rnrnrn
در طرح توجیهی باید اطلاعات ضروری شرکت ارائه شود. تا سرمایه گذاران و مسئولان شرکت را به حمایت از یک پروژه تشویق کند. شش بخش متداول یک طرح توجیهی در ادامه آورده شده اند:
شما باید بر نیاز برآورده نشده در بازار، تقاضایی که بیش از عرضه است و اینکه آیا محصول یا خدمت موردنظر شما دارای مزیتی هست، تمرکز کنید. سپس باید موانع راه خود را شناسایی کنید تا برای رسیدن به هدفتان مشکلی بوجود نیاید.
ذهن خود را بر درآمد موردانتظار متمرکز کنید، سپس تلاشتان را بر جذب سرمایه گذار برای دستیابی به هدف موردنظر بگذارید.این پایه و اساس بیان درآمد است. مواردی که در اینجا باید درنظر گرفته شوند شامل خدمات موردنیاز و هزینه آنها، و تعیین درآمدهاست.
این مرحله کلید موفقیت طرح توجیهی (امکان سنجی) شماست، بنابراین تا حد ممکن باید دقیق انجام گردد. اگر شما منابع لازم برای انجام طرح موردنظر را ندارید، شراکت و جذب سرمایه می تواند سودمند باشد. تحقیقات بازار به شما تصویری از درآمدی را می دهد که می توانید واقعاً از پروژه انتظار داشته باشید. برخی از مواردی که باید درنظر گرفت تأثیرات جغرافیایی، جمعیتی، رقبا، ارزش بازار و میزان سهم شما در گسترش بازار است.
پس از اینکه مقدمات مراحل قبلی فراهم شد، باید هزینه ها، سرمایه گذاری های ثابت، هزینه های بهره برداری و … ذکر شوند.
این هزینه ها مواردی مانند تجهیزات و ماشین آلات، مواد اولیه، خرید یا اجاره مکان اجرای طرح، نیروی انسانی، حمل و نقل، هزینه سربار و غیره را شامل می شوند.
در این بخش باید دارایی ها و بدهی ها با محاسباتی دقیق برآورد شوند. برای انجام این کار لیستی ایجاد کنید که شامل اقلام، منابع، هزینه ها و منابع مالی موجود باشد.
این بخش به دلیل اینکه نتیجه تمام مراحل قبلی است، بسیار حائزاهمیت می باشد. به خصوص که بررسی و تجزیه و تحلیل داده ها، برای اطمینان از صحیح و کامل بودن مطالب قبلی است.بنابراین مراحل قبلی را حتما بررسی کنید و آن را با هزینه ها و بدهی های خود مقایسه کنید. آیا هنوز واقع بینانه است؟ همچنین وقت آن است که درمورد خطر،تجزیه و تحلیل و مدیریت فکر کرده و هرگونه برنامه احتمالی را ارائه دهیم.
اکنون می توانید درمورد طرحتان تصمیم گیری کنید. آیا امکان اجرای پروژه وجود دارد یا خیر. به نظر ساده می رسد اما باید با توجه به تمامی مراحل قبلی تصمیم گیری کرد. موارد دیگری که باید بررسی شوند: آیا انجام این طرح ارزش زمانی، تلاش و هزینه را دارد و با اهداف استراتژیک و آرزوهای بلندمدت سازمان مطابقت دارد یا خیر.
این طرح، توجیه پذیری انجام یک کسب و کار را به شما نشان می دهد. نوشتن یک طرح توجیهی به شما کمک می کند تا خطا را به حداقل برسانید.
بعد از انجام مطالعات می توانید طرح توجیهی بنویسید. مطالعات امکان سنجی به منظور ارزیابی اولیه طرح انجام میگیرد که معمولا شفاهی صورت می پذیرد.مرحله بعدی تدوین یک طرح کسب و کار است. طرح کسب و کار معمولا برای ارائه به سرمایه گذار نوشته می شود.در مرحله آخر نیز برای جذب سرمایه و تجاری سازی به مشاوره جذب سرمایه احتیاج دارید.بعد از جذب سرمایه، کسب و کار شما شروع می شود که در این مرحله کارآفرین به مشاوره کسب و کار احتیاج دارد.