rnrnrn
کنتور هوشمند آب و برق در کشور طراحی و ساخته شد

کنتور هوشمند آب و برق در کشور طراحی و ساخته شد

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



کنتور هوشمند آب و برق در کشور طراحی و ساخته شدReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nکنتور هوشمند آب و برق در کشور طراحی و ساخته شد

n

n

n

n

n

n

nمحققان یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به طراحی و ساخت کنتوری شدند که همراه با محاسبه میزان برق، میزان مصرف آب چاه را هم محاسبه می کند.


————————————-

n
nمحمد مهدی جعفری از مجریان  اين طرح با بیان اینکه ایران از نقاط خشک و نیمه خشک جهان بوده و با کمبود بارش و محدودیت منابع زیر زمینی آب رو به روست، اظهار کرد: نزدیک به ۹۰ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود که توسط هیچ منبعی هم کنترل نمی شود.
n
nوی افزود: در گذشته کنتورها به صورت حجمی عمل می کردند به طوری که فقط از طریق الکترومغناطیس یا مکانیکی میزان برداشت آب توسط کشاورز تعیین می شد اما طبق مصوبه مجلس و سند چشم انداز باید تمام چاه های کشاورزی ایران برقی شده و بر اساس میزان کنترل برق، میزان آب هم کنترل شود.
n
nجعفری تصریح کرد: ایده ساخت کنتور هوشمند آب و برق در سال ۸۱ دنبال شد و در سال ۸۵ به تولید انبوه رسید و از سال ۸۶ هم وارد بازار شد که تا سال جاری ۳۵هزار کنتور به فروش رسید و در حال حاضر ۲۰ هزار کنتور بر روی چاه های کشاورزی کشور نصب شده اند.
n
nوی با اشاره به تصمیمات وزارت نیرو در الزام قرائت کنتور از راه دور گفت: دراین راستا کنتور جدیدی دو سال پیش توسط محققان این شرکت دانش بنیان طراحی شد که نسل جدیدی از کنتورهای هوشمند محسوب می شود که هم امکان کنترل مصرف آب و برق را داشته و هم امکان قرائت از راه دور را دارد. این کنتور هوشمند در مرحله تولید انبوه است که طی دو ماه آینده وارد بازار شده و جایگزین نسل قدیمی خود خواهد شد.
n
nجعفری با بیان این که این کنتور هوشمند قابلیت قطع در زمان پیک مصرف برق را دارد، ادامه داد: ۳۵ درصد ظرفیت برق کشور برای ساعات پیک مصرف است که با استفاده از این کنتور هوشمند این میزان به ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش می یابد به طوری که با استفاده از این کنتور بر روی چاه های استان فارس که بزرگترین استان کشور از نظر تعداد چاه های کشاورزی است و قطع برق در ساعات پیک تا دو سال آینده نیازی به احداث نیروگاه جدید تولید برق وجود نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی:   رنگ این پلاستیک را با کشیدن تغییر دهید+عکس

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!