rnrnrn
جریان نقدینگی /  cash flow

جریان نقدینگی / cash flow

  • برگه
  • |
  • 15 اکتبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



جریان نقدینگی (CF)

جریان نقدی میزان وجه نقدی که یک شرکت دریافت می کند در مقابل مقداری که هزینه می کند را اندازه گیری می کند. ورود نقدینگی بیشتر از خروج به معنای مثبت بودن جریان نقدی است. اگر برعکس باشد، جریان نقدی منفی است.

جریان نقدی (CF) افزایش یا کاهش مقدار پولی است که یک کسب و کار، موسسه یا فرد دارد. در امور مالی، این اصطلاح برای توصیف مقدار پول نقد (ارز) که در یک دوره زمانی معین تولید یا مصرف می شود استفاده می شود. انواع مختلفی از CF وجود دارد که کاربردهای مهم مختلفی برای اداره یک کسب و کار و انجام تجزیه و تحلیل مالی دارد . 

اهمیت جریان نقدینگی

یک کسب و کار زمانی سالم تلقی می شود که جریان نقدی آن برای مدت طولانی مثبت باشد. با این حال، حتی مشاغل سودآور نیز می توانند دوره های کوتاهی از جریان نقدی منفی را تجربه کنند.

هنگامی که یک تجارت برای مدت طولانی دارای جریان نقدی منفی است، معمولاً ورشکسته می شود و ممکن است نیاز به اعلام ورشکستگی داشته باشد.

بانک ها به جریان نقدینگی نگاه می کنند تا تصمیم بگیرند که چقدر پول مایل به وام دادن به یک شرکت هستند. آنها EBITDA (درآمد قبل از کسر بهره، مالیات، استهلاک و …) را برای اندازه‌گیری وجه نقد دریافتی محاسبه می‌کنند و سپس تمام پرداخت‌های بدهی قراردادی اصل و بهره (نقد خرج شده) را برای تعیین جریان نقدی خالص کسر می‌کنند.

اندازه گیری جامع جریان نقدی در صورتحساب تغییرات وضعیت مالی شرکت نمایش داده می شود. داده‌ها را از صورت سود و زیان و ترازنامه برای نشان دادن تمام منابع و مصارف وجه نقد استخراج می‌کند و یک رقم خالص برای سال ارائه می‌کنند.

کاربرد جریان نقدینگی

جریان نقدی هم در راه اندازی یک کسب و کار و هم در انجام تحلیل های مالی کاربردهای زیادی دارد. در واقع، این یکی از مهمترین معیارها در تمام امور مالی و حسابداری است.

رایج ترین معیارهای نقدی و استفاده از CF به شرح زیر است:

  • ارزش فعلی خالص : محاسبه ارزش یک کسب و کار با ساخت یک مدل DCF و محاسبه ارزش فعلی خالص ( NPV )
  • نرخ بازده داخلی : تعیین IRR که سرمایه گذار برای سرمایه گذاری به دست می آورد
  • نقدینگی: ارزیابی اینکه یک شرکت چقدر می تواند به تعهدات مالی کوتاه مدت خود عمل کند
  • بازده جریان نقدی : اندازه گیری مقدار نقدینگی یک کسب و کار برای هر سهم، نسبت به قیمت سهام آن، به صورت درصد بیان شده است.
  • جریان نقدی به ازای هر سهم (CFPS) : وجه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی تقسیم بر تعداد سهام موجود
  • نسبت P/CF : قیمت سهام تقسیم بر CFPST که گاهی اوقات به عنوان جایگزینی برای نسبت قیمت به درآمد یا P/E استفاده می شود.
  • نسبت تبدیل نقدی :مدت زمانی بین زمانی که یک کسب و کار برای موجودی خود (بهای تمام شده کالای فروخته شده) پرداخت می کند و پرداختی از مشتریان خود دریافت می کند، نسبت تبدیل نقدی است.
  • شکاف تامین مالی:معیاری برای کسری که یک شرکت باید بر آن غلبه کند (چه مقدار پول نقد بیشتری نیاز دارد)
  • پرداخت سود: CF را می توان برای تامین مالی پرداختسود سهام به سرمایه گذاران استفاده کرد
  • هزینه های سرمایه: CF همچنین می تواند برای سرمایه گذاری مجدد و رشد در کسب و کار استفاده شود

تفاوت بین جریان نقدینگی و سود

سرمایه گذاران و اپراتورهای تجاری به شدت به CF اهمیت می دهند زیرا این رگ حیاتی یک شرکت است. ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که CF چه تفاوتی با آنچه در صورت سود و زیان یک شرکت گزارش شده است دارد؟ درآمد و سود بر اساس اصول حسابداری تعهدی است که هزینه ها را صاف می کند و درآمدها را با زمان تحویل محصولات/خدمات مطابقت می دهد. 

با توجه به سیاست‌های شناسایی درآمد و اصل تطابق، درآمد خالص یا سود خالص یک شرکت، در واقع می‌تواند تفاوت عمده‌ای با جریان نقدی آن داشته باشد.اما جریان نقدی همانطور که پیش تر گفته شده است، تمای هزینه ها اعم از استهلاک، و مالیات و … کسر گردیده است.

 

انواع جریان نقدی

انواع مختلفی از جریان نقدی وجود دارد، بنابراین مهم است که درک کاملی از چیستی هر یک از آنها داشته باشید. هنگامی که شخصی به CF اشاره می کند، می تواند به هر یک از انواع ذکر شده در زیر اشاره کند، بنابراین مطمئن شوید که مشخص کنید کدام اصطلاح جریان نقدی استفاده می شود.

انواع جریان نقدی عبارتند از:

  1. وجه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی – وجه نقدی که توسط فعالیت های تجاری اصلی یک شرکت ایجاد می شود – شامل CF حاصل از سرمایه گذاری نمی شود. این در بیانیه جریان های نقدی شرکت (بخش اول) آمده است.
  2. جریان نقدی رایگان به سهام (FCFE) – FCFE نشان دهنده وجه نقدی است که پس از سرمایه گذاری مجدد در کسب و کار (هزینه های سرمایه ای) در دسترس است. 
  3. جریان نقدی رایگان به شرکت (FCFF) – این معیاری است که فرض می‌کند شرکت هیچ بدهی ندارد. در مدل سازی و ارزش گذاری مالی استفاده می شود. 
  4. تغییر خالص در وجه نقد – تغییر در مقدار جریان نقدی از یک دوره حسابداری به دوره دیگر. این در پایین صورت جریان نقدی یافت می شود .

 

فرمول محاسبه جریان نقدینگی

با استفاده از صورت سود و زیان یک شرکت می توان جریان نقدینگی آن را به صورت زیر محاسبه کرد:

جریان نقدینگی=افزایش سرمایه در گردش مورد نیاز-درآمدهای غیر عملیاتی+ استهلاک+مالیات-سود ناخالص

 

 

دیدگاه ها بسته شده اند.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!