rnrnrn
افزایش دوبرابری عمر میوه‌ها با نانوکامپوزیت محققان ایرانی

افزایش دوبرابری عمر میوه‌ها با نانوکامپوزیت محققان ایرانی

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



افزایش دوبرابری عمر میوه‌ها با نانوکامپوزیت محققان ایرانیReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

nساخت یک کامپوزیت از نانوذرات پرلیت و پلی‌اتیلن در کشور در قالب فیلم بسته‌بندی میوه‌ها و سبزیجات، امکان نگهداری این محصولات را تا دو برابر افزایش داده است.

n

n

nبه گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کشور ما به دلیل شرایط اقلیمی مناسب، استعداد فراوانی برای تولید فرآورده‌های کشاورزی از جمله میوه و سبزیجات دارد؛اما به دلیل استفاده نکردن از روش‌های صحیح در جمع‌آوری، جداسازی، بسته‌بندی و حمل‌ونقل، بخش قابل توجهی از محصولات تولید شده به زباله تبدیل می‌شود.


————————————-

nسازمان میادین میوه‌وتره‌بار شهر تهران پیش از این اعلام کرده بود که بین ۲۵ تا ۳۰درصد ضایعات میوه در این شهر ناشی از بسته‌بندی نامناسب آنهاست.

n

n

nبر اساس برآوردهای تقریبی مقدار کل زباله‌های جمع‌شده از سطح میادین و بازارهای میوه و تره‌بار تهران بیش از ۱۵۰ تن در روز است. همچنین روزانه ۷۵ تن از این گونه زباله‌ها از میدان مرکزی میوه و تره‌بار به مرکز دفن زباله حمل می‌شود.

n

n

nساخت نانوذره پرلیت برای نخستین بار

n

n

nساخت این نانوکامپوزیت برای بسته‌بندی بهتر میوه، پروژه دکتری «راضی صحرائیان» در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران بوده که آن را چند سال پیش، بر اساس اعلام نیاز سازمان میادین میوه و تره‌بار آغاز کرده است.

n

n

nوی در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایسنا درباره این فیلم بسته‌بندی توضیح داد: ماده اصلی کامپوزیت ساخته شده از نانوذرات پلی‌اتیلن و پرلیت است و طبق اطلاعات من مقاله ‌ISI نوشته شده از آن، نخستین گزارش ثبت شده در دنیا از ساخت نانوذره پرلیت است.

مطلب پیشنهادی:   پاسخ

n

n

nاین پژوهشگر با بیان اینکه برای ساخت این فیلم بسته‌بندی، به صورت کامل بر توان داخلی تکیه شده است، گفت: پرلیت لازم برای این نانو کامپوزیت(نوعی سنگ آتشفشانی با ترکیب اسیدی) و پلی اتیلن آن(پر مصرف‌ترین محصول پتروشیمی‌ها) از معادن کشور و پتروشیمی بندر امام خمینی تهیه شده و برای ساخت آن نیز آسیاب‌هایی از کارگاه‌های داخلی تأمین شده است.

n

n

nصحرائیان درباره افزایش عمر میوه‌ها با استفاده از این بسته‌بندی خاطرنشان کرد: بر اساس آزمایش‌های انجام شده این فیلم بسته‌بندی می‌تواند زمان نگهداری میوه‌ها را تا دوبرابر بسته‌بندی‌های عادی افزایش دهد.

n

n

nبه گفته وی موز به عنوان یکی از حساس‌ترین میوه‌ها در دمای محیط و با بسته‌بندی عادی تا ۱۱ روز تازه باقی می‌ماند؛ در حالی که با استفاده از این نانوکامپوزیت عمر آن به ۲۷ روز می‌رسد.

n

n

nاین پژوهشگر ادامه داد: به دلیل نوع ساخت و ترکیب، این فیلم بسته‌بندی در نگهداری میوه‌ها بهتر عمل می‌کند و ممکن است برای نگه‌داری سایر مواد غذایی عملکرد مشابهی نداشته باشد.

n

n

nاین فیلم هم‌اکنون در مقیاس نیمه‌صنعتی تولید شده و در صورت ثبات بازار و تقاضا، به صورت انبوه تولید خواهد شد.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!