rnrnrn

طرح توجیهی و طرح کسب و کار، (F.S) و (B.P)

سندی ضروری برای توجیه و دستیابی به مشارکت ها و موافقت ها

ثبت درخواست درخواست مشاوره رایگان
گزارشی که توجیه‌ پذیری یک طرح را در ابعاد مختلف از قبیل بازار، فنی و مالی مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد، گزارش طرح توجیهی معادل واژه انگلیسی (Feasibility Study Report) نام دارد. طرح توجیهی ابعاد مختلف یک پروژه از قبیل بازار، فنی و مالی را بررسی کرده و به سه قسمت تقسیم می‌شود. به زبان ساده به این سؤال پاسخ می‌دهد که آیا طرح شما ارزش صرف وقت، تلاش و منابع مالی را دارد یا خیر؟ در واقع از بعد تجزیه‌وتحلیل مالی دریک طرح توجیهی سعی می‌شود به این سؤال پاسخ داده شود که “پروژه از منظر مالی چه وضعیتی خواهد داشت”. گام‌هایی در این مرحله وجود دارد شامل موارد زیر هستند:
  1. میزان سرمایه‌گذاری ثابت
  2. میزان سرمایه در گردش
  3. میزان سرمایه گذاری کل
  4. درآمد سالیانه
  5. هزینه های سالیانه
  6. سود
  7. میزان جریان نقدینگی آزاد
  8. نقطه سر به سر
  9. نرخ بازده داخلی یا IRR
  10. قیمت تمام شده هر واحد محصول
  11. پیش بینی مقدار تولید در سال
  12. هزینه تجهیزات و ماشین آلات
  13. هزینه مواد اولیه
  14. تخمین تعداد نیرو انسانی مورد نیاز و هزینه لازم
  15. برآورد میزان موجودی مورد نیاز
  16. و …

برای تدوین مطالعات امکان سنجی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

 
بخش‌های طرح توجیهی را می‌توان به صورت زیر شرح داد:
بخش توجیه‌پذیری فنی در طرح توجیهی
بخش توجیه پذیری فنی  (Technical Feasibility) به منظور بررسی ابعاد فنی طرح توجیهی همچون فناوری، ظرفیت، محل اجرا، ماشین آلات و تجهیزاتِ تولید و ساختار اجرائی طرح انجام میشود.
توجیه پذیری فنی طرح توجیهی نیز یکی دیگر از اصطلاحات رایج در این حوزه است. طرح امکان‌ سنجی از لحاظ امکان اجرای آن در بخش توجیه‌پذیری فنیِ گزارش ، مورد بررسی قرار می گیرد. در این امکان‌سنجی ابتدا بررسی‌های لازم در زمینه چگونگی اجرای طرح، ارائه می‌شود، که دربرگیرنده اطلاعات بسیار ریز از قبیل مشخصات زمین محل اجرای طرح، نحوه اجرای عملیات ساختمانی، دانش فنی پروژه، ظرفیت، دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای تولید، محوطه‌سازی و راه‌سازی، تأسیسات و سایر مواردی می‌باشد که در آن هزینه‌های ثابت سرمایه‌گذاری مد نظر قرار می‌گیرد.
بخش مطالعه بازار در طرح توجیهی
در بخش مطالعه بازار (Market Study)، ابعاد مختلف بازار محصولِ طرح توجیهی بررسی می‌شود. این ابعاد عبارتند از کمبود، بازار هدف، عرضه، تقاضا و وجود محصولات و خدمات برای طرح‌ها و پروژه‌های مختلف. از طرفی نیز هدف از اجرای طرح توجیهی ارائه محصولات مطابق با میل مصرف‌کننده در بازارها است که باید بازارهای مصرفِ محصول، به دقت بررسی و آنالیز شوند و پس از آن، هدف مورد نظر باید مورد بررسی قرار بگیرد. برخی موارد در مطالعات بازار طرح توجیهی حائز اهمیت هستند که عبارتند از تعیین آمار مربوط به میزان تولید، واردات، تقاضا، صادرات و مصرف محصول مورد نظر طی سال‌های مختلف در کشور و حتی سایر کشورها و نیز پیش‌بینی این موارد در آینده.
بخش توجیه‌پذیری مالی در طرح توجیهی
در این بخش از گزارش ، کلیه اطلاعات مربوط به هزینه‌های سرمایه‌گذاری که شامل هزینه‌های ثابت سرمایه‌گذاری، هزینه‌های قبل از بهره‌برداری و سرمایه در گردش است،بررسی می‌شوند. هزینه‌های سالیانه تولید همچون هزینه ها‎یی که برای تأمین مواد اولیه، سوخت، نیروی انسانی، استهلاک، هزینه‌های تأمین مالی، هزینه‌های اداری و خدماتی، زمان‌بندی، نحوه اجرای طرح و … صرف می‌شوند نیز در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند.

برای تدوین مطالعات امکان سنجی/طرح توجیهی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

 
کاربرد مطالعات امکان سنجی

کاربرد مطالعات امکان سنجی

کاربرد مطالعات امکان سنجی مطالعات امکان‌سنجی در طیف وسیعی از...

روش های انجام مطالعات امکان سنجی

روش های انجام مطالعات امکان سنجی

روش های انجام مطالعات امکان سنجی مطالعات امکان سنجی گامی...

روش‌های ارزیابی طرح کسب وکار

روش‌های ارزیابی طرح کسب وکار

روش‌های ارزیابی طرح کسب وکار روش‌هایی هستند که برای ارزیابی...

عناصر مهم یک طرح کسب و کار

عناصر مهم یک طرح کسب و کار

عناصر مهم یک طرح کسب و کار عبارتند از: خلاصه...