rnrnrn
به مناسبت هفتم می

به مناسبت هفتم می

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



به مناسبت هفتم میReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nایراس: هفتم ماه می سال ۱۸۹۵(۱۱۴ سال قبل) "الکساندراستپاتوویچ پاپوف"، فیزیک‌دان برجسته‌ی روس اولین دستگاه گیرنده‌ی رادیویی را اختراع کرد که این حرکت آغازی بود در برقراری ارتباطات بی‌سیم که پایه‌ی تکنولوژی نوین را تشکیل می‌دهد. پخش منظم برنامه‌های رادیویی در روسیه از اول دسامبر سال ۱۹۲۴ آغاز شد و از آن زمان زندگی معاصر بدون صدای رادیو قابل تصور نیست.

n

n


————————————-

nپاپوف ۱۶ مارس ۱۸۵۹ در استان "اسویردالوفسک" کنونی متولد شد. اختراع او به دنبال دستگاهی آموزشی برای نمایش تجربیات هرتز در سال ۱۸۸۹ بود. وی سهم تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد مخابرات بی‌سیم داشت. این فیزیک‌دان و متخصص شناخته شده الکترو مکانیک مبانی نظری مخابرات رادیویی را تدوین کرد. اوایل سال ۱۸۹۵ او به تجربه‌های لوجا علاقه‌مند شد و بر اساس آن گیرنده رادیویی را ساخت و در ماه اوت ۱۸۹۴ توانست اولین سیگنال‌های رادیویی را در فواصل ۴۰ متری دریافت کند. او در روز ۷ می ۱۸۹۸ امکان انتقال و پذیرش علامت‌های کوتاه و طولانی به فاصله‌ی ۶۴ متری را نشان داد.
n
nخانم لاریسا زالاتنیکیتا، مدیر موزه الکساندر پاپوف در دانشگاه دولتی الکترومکانیک سن‌پتربورگ، درباره‌ی این موضوع چنین می‌گوید: مهمترین نکته این است که او توانست در سال ۱۸۹۵ اولین گیرنده‌ی رادیو در جهان را بسازد که می‌توانست امواج الکترومغناطیسی را نه تنها نشان دهد، بلکه آنها را دریافت کند. این نقطه اوج در خلاقیت الکساندر پاپوف بود. او در سال ۱۸۹۵ مقاله‌ای را در مجله‌ی انجمن فیزیک و شیمی روسیه به چاپ رساند و در آن اولین سیستم مخابرات در جهان را به طور بسیار مفصل شرح داد و بدین ترتیب اختراع خود را به تمام جهانیان هدیه داد و در روز ۷ ماه می ۱۹۹۵ در اجلاس انجمن فیزیک-شیمی دانشگاه پتربورگ اختراع خود را به نمایش گذاشت.
n
nدر نتیجه فعالیت او به عنوان دانشمند، معلم و مهندس مکتب علمی-تربیتی رادیوتکنیک در پتربورگ شکل گرفت و با زحمات او اولین موسسه رادیو تکنیک در این شهر تاسیس شد و اولین خط مخابرات رادیویی در روز ۶ فوریه ۱۹۰۰ میلادی سازمان داده شد. در آن زمان الکساندر پاپوف توانست با اکیپ اعزامی برای نجات دریاسالار "آپراکسین" که در کنار جزیره نوگلند به سنگ‌های زیر آبی گیر کرده بود، ارتباط برقرار کند. اینکه سایت اینترنتی جدید به افتخار مخترع رادیو علامت‌های ارسالی از جزیره نوگلند را به عنوان نام خود انتخاب کرده، بسیار گویا و جالب توجه است.
n
nدر روسیه پاپوف را مخترع رادیو می‌دانند، اما این تنها کاندیدای این لقب نیست. در آمریکا "نیکلا تسلا" و در فرانسه مدت زیادی "ادوارد برانلی" از مخترعین رادیو شمرده می‌شدند و در عین حال "گوگلیلمو مارکونی" به عنوان سازنده رادیو در جهان شهرت دارد. طرفداران پاپوف می‌گویند که او اولین نفری بود که گیرنده‌ی رادیویی را به نمایش گذاشت و اولین فردی بود که تجربه‌ی رادیو تلگراف با ارسال رادیوگرام را نشان داد که هر دوی این رویدادها تا قبل از درخواست مارکونی برای ثبت این اختراع بوده است. در عین حال منتقدین می‌گویند که اولین دستگاهی که می‌توان آن را رادیو نامید، توسط "هنری هرتز" در سال ۱۸۸۸ ساخته شد و لوجا در سال ۱۸۹۴ گیرنده‌ای ساخت که گیرنده‌ی پاپوف تنها مدل تغییریافته‌ی آن بود. با این حال منتقدین می‌گویند که اسنادی هستند دال بر اینکه پاپوف تا قبل از ۱۸۹۷ روی رادیو تلگراف کار می کرد (یعنی تا قبل از اطلاع یافتن از کارهای مارکونی) به عقیده‌ی منتقدین "پدر رادیو، هرتز" و "پدر رادیو تلگراف، مارکونی" است.
n
nرادیو همچون سابق رسانه‌ی مورد علاقه‌ی مردم باقی می‌ماند و در برخی از نقاط جهان رادیو تنها منبع اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود. ۷ ماه می در روسیه به افتخار ۵۰ سالگی تاسیس رادیوی روسیه توسط دانشمند پاپوف نام گرفته است. با این حال با ظهور تکنولوژی جدید این رسانه در آستانه‌ی تغییر است و طی ده سال آینده امکان دارد اینترنتی شود.

مطلب پیشنهادی:   عناصر مهم یک طرح کسب و کار

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!