rnrnrn
ارائه شیوه نوینی برای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی دی‌اکسیدکربن

ارائه شیوه نوینی برای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی دی‌اکسیدکربن

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



ارائه شیوه نوینی برای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی دی‌اکسیدکربنReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nپژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا در مقیاس آزمایشگاهی سیستمی را عرضه کرده‌اند که از خاصیت اسیدیته‌ای که معمولا در الکترولیز آب شور تولید می‌شود برای تسریع انحلال مواد معدنی سیلیکاتی استفاده و در عین حال سوخت هیدروژنی و دیگر گازهای مفید را تولید می‌کند.

n

nبه گزارش سرویس علمی ایسنا، محلول الکترولیت به دست آمده نشان دهنده افزایش معنادار در غلظت هیدروکسید و همچنین توانایی قابل توجه برای جذب و حفظ دی اکسید کربن جوی است.


————————————-

nعلاوه بر این محققان می‌گویند کربنات و بیوکربنات تولید شده در این فرایند می‌تواند برای کاهش اثر اسیدی شدگی اقیانوس‌ها استفاده شود؛ فرایندی که مشابه عملکرد شربت‌های خوراکی دارویی برای خنثی سازی اسید اضافی معده است.

n

n

n"گرگ رو" پژوهشگر دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز و مجری این تحقیقات گفت ما نه تنها شیوه‌ای را برای از جمع‌آوری و ذخیره‌سازی دی اکسید کربن از جو یافته و می‌توانیم H2 ارزشمند را تولید کنیم بلکه می‌توانیم با این شیوه نوین به نجات اکو سیستم دریایی کمک کنیم.

n

n

nوقتی دی اکسید کربن به جو آزاد می شود بخش قابل توجهی از آن توسط اقیانوس‌ها بلعیده و موجبات اسیدی شدن اقیانوس‌ها را فراهم می آورد.

n

n

nنشان داده شده که این اسیدی شدن برای بسیاری از گونه های حیات دریایی بویژه مرجان ها و گونه های صدف دار خطرناک است.

n

n

nتا اواسط قرن جاری جهان دستکم دو درجه سانتی گراد گرم‌تر خواهد شد و اقیانوس‌ها شاهد افزایش بیش از ۶۰ درصدی اسیدی شدگی نسبت به سطح پیش از صنعتی شدن دنیا هستند.

مطلب پیشنهادی:   "رنگ‎های خورشیدی"" منازل ما را به یک مخزن بزرگ جذب انرژی تبدیل می‎کند"

n

n

nمحلول قلیایی به دست آمده از این فرایند جدید را می‌توان به اقیانوس‌ها افزود تا این اسیدی شدگی را خنثی کند و تاثیرات آن را بر حیات دریایی جبران سازد.

n

n

nبا این حال تحقیقات بیشتری در مورد این محلول قلیایی باید صورت گیرد.

n

n

nاین پژوهشگران می‌گویند: وقتی چنین سیستم‌هایی با برق تجدید پذیر و مصرف مواد معدنی فراوان در زمین و محلول های نمکی کار خود را آغاز کند می تواند دی اکسید کربن اضافی موجود در جو را با ظرفیت بالا و سرعت مناسب جمع آوری و دخیره سازی کند.

n

n

nهمچنین این فرایند می‌تواند سوخت ابر سبز بدون کربن یا همان هیدروژن را نیز تولید کند.

n

n

nشیوه‌های شیمیایی جمع‌آوری و ذخیره سازی دی اکسید کربن که پیش از این ارائه شده‌اند پرهزینه هستند و از فرایندهای گرمایی/ مکانیکی برای تغلیظ مولکول های CO2 از هوا استفاده می کنند در حالی که فرایند بازیافت آن نیز بسیار هزینه‌بر است.

n

n

nاین شیوه نوین به دی اکسید کربن موجود در جو برای تغلیظ و ذخیره سازی به شکل مولکولی نیازی ندارد و از این رو شیوه‌های هزینه بر نیز در این شیوه به کار نمی‌آید.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!