rnrnrn
تبدیل زباله های سمی به خوراک واحدهای پتروشیمی کشور

تبدیل زباله های سمی به خوراک واحدهای پتروشیمی کشور

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تبدیل زباله های سمی به خوراک واحدهای پتروشیمی کشورReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

nمتخصصان پژوهشگاه صنعت نفت برای تولید گازسنتز از زباله به فناوری ساخت مشعل پلاسمایی دست یافتند.

n

n

nبه گزارش خبرگزای دانشجویان ایران(ایسنا)، گازی کردن زباله به روش پلاسمایی جدیدترین و پیشرفته ‏ترین فناوری تولید انرژی از زباله است که بیش‏ترین درصد تولید انرژی از زباله و کم‏ترین آلودگی زیست‏محیطی را به همراه دارد.


————————————-

nهمچنین این سیستم، به دلیل دمای فوق‏ العاده بالا، بهترین گزینه برای انهدام و بی‏ خطر کردن زباله‏ های خطرناک و سمی مانند زباله‏ های بیمارستانی، شیمیایی و صنعتی است که این واقعیت را مرکز کنترل آلودگی اتحادیه اروپا و آمریکا نیز تایید کرده است.

n

n

nگاز سنتز، گازی ارزشمند است که ارزش حرارتی بالا دارد و قابل‏ تبدیل به انواع فرآورده ‏های نفتی است. از این گاز به عنوان خوراک بسیاری از پتروشیمی‏ ها نیز استفاده می‏شود.

n

n

nبه گفته دکتر حمیدرضا بزرگ‏زاده- مسوول طرح پلاسما در پژوهشگاه صنعت نفت- مشعل‏‌های پلاسمایی یکی از منابع تولید پلاسمای گرم هستند که می ‏توانند پلاسمایی با دمای ۲۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ درجه سلسیوس را تولید کنند. این مشعل‏ ها، بدون هیچ نیازی به اکسیژن و یا سوخت فسیلی و اصطلاحا واکنش سوختنی، انرژی الکتریکی را مستقیما به حرارت شعله با دمای بالا تبدیل می‏کنند.

n

n

nپلاسما(حالت چهارم ماده) به گاز یونیزه‌شده(گازی که الکترون‌های خود را از دست داده است) گفته می‌شود که استفاده از آن در صنایع مختلف پیشینه‌ای ۶۰ ساله دارد.

n

n

nاین سیستم می‏تواند تا ۹۸ درصد زباله ‏های ورودی را به گاز سنتز تبدیل کند و درصد باقی‏ مانده(مواد فلزی و شیشه‏ ها که قابل تبخیر شدن نیستند) به شکل مذاب از راکتور گازی کردن خارج کند. این مواد از نظر زیست‏محیطی کاملا بی‏ خطراند و به دلیل سختی بسیار بالا می ‏توان از آنها در صنایع ساختمان و جاده ‏سازی استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی:   راهکارهای ترویج بزرگترین اختراع بشر در بین مردم

n

n

nمزیت دیگر این سیستم بر دیگر سیستم ‏های تولید انرژی از زباله عاری بودن آن از آلاینده ‏هایی مانند NOX SOX و دی اکسین هاست که در غالب این سیستم‏ ها تولید می‏ شوند و در سیستم پلاسمایی به دلیل دمای بسیار بالا وجود ندارند.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!