تهران، موسس و مدیر مجتمع آموزشی ملی شیخ الرئیس تهران، سابقه نائب رئیسی شورای شهر محمد شهر و رئیس آموزشی آموزشگاه نابینایان شبانه روزی کشور که ۱۵ سال رئیس آموزشگاه نابینایان شبانه روزی کشور بودم.

n

n

n

nچگونه شغل دامپروری را انتخاب کردید؟

n

nاصالتم طالقانی است و اکثر شهروندان طالقانی تحصیل کرده، فرهنگی، دامدار و کشاورز هستند که اکثر تفرشی ها نیز همانند طالقانی ها هستند.

n

nمن و شوهرم هر دو فرهنگی بودیم که اولین پیش دبستانی کشور را در سال ۴۷ در یک مجتمع جامع آموزشی به نام شیخ الرئیس در تهران تاسیس کردیم.

مطلب پیشنهادی:   نرم‌افزار تایپ گفتار فارسی طراحی شد

n

nدر حقیقت در دوره خدمت فرهنگی ام چندین کار متفاوت انجام می دادم به قول معروف با یک دست چندین هندوانه را بلند می کردم و به اندازه ۱۰ نفر کار می کردم.

n

nهشت سال قبل از بازنشستگی درصدد ایجاد یک واحد کشاورزی و دامپروری بودم که بدون هیچ سرمایه ای وارد این کار شدم و خانه مسکونی ام در تهران برای اینکار به فروش گذاشتم و با پول آن یک هکتار زمین زراعی برای راه اندازی دامپروری در روستای ۱۰ هزار نفری محمد آباد(محمدشهر امروز) خریداری کردم که این زمین را به یک واحد دامداری صنعتی(گاوداری شیری) تبدیل کردم.

n

nرسماً سال ۵۶ فعالیت خودم را آغاز کرده ام، سپس هفت راس  گوساله ماده اصلاح نژاد شده وارداتی از کانادا با وام بانک کشاورزی خریداری کردم و تعداد گاوها هر سال افزایش پیدا کرد.

n

nیکی از عوامل موفقیت در کارم را سکونت در گاوداری می دانم به دلیل اینکه همیشه نظارت مستقیم بر کار داشتم به دلیل اینکه نظارت بر موجود زنده خیلی ضروری و الزامی است و همچنین هر کارگری وظیفه خود را با نظارت مستقیم کارفرما بهتر انجام می دهد.

n

nیکی دیگر از عوامل موفقیت در شغلم این است که دامپروری را به صورت علمی دنبال کردم و اهتمام جدی در تداوم و پیشرفت روند اصلاح نژادی و ارتقاء سطح تولید و پایداری دام ها از طریق تلقیح مصنوعی داشتم که به همین دلیل تولید شیر افزایش پیدا کرد.

n

nاقدام به طرح نوین انتقال جنین در دام ها کردم که این روش تقریباً به شیوه کار مرکز رویان تهران نزدیک بود.

n

nبه منظور تحصیلات تکمیلی سفرهای خارجی زیادی داشتیم که در سفرم به آمریکا شیوه جدید اصلاح نژاد را آموختم و تسلطم به زبان انگلیسی در امر یادگیری بسیار کمکم کرد.

n

nدر این روش در روز ششم لقاح از گاو مورد نظر ساکشن صورت می گیرد و تخمک در رحم مادر معمولی به منظور تغذیه و نگهداری کاشته می شود و سپس از یک گاو ماده معمولی گاو پر تولید برتر متولد می شود که این کار معمولاً در فصل پاییز و بهار صورت می گیرد ولی امروزه گرانی و فقدان داروهای لازم، انتقال جنین زیاد انجام نمی شود.

مطلب پیشنهادی:   ضربان قلب جایگزین رمز عبور می‌شود

n

nلطفاً از موفقیت های کاریتان بگویید؟

n

nاین نوآوری با عث شد که در اولین جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی به میزبانی اصفهان در سال ۸۳ به عنوان کارآفرین برتر کشور انتخاب شوم و همچنین در سه جشنواره منعقد در ورزشگاه آزادی به منظور انتخاب گاو برتر هلنشتاین ایران سه مدال طلای هر جشنواره را برنده شدم.

n

nمنتخب بازنشسته نمونه کشوری در جشن بازنشستگان در سال ۹۰ و لوح تقدیر و تشویق متعدد از وزرا و روسای جمهور وقت دریافت کرده ام.

n

nپس از ۳۴ سال کوشش مداوم در امر تولید شیر، گوشت و ژن برتر گاو شیری هلنشتاین در کشور و مقاومت و پایداری در مقابل مشکلات پیش آمده همچنان در سن ۷۰ سالگی علی رغم مشکلات و بحران های اقتصادی اخیر با روحیه شاد و مقاوم در تلاش و کوشش هستم.

n

n

n

nحدود ۱۰ سال پیش به همراه گروهی از زنان کارآفرین ایران، دو انجمن زنان مدیر کارآفرین و انجمن ملی زنان کارآفرین را در وزارت کشور و وزارت کار به ثبت رساندیم و با کسب مجوز این دو انجمن را فعال کردیم و هم اکنون تعداد زیادی از زنان کارآفرین و زنان موفق کشور عضو این انجمن هستند که با هدف توسعه و ترویج کارآفرینی زنان فعالیت می کنند.

n

nامروزه با همه استان های کشور در ارتباط بوده و با شبکه سازی و آموزش های لازم و اجرای سمینارها و همایش ها دختران جوان کشور را به کارآفرینی تشویق می کنیم و تا کنون نتیجه بسیار خوبی نیز گرفته ایم و در بنیاد توسعه کارآفرین آموزش کارآفرینی را از مدارس در نقاط محروم کشور آغاز کردیم.

n

nهر روز ساعت ۵ صبح کارم را آغاز می کنم و ۱۲ شب نیز پایان کارم است.

n

nدغدغه و مشکلات شغلتان چیست؟

n

nنهاده ها به دو دلیل تحریم و افزایش نرخ ارز گران شده و بین قیمت نهاده ها و محصول تولیدی یعنی شیر و گوشت عدم تعادل ایجاد شده است. در این منطقه ۱۰ گاوداری فعال بوده ولی امروزه دو گاوداری فعال است.

n

nراه حل اساسی برای کاهش قیمت شیر و گوشت در کشور چیست؟

n

nراه حل اساسی برای تعدیل قیمت شیر و گوشت این است که دولت علوفه و نهاده ها را به صورت یارانه در اختیار دامداران قرار دهد که نتیجه این کار خودکفایی ایران در تولید شیر و گوشت و جلوگیری از واردات و همچنین صادرات محصولات لبنی می شود و ارزی آوری و تقویت اقتصاد کشور نیز به همراه دارد.

مطلب پیشنهادی:   ثبت نرم افزار وب سایت به عنوان اختراع

n

nدر اثر اجرای سیستم اصلاح و نژاد تولید شیر و گوشت افزایش یافته است و هم اکنون تولید شیر بین ۵۰ تا ۶۰ لیتر در روز از گاو نیز امکان پذیر است.

n

nچه تعداد اشتغال ایجاد کرده اید؟

n

n

n

nدر حال حاضر گله ۲۴۵ راسی دارم که به طور مستقیم ۲۴ نفر در این دامپروری مشغول فعالیت هستند و به طور غیر مستقیم بیش از ۴۵۰ نفر اشتغال زایی ایجاد شده است که کشاورز، خریدار محصولات و فروشنده، کارخانه فرآوری لبنیات و … در این کار درگیر هستند.

n

nتوصیه تان به جوانان جویای کار چیست؟

n

nجوانان باید اعتماد به نفس بالا و قدرت ریسک پذیری بالایی داشته باشند و به نظر من یکی از عوامل مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد مدیریت زمان است در صورتی که برخی جوانان به آن توجهی نمی کنند فقط تلف می کنند.

n

nپروین اعتصامی در خصوص کارآفرینی می گوید "کاردانان چون رفو آموخته اند  پاره های وقت بر هم دوخته اند"

n

nامروزه جوانان یاد گرفته اند در موسسه ها برای استخدامی و یافتن شغل ثبت نام و به انتظار شغل بنشینند در صورتی که می توانند خودشان به کسب و کار شخصی و کارآفرینی بپردازند و به جای درخواست شغل می توانند اشتغال زایی کنند و الزاماً نباید از کار بزرگ شروع کنند بلکه می توانند با کسب و کار خرد شروع و ضمن کار آن را توسعه دهند.

n

nوضعیت بیمه دامداران چگونه است؟

n

nبیمه پاسخگوی خسارت وارده به دامدار نیست به عنوان مثال زمانی که یک گاوه ۶ میلیون تومانی تلف می شود بیمه فقط ۹۵۰ هزار تومان حق بیمه پرداخت می کند.

n

nسیاست حمایتی دامپزشکی از دامداران استان به چه صورت است؟

n

nسیاست حمایتی خوبی دارد، دامپزشکی با وجود کم بودن داروها هیچ وقت از واکسیناسیون غفلت نکرده است و سه ماه یکبار واکسن تب برفکی گاوها نیز زده می شود.

n

nمصاحبه: مهدی دهقان

n

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!