rnrnrn
بازسازی انگشتان دست و پا با کلید سلول‌های بنیادی ناخن

بازسازی انگشتان دست و پا با کلید سلول‌های بنیادی ناخن

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



بازسازی انگشتان دست و پا با کلید سلول‌های بنیادی ناخنReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

nتحقیقات جدید نشان می‌دهد، سلول‌های بنیادی در ناخن انگشتان دست و پا نقش مهمی در فرآیند بازسازی اندام قطع شده ایفا می‌کنند.

n

n

nبه گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بسیاری از پستانداران قادر به بازسازی مجدد انگشتان قطع شده دست و پاهای خود هستند؛ در موش و انسان، بازسازی یک انگشت دست یا پای قطع شده شامل رشد مجدد ناخن است، اما امکان رشد مجدد بستگی به محل قطع عضو دارد


————————————-

n.

n

n

nاگر تعداد سلول‌های بنیادی در محل قطع عضو کم باشد، امکان رشد مجدد ناخن در این بخش وجود نخواهد داشت، اما تعداد کافی سلول‌های بنیادی باعث رشد و ترمیم مجدد ناخن خواهد شد.

n

n

nمحققان برای بررسی نقش حیاتی این سلول‌های بنیادی، آزمایش قطع انگشت را بر روی دو گروه موش انجام دادند؛ گروه اول موش‌های عادی و گروه دوم موش‌هایی بودند که با مصرف یک دارو، قادر به تولید سیگنال شیمیایی برای رشد مجدد سلول‌های ناخن نبودند.

n

n

nاین سیگنال‌ها باعث تحریک سلول‌های بنیادی برای توسعه بافت جدید ناخن شده و با جذب اعصاب، به بازسازی ناخن و استخوان کمک می‌کند.

n

n

nسیگنال‌های شیمیایی با هدایت سلول‌های بنیادی برای توسعه سلول‌های جدید ناخن، در فرآیند بازسازی انگشت قطع شده نقش حیاتی ایفا می‌کنند.

n

n

nپس از گذشت پنج هفته، ترمیم انگشت و ناخن در موش‌های معمولی مشاهده شد، اما موش‌های فاقد سیگنال (برای هدایت سلول‌های بنیادی) قادر به بازسازی و ترمیم ناخن نبودند. با این حال زمانی که محققان این سیگنال‌ها را ایجاد کردند، ترمیم ناخن با موفقیت در گروه دوم نیز صورت گرفت.

مطلب پیشنهادی:   ابداع روشی جدید برای تولید مولکول DNA با کیفیت بالا

n

n

nنتایج بدست آمده اهمیت سلول‌های بنیادی ناخن را برای ترمیم و بازسازی عضو قطع شده نشان می‌دهد و اگر این نتایج برای انسان نیز صدق کنند، می‌تواند منجر به توسعه روش‌های درمانی جدید برای افراد دچار قطع عضو شود.

n

n

nنتایج این یافته در مجله Nature‌ منتشر شده است.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!