rnrnrn
تأثیر احتمالی تزریق سلول‌های بنیادی بر عوارض سکته مغزی

تأثیر احتمالی تزریق سلول‌های بنیادی بر عوارض سکته مغزی

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تأثیر احتمالی تزریق سلول‌های بنیادی بر عوارض سکته مغزیReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

nپزشکان دانشگاه ادینبوروی اسکاتلند می‌گویند تزریق سلول‌های بنیادی به مغز پنج بیمار که سکته مغزی کرده بودند باعث بهبود حرکت، هوشیاری و تعادل آنها شده بدون آنکه عوارض جانبی داشته باشد. با این حال به گفته دانشمندان هنوز زود است درباره سودمندی این روش درمانی نتیجه‌گیری شود


————————————-

n.

n

n

nبه گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، برای این درمان آزمایشی ۹ بیمار که بین ۶۰ تا ۹۰ سال سن داشتند انتخاب شدند و بی‌خطر بودن روش در آنها بررسی شد. تمام این بیماران بین شش ماه تا پنج سال قبل سکته مغزی کرده بودند. سپس به قسمت‌هایی از مغز آنها که به علت سکته مغزی آسیب دیده بود سلول‌های بنیادی جنینی تزریق کردند.

n

n

nپروفسور کیت میور، استاد دانشگاه گلاسکو که این تحقیق را سرپرستی کرده می‌گوید: از بهبود خفیف تا متوسط عملکرد این بیماران شگفت‌زده شده چراکه حتی انتظار بهبود در یکی از آنها را هم نداشته است.

n

n

nالبته هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت آیا این بهبود ناشی از تزریق سلول‌های بنیادی است یا به علت اینکه به این بیماران در حین درمان توجه ویژه‌ای شده است. تا به حال تصور بر این بوده که شش ماه بعد از سکته مغزی در مغز مبتلایان به عوارض سکته مغزی بهبودی ایجاد نخواهد شد.

n

n

nاما به گفته پروفسور میور تغییرات جالب و شگفت‌انگیزی در این بیماران دیده شده است؛ مثلا بیماری که سال‌ها فلج کامل بوده اکنون انگشت‌هایش را تکان می‌دهد. این تغییرات کوچک به بیماران کمک می‌کند تا کارهای روزمره مثل لباس پوشیدن را بهتر انجام دهند و وابستگی‌شان به دیگران کمتر شود.

مطلب پیشنهادی:   "رنگ‎های خورشیدی"" منازل ما را به یک مخزن بزرگ جذب انرژی تبدیل می‎کند"

n

n

nبا توجه به نتایج مثبتی که در مرحله اول این تحقیق به دست آمد، مرحله دوم آن امسال آغاز می‌شود. در این مرحله باید به این سوال پاسخ داد که بهبود بیماران تا چه اندازه به علت درمان با سلول‌های بنیادی است.

n

n

nحتی اگر در مرحله دوم سودمندی استفاده از سلول‌های بنیادی ثابت شود تا زمانی که این شیوه در سطح وسیع به کار گرفته شود به سال‌ها زمان نیاز است.

n

n

nدر مرحله سوم تحقیق که باید به شکلی گسترده انجام شود، پژوهشگران به این سوال پاسخ خواهند داد که این درمان برای چه کسانی مفید است و در چه مرحله‌ای از بیماری باید درمان را با سلول بنیادی انجام داد.

n

n

nاستفاده از سلول‌های بنیادی که از جنین گرفته می‌شود منتقدانی دارد که این کار را اخلاقی نمی‌دانند.

n

n

nلرد آلتون از فعالان مبارزه با سقط جنین می‌گوید: مطمئنا از جنین نمی‌توان برای استفاده از سلول‌های بنیادی‌اش رضایت گرفت و همین ملاحظات اخلاقی مهمی را مطرح می‌کند.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!