rnrnrn
ايده‌ها در فرابورس تجاري مي‌شود

ايده‌ها در فرابورس تجاري مي‌شود

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



ايده‌ها در فرابورس تجاري مي‌شودReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nتهران – رييس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: موضوع «بورس ايده» در قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه كشور ديده شده كه با راه‌اندازي بازار دارايي‌هاي فكري در فرابورس در نيمه دوم سال جاري، عملا بورس ايده در كشور اجرايي و ايده ها تجاري خواهد شد.

n

nعلي صالح‌ آبادي با بيان اين كه براساس برنامه‌ ريزي ‌هاي صورت‌ گرفته، بازار دارايي ‌هاي فكري در نيمه دوم سال جاري راه ‌اندازي خواهد شد، افزود: بسياري مواقع دانشگاهيان و مخترعان و مبتكران داراي ايده‌ها و ابتكارات جديدي هستند، اما به دليل عدم ارتباط نظام مند با صنعت قادر به معرفي ايده‌ها و ابتكارات خود به صنعت و در نتيجه تجاري‌سازي اين ايده‌ها و اختراعات نيستند و لذا رابطه بين دانشگاه و صنعت به خوبي برقرار نمي‌شود


————————————-

n.
nوي افزود: اين در حالي است كه ايران در نوآوري‌ها و اختراعات در دنيا جزو كشورهاي پيشرو بوده است و به ويژه جوانان در اين عرصه بسيار فعال بوده‌اند.
nسخنگوي سازمان بورس در ادامه انواع دارايي‌هاي فكري قابل معامله در فرابورس را تشريح كرد و گفت: به طور كلي اختراعات و اكتشافات، برندها (نام‌هاي تجاري) و طرح‌ هاي صنعتي در بازار دارايي‌هاي فكري قابل معامله خواهند بود.
nصالح‌ آبادي افزود: در بخش اختراعات و اكتشافات، افرادي‌كه اختراعي دارند و اختراع خود را در اداره ثبت مالكيت صنعتي به ثبت رسانده‌اند، مي‌توانند آن اختراع و يا اكتشاف را در قالب patent در بازار دارايي‌هاي فكري عرضه كنند و صاحبان بنگاه‌ها و صنايعي كه به اين اختراع نياز دارند، مي‌توانند يا اين اختراع را از صاحب ايده خريداري كرده و يا در تجاري‌سازي آن، با صاحب اختراع مشاركت كنند.
nبه گزارش پايگاه اطلاع‌رساني بازار سرمايه (سنا)، وي گفت: به اين ترتيب تامين منابع مالي لازم براي عملياتي‌كردن ايده و اختراع كه اغلب منابع مالي قابل توجهي نيز است ، ازطريـق بازار ايده صورت خواهد گرفت.
nوي، برندها (نام‌هاي تجاري) و طرح‌هاي صنعتي را از ديگر انواع دارايي‌هاي فكري قابل عرضه و معامله در فرابورس دانست و گفت: امروزه در عرصه بين‌المللي، يكي از دارايي‌هاي بسيار سودآور، نام‌هاي تجاري يا اصطلاحا برندها هستند، براي مثال برخي هتل‌هاي مشهور و صاحب نام در دنيا در بسياري از كشورها با نام تجاري خود، شعبه دارند و هر مشتري كه در هتل‌هاي تحت برند هتل اصلي اقامت كند، درصدي از درآمد حاصل از آن بايد به هتل اصلي و صاحب‌برند پرداخت شـود. به همين علت، صاحبان برند در دنيا اگرچه ممكن است صرفا يك ساختمان بيشتر در يك كشور نداشته باشند، اما با واگذاري امتياز استفاده از نام تجاري خود به اشخاص داراي صلاحيت، ساليانه درآمد بسيار زيادي بدست مي‌آورند.
nرييس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اين كه در كشور ما نيز شركت‌هاي بزرگ و صاحب‌ نامي وجود دارند كه پس از سال‌ها فعاليت و صرف زمان و هزينه زياد براي تبليغات و بازاريابي، توانسته‌اند نام تجاري قابل قبول و محبوبي بدست آورند، گفت: با راه‌اندازي بازار ايده در فرابورس، اينگونه شركت‌ها مي‌توانند اجازه استفاده از برند خود را تحت شرايط و الزامات مشخص، به شركت‌هاي صاحب صلاحيت و توانمند واگذار كرده و از اين طريق، درآمد قابل قبولي بدست آورند.
nوي افزود: به‌علاوه راه‌اندازي بازار ايده، امكان عرضه و تجاري‌سازي طرح‌هاي صنعتي را فراهم مي‌كند، براي مثال شخصي ممكن است طراحي خاصي در صنعت خودرو انجام داده و طرح مذكور را در اداره ثبت مالكيت صنعتي، به ثبت رسانده باشد.
nصالح آبادي گفت: با راه‌اندازي بازار ايده، اين فرد مي‌تواند امتياز كلي طرح و يا اجازه استفاده از آن طرح را به متقاضيان فروخته و از اين طريق، درآمد كسب كند.
nسخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار با تشريح ساز و كار پذيرش و معاملات دارايي‌هاي فكري در بازار ايده فرابورس، گفت: نخستين گام براي پذيرش دارايي‌هاي فكري اعم از اختراع و اكتشاف، نام تجاري و طرح صنعتي، ثبت آن در اداره ثبت مالكيت صنعتي است، سپس كميته عرضه فرابورس طرح مذكور را ازنظر دارابودن شرايط لازم براي عرضه در بازار دارايي‌هاي فكري، مورد بررسي قرار داده و درصورت تاييد، عرضه ايده مذكور در بازار دارايي‌هاي فكري، به تصويب مي‌رسد.
nوي ادامه داد: براي عرضه يك دارايي فكري در فرابورس، بايد طرح تجاري (business plan) توسط مشاوران مورد تاييد سازمان بورس تهيه و طرح مذكور همراه دارايي فكري، در فرابورس عرضه شود. اين طرح تجاري كه بايد دربرگيرنده مواردي همچون بازار محصول، توجيهات اقتصادي و مالي طرح و سايرجزييات موردنيازبراي تصميم‌گيري خريداران دارايي فكري باشد، در واقع همانند اميدنامه‌اي است كه هنگام انتشار اوراق مشاركت يا اوراق اجاره، به بازار منعكس مي‌شود.
nصالح‌آبادي همچنين در تشريح نحوه معامله دارايي‌هاي فكري در فرابورس گفت: معامله ايده‌ها در فرابورس، بنا به نظر و انتخاب صاحب ايده، به دو شكل قابل انجام خواهد بود كه در روش نخست، دارايي‌ فكري در قالب يك ورقه بهادار، در فرابورس عرضه شده و پس از كشف قيمت، متقاضيان آن را خريداري مي‌كنند.
nوي در تبيين روش نخست افزود: براساس مصوبه اخير شوراي عالي بورس، طرح‌ها، اختراعات و اكتشافات، به منزله اوراق بهادار مبتني‌بر دارايي فكري تلقي شده و در قالب يك ابزار مالي، در فرابورس قابل عرضه است. بنابراين اگر به‌عنوان مثال طرحي درخصوص كاهش ميزان مصرف سوخت خودرو توسط يكي از مبتكران كشور طراحي و در اداره ثبت مالكيت صنعتي، به ثبت رسيده باشد، اين طرح در قالب يك ورقه بهادار مبتني‌بر دارايي فكري، در فرابورس عرضه شده و به فروش مي‌رسد.
nسخنگوي سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دومين روش معامله دارايي‌هاي فكري در فرابورس ، گفت: در اين روش، يك يا چند دارايي فكري (شامل اختراع، طرح صنعتي و يا برند) در قالب يك شركت سهامي خاص در بازار فرابورس عرضه شده و سهام اين شركت بصورت بلوكي و يكجا، توسط متقاضيان دارايي‌ فكري موردنظر از داخل و يا احيانا خارج كشور، خريداري مي‌شود.
nصالح‌آبادي موضوع كارمزد معاملات در بازار ايده را مورد توجه قرار داد و گفت: به‌ منظور افزايش جذابيت اين بازار، كارمزد معاملات در بازار دارايي‌ هاي فكري پائين درنظر گرفته شده است.
nرييس سازمان بورس همچنين به پارك‌هاي علم و فناوري در موفقيت بورس ايده اشاره كرد و گفت: با توجه به اينكه پارك‌هاي علم و فناوري، بانك جامعي از افراد صاحب ايده در اختيار داشته و با آنها در ارتباط مي‌تواند بازار دارايي‌هاي فكري و مزاياي آن را به نحو مطلوب، به صاحبان ايده معرفي و آنها را به اين سمت هدايت كند، بنابراين در شكل‌گيري بازار ايده نقش بسيار مهمي دارد، به همين دليل نيز از چند سال گذشته كه موضوع راه‌اندازي بورس ايده مطرح شد، جلسات متعددي با پارك‌هاي علم و فناوري به ويژه پارك علم و فناوري پرديس برگزار و با آنها در اين خصوص هماهنگ شده است.
nدبير شوراي عالي بورس و اوراق بهادار در پايان با بيان اين كه تجربه بورس ايده در ساير كشورها نيز وجود داشته و در طراحي بازار دارايي‌هاي فكري در ايران، از اين تجربيات استفاده شده است، گفت: انتظار داريم با راه‌اندازي بازار دارايي‌هاي فكري، شاهد توفيقات خوبي در زمينه تامين منابع مالي موردنياز براي تجاري‌سازي طرح‌ها، اختـراعات و اكتشافات، برقراري ارتباط نظام‌مند ميان صنعت و دانشگاه و بهره‌گيـري از ايده‌هاي خلاقانه در راستاي ارتقاء صنعت، تجاري‌سازي برندها و ايجاد فرصت‌هاي كسب درآمد براي صاحبان برند، اشتغال‌زايي در كشور و در نهايت، حفظ نخبگان در داخل كشور و استفاده از ظرفيت‌هاي بالاي آنها در راستاي ارتقاء جايگاه ايران در عرصه بين‌المللي باشيم

مطلب پیشنهادی:   ثبت طرح های صنعتي

n

nمنبع ایرنا.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!