rnrnrn
بررسی اثر تابش فرابنفش بر روی بافت بیولوژیکی

بررسی اثر تابش فرابنفش بر روی بافت بیولوژیکی

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



بررسی اثر تابش فرابنفش بر روی بافت بیولوژیکیReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

nدر دانشگاه صنعتی امیرکبیر صورت گرفت

n

nبررسی اثر تابش فرابنفش بر روی بافت بیولوژیکی

n

n دانش‌آموخته دانشکده مهندسی هسته‌ای و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ارائه روشی برای بررسی اثر نور فرابنفش بروی خاصیت ویسکو الاستیسیته رشته‌های کلاژن بافت بیولوژیکی با در نظر گرفتن تغییرات سرعت کشش بافت و آثار شیمیایی شد.

n

n

n


————————————-

n دانش آموخته دانشکده مهندسی هسته‌ای و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ارائه روشی به منظور بررسی اثر نور فرابنفش بروی خاصیت ویسکو الاستیسیته رشته‌های کلاژن بافت بیولوژیکی با در نظر گرفتن تغییرات سرعت کشش بافت و آثار شیمیایی شد.
n
nشقایق بقاپور پژوهشگر طرح در بیان جزئیات آن گفت: بافت‌های بیولوژیکی مانند دریچۀ قلب به محض جدا شدن از بدن خواص مکانیکی خود را تا حدودی از دست می‌دهند و همچنین بیو مواد ساخته شده در محیط‌های آزمایشگاهی که غالباً درعمل پیوندزنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، استحکام مکانیکی بالایی ندارند.
n
nوی افزود: به منظور بهبود خواص مکانیکی و افزایش سفتی آنها از روش‌های فیزیکی و شیمیایی استفاده می‌شود که روش‌های شیمیایی به دلیل مسمومیتی که در بافت ایجاد می‌کنند تقریباً کنار گذاشته و روش‌های فیزیکی جایگزین آنها شده‌اند. یکی از کم هزینه‌ترین روش‌های فیزیکی استفاده از تابش فرابنفش است.
n
nبقاپور ادامه داد: در این پروژه بافت کپسول کلیوی که از کلیه در برابر جراحت و آسیب محافظت می‌کند به عنوان یک بافت بیولوژیکی در نظر گرفته شده است و از آنجایی که این بافت از لحاظ ساختاری دارای درصد نسبتاً زیادی کلاژن (نوعی پروتئین) است، می‌توان از آن به عنوان یک بافت کلاژنی نام برد.
n
nوی با اشاره به اینکه به منظور بررسی تغییرات خواص فیزیکی بافت‌ها، آزمون‌های کششی استاتیک با اعمال نیروی ثابت و آزمون‌های کششی دینامیک با اعمال نیروی تناوبی قبل و بعد از تابش فرانبفش صورت گرفتند و در هر یک از آزمون‌ها سفتی بافت‌ها محاسبه شد.
n
nبقاپور ادامه داد: برای مطالعۀ تغییرات مولکولی و ساختاری ایجاد شده در بافت در اثر تابش فرابنفش از آزمون‌های شیمیایی نظیر طیف سنجی مادون قرمز و فوتوالکترون اشعه ایکس استفاده شده است. این آزمون‌ها با بررسی تغییرات ایجاد شده در درصد حضور پیوندهایی که در افزایش سفتی بافت و تخریب آن دخالت دارند، زمان بهینه برای رسیدن به بیشترین سفتی و همچنین تخریب بافت را تعیین می‌کنند که نتایج به دست آمده از این آزمون‌ها نتایج حاصل از آزمون‌های فیزیکی را تأیید کردند.
n
nدانش آموخته دانشکده مهندسی هسته‌ای و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیان قابلیت‌های این پژوهش اظهارداشت: از مزایای این پروژه می‌توان به بررسی همه جانبه اثر تابش فرابنفش بر روی بافت اشاره کرد چرا که از ۴ نوع آزمون مختلف برای تأیید نتایج حاصل استفاده شده است و از طرفی به دلیل حضور نسبتاً زیاد کلاژن در این نوع بافت، می‌توان نتایج به دست آمده را در مورد نمونه‌های عملی‌تر تعمیم داد.

مطلب پیشنهادی:   رونمايي هواپيماي بدون سرنشين و روبات جست وجوگر زيردريايي ساخت محققان کشور

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!