rnrnrn
ابتکار تازه چینی‌ها در تولید ژلاتین از دی‌ان‌ای انسان

ابتکار تازه چینی‌ها در تولید ژلاتین از دی‌ان‌ای انسان

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



ابتکار تازه چینی‌ها در تولید ژلاتین از دی‌ان‌ای انسانReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nابتکار تازه چینی‌ها در تولید ژلاتین از دی‌ان‌ای انسان

n

n

n

n

n

n

nدر پی انتشار اخبار مبنی بر دستیابی به اولین گوشت مصنوعی جهان در شش ماه آینده توسط کشت سلول‌های بنیادی در آزمایشگاه و افزایش اشتیاق جهانی برای غذاهای مصنوعی، دانشمندان دانشگاه فناوری شیمیایی پکن موفق به ایجاد شیوه‌ای برای ساخت ژلاتین از دی‌ان‌ای انسان شده‌اند.


————————————-

n
n این پژوهش که در مجله اگریکالچر اند فود کمیستری منتشر شده، نشان‌دهنده آزمایش‌های موفقی است که در آنها ژنهای انسان به گونه‌هایی از قارچ برای پرورش میزان زیادی از ژلاتین انسانی نوترکیب تزریق شده‌اند.
n
nژلاتین از تاریخچه طولانی کاربری به عنوان ماده سفت‌کننده در صنایع غذایی برخوردار بوده و ژلاتین انسانی می‌تواند به جانشینی برای حدود ۳۰۰ هزار تن ژلاتین حیوانی تبدیل شود که سالانه در دسرها، راحت‌الحلقوم‌ها، شیرینی‌ها و محصولات بی‌شمار دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
n
nدانشمندان مبدع این شیوه، آنرا بی‌خطر عنوان کرده و اظهار کرده‌اند که شباهت بسیار زیادی بین ژلاتین گاوی و انسانی وجود دارد. از این رو احتمال وجود خطر برای سلامتی بسیار کم خواهد بود.
n
nاین در حالی است که ژلاتین انسانی در حال حاضر در صنایع دارویی برای تولید داروها و واکسن‌های خاص مورد استفاده بوده و شیوه‌های بسیار کنترل‌شده تولید آن، ارائه‌دهنده محصول سازگارتری نسبت به ژلاتین سنتی خواهد بود که از استخوان و پوست گاو و خوک بوجود می‌آید. همچنین در حال حاضر از ژن انسان برای ساخت داروهایی مانند انسولین، هورمون رشد انسان و اریتروپویتین برای درمان کم‌خونی استفاده می‌شود.
n
nدر حقیقت محققان دانشگاه پکن بر این باورند که شیوه آنها ارائه دهنده مزایای سلامت بیشتری بر ژلاتینی حیوانی است. تحقیقاتی از دانشگاه پزشکی ساپوروی ژاپن، پیش از این از واکنشهای آلرژیک به ژلاتین حیوانی موجود در واکسن‌ها خبر داده بود، اما چنین واکنشی در مورد ژلاتین انسانی احتمال کمتری دارد. علاوه بر آن امکان انتقال بیماری‌های حیوانی مانند جنون گاوی نیز حذف خواهد شد.
n
nاگرچه این محققان هنوز از میزان اقبال عمومی نسبت به این چنین محصولی بی‌خبرند.
n
nدکتر گریگوری کائبنیک از مرکز آمریکایی اخلاق زیستی و سیاست‌های عمومی هستینگر اظهار کرد: ایده ژلاتین انسانی ممکن است به بروز سوال‌هایی در مورد آدمخواری منجر شوند که اصلا جای نگرانی وجود نداشته و این ژلاتین نه از بافت مشابه حیوانی که ژلاتین از آن پدید می‌آید، بلکه از قارچ به وجود آمده است. قارچی که با توالی‌های ژنتیکی موجود در انسان اصلاح شده‌است.

مطلب پیشنهادی:   سامانه آنلاين حمايت از ثبت اختراعات نانو راه‌اندازي شد

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!