rnrnrn
برنامه‌های فناورانه برای کاهش سموم/ اجرای طرح مدرسه در مزرعه

برنامه‌های فناورانه برای کاهش سموم/ اجرای طرح مدرسه در مزرعه

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



برنامه‌های فناورانه برای کاهش سموم/ اجرای طرح مدرسه در مزرعهReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nمعاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی، مبارزه با عوامل بیماری زای گیاهی با استفاده از روشهای بیولوژیکی، مدیریت علفهای هرز و تدوین استاندارد برای باقیمانده سموم در محصولات زراعی را از برنامه های راهبردی این وزارتخانه برای کاهش استفاده از سموم اعلام کرد.

n

nدکتر محمدعلی کمالی با اشاره به برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کاهش مصرف سموم در مزارع کشاورزی افزود: در این راستا ۵ برنامه راهبردی پیش بینی و تدوین و عملیاتی شده است.


————————————-

n

n
nمعاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی به جزئیات این برنامه ها اشاره کرد و اظهار داشت: تولید محصولات ارگانیک یکی از برنامه های این وزارتخانه است که در این راستا برنامه های راهبردی و چارچوبهای تولید این نوع محصولات تدوین و ابلاغ شده است.
n
nوی مدیریت علفهای هرز را از دیگر  برنامه های وزارت جهاد کشاورزی نام برد و ادامه داد: این برنامه شامل مبارزه با علفهای هرز با استفاده از روشهای بیولوژیکی و روشهای تلفیقی می شود که چارچوبهای آن تعیین و برنامه های راهبردی نیز بر این اساس تدوین و ابلاغ شد.
n
nکمالی مدیریت حشرات و جانوران زیان آور را سومین برنامه راهبردی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کاهش مصرف سموم در مزارع ذکر و خاطر نشان کرد: در این برنامه راهبردی از حشرات زیان آور در راستای مبارزه با آفات با استفاده از روشهای بیولوژیکی و کاهش مصرف سموم بهره برداری می شود.
n
nمعاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه برنامه راهبردی در زمینه نحوه استفاده از آفت کشها و باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی تدوین شد،‌ اضافه کرد: در این برنامه راهبردی استانداردهای باقی مانده سموم محصولات شامل میوه و سبزیجات زراعی تدوین شد.
n
nوی پنجمین برنامه راهبردی در این زمینه را مدیریت عوامل بیماری زای گیاهی عنوان کرد و گفت: در این برنامه سعی شد تا در یک سیستم چند بعدی به مبارزه با عوامل بیماری زا در گیاهان تاکید شود و تلاش می شود که با استفاده از روشهای بیولوژیکی و دوستدار طبیعت اقدام به کاهش و مدیریت عوامل بیماری زا در مزارع شود.
n
nکمالی این ۵ برنامه را از طرحهای وزارت جهاد کشاورزی در حوزه گیاهپزشکی دانست و یادآور شد: این برنامه های راهبردی از سوی معاونت های وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شده است.
n
nوی همچنین از حمایت های این معاونت از طرحهای تحقیقاتی خبر داد و اظهار داشت: پروپوزالهایی که در چارچوب این ۵ برنامه راهبردی باشند مورد حمایت قرار می گیرند.
n
nمعاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه های این سازمان در زمینه آشنایی کشاورزان با برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و استفاده از روشهای تلقیقی خاطر نشان کرد: در این رابطه برنامه IPM یا مدرسه در مزرعه در حال اجرا است تا آخرین یافته های تحقیقاتی در حوزه گیاهپزشکی در اختیار ۵/۴ میلیون کشاورز کشور قرار گیرد.

مطلب پیشنهادی:   اجرایی شدن 110 برنامه حمایتی از شرکت ها و موسسه های دانش بنیان

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!