rnrnrn
انتقاد مخترع قمی از عدم حمایت؛اختراعاتی که تنها جایزه می‌برند و ثبت می‌شوند

انتقاد مخترع قمی از عدم حمایت؛اختراعاتی که تنها جایزه می‌برند و ثبت می‌شوند

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



انتقاد مخترع قمی از عدم حمایت؛اختراعاتی که تنها جایزه می‌برند و ثبت می‌شوندReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

nانتقاد مخترع قمی از عدم حمایت؛
nاختراعاتی که تنها جایزه می‌برند و ثبت می‌شوند
nقم – خبرگزاری مهر: حمایت از نخبگان یکی از مهمترین عوامل توسعه هر کشور است و چنانچه این اتفاق نیفتند، نه تنها طرح های پیشنهادی این افراد در طاقچه عادت‌های روزمره جامعه فراموش می‌شود، بلکه سرخوردگی ناشی از صرف انرژی، زمان و هزینه بدون هیچ نتیجه در خوری، می‌واند نخبه یا مخترع را دچار معضلی به اسم بی تفاوتی اجتماعی کند.

————————————-

nبه گزارش خبرنگار مهر، سمیه شایسته پور یکی از نخبگان استان قم است که طرحی برای تولید چهار نوع سوخت از زباله های پلاستیکی بازیافتی داشته است.
n
nاین جوان نخبه قمی دارای عناوینی مانند اولین زن مخترع استان قم، محقق برتر کشور، دارنده رتبه جشنواره خوارزمی، نخبه بسیجی برتر کشور، دختر نمونه استان قم در چند سال پیاپی، نخبه برتر کشور، دارای مدرک ملی مدیریت پسماند، کسب استاندارد ایزو ۱۷ هزار و  25  کنترل کیفیت، مدرک مدیریت استراتژِیک مدیریت پروژه، دارای رتبه از جشنواره ملی و بین المللی "علم تا عمل" و دارای سه اختراع و اکتشاف در سطح بین الملل است.
n
nوی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن معرفی اختراع خود از عدم حمایت توسط نهادهای مربوطه انتقاد کرد.
n
nمهر: خانم شایسته پور چه مدتی از اجرای طرح تهیه سوخت از پلاسیتک های بازیافتی می گذرد؟
n
nهم اکنون هفت سال است که این طرح شروع شده است، همچنین این طرح به ثبت ملی نیز رسیده است و من به عنوان کوچکترین مکتشف ایران شناخته شده ام، و در سراسر دنیا هنوز کسی نتوانسته است این کار را انجام دهد و در جشنواره های مختلف شرکت کرده ام و رتبه آورده ام.
n
nمهمترین ویژگی های این طرح چیست؟
n
nاین سوخت استاندارد های خاص خود را دارد و تنها متعلق به ایران است، خوشبختانه هم اکنون توانستم این طرح را تا حدی به مرحله تولید نیمه صنعتی برسانم، در این طرح می توان از پلاستیک های بازیافتی چهار نوع سوخت شامل بنزین، گازوئیل، سوخت جامد و سوخت مازوت را به دست آورد، با وجود اینکه این طرح به نام من ثبت شده است اما پروژه هایی دیگر که شبیه کار من هستند نیز ایجاد شده اند اما خوشبختانه هیچ کدام نمی توانند به تولید چهار نوع سوخت مذکور برسند، این پروژه از جمله پروژه هایی است که پس از ۲ سال و ۶ ماه بازده اقتصادی دارد و همه استان ها می توانند از آن بهره مند شوند.
n
nویژگی‌های زیست محیطی این طرح چگونه است؟
n
nاین پروژه در زمینه های زیست محیطی می تواند بسیار مفید باشد، چرا که بنزین تولید شده در این فراینده به سوزی بیشتری نسبت به بنزین فعلی دارد، این طرح می ‌تواند پلاستیکها را با سرعت بیشتری به چرخه اصلی خود در طبیعت بازگرداند و نه تنها در سطح ملی که در سطح بین المللی نیز می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد، با توسعه این طرح و رسیدن به مرحله تولید انبوه، نه تنها ایران می تواند مقام اول محیط زیست کشوری دست پیدا کند بلکه از نظر اقتصادی نیز می تواند بسیار مهم باشد.
n
nحمایت های مسئولا ن از طرح شما چگونه بوده است؟
n
nمقام معظم رهبری در دیداری که خدمتشان رسیده ام تاکید بر ادامه دادن این طرح داشتند، وزارت نفت نیز این طرح را ثبت کرده است و مورد تایید پژوهشگاه نفت نیز قرار گرفته است، از استانداری قم نیز حمایت های معنوی شده است، با وجود اینکه هنوز به  عنوان یک خانم حمایت های کافی از این طرح ندیده ام. امروز هم اگر بعضی از مسئولان کشور از طرح من مطلع شده اند نتیجه تلاش های خودم بوده است اما من از صحبت های رهبرم پیروی می کنم و نا امید نخواهم شد.
n
nرسانه ها چطور طرح شما را انعکاس داده اند؟
n
nرسانه ها نیز گاهی همکاری داشته اند، به خصوص صدا و سیما که چند گزارش از این طرح منتشر کرده است اما برای به نتیجه رسیدن این طرح به حمایت های بیشتر این رسانه و سایر رسانه ها احتیاج است.
n
nتا کنون کمک های مالی از سوی نهادها به شما تخصیص پیدا کرده است؟
n
nمتاسفانه تا کنون این اتفاق نیفتاده است و هیچ  کمک مالی دریافت نکرده ام، تا به امروز خود من ۴۰ میلیون تومان هزینه کرده‌ام، در سال گذشته نیز که در جشنواره ملی و بین المللی " علم تا عمل" رتبه اول را کسب کرده ام، تنها یک لوح تقدیر دریافت کردم و هیچ حمایت مالی از من نشده است. این در حالی است که برای رساندن کامل این طرح به مرحله نیمه صنعتی به ۵۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز است

n

n

مطلب پیشنهادی:   در حوزه ایمنی زیستی و مالکیت فکری زیست فناوری خلاء های قانونی وجود دارد
05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!