rnrnrn
تشريح جزئيات اختراع بين‌المللي استاد دانشگاه تهران/ محققان ايراني موفق به ساخت «سيستم كاهنده مصرف انرژي موتورهاي الکتريکي» شدند

تشريح جزئيات اختراع بين‌المللي استاد دانشگاه تهران/ محققان ايراني موفق به ساخت «سيستم كاهنده مصرف انرژي موتورهاي الکتريکي» شدند

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تشريح جزئيات اختراع بين‌المللي استاد دانشگاه تهران/ محققان ايراني موفق به ساخت «سيستم كاهنده مصرف انرژي موتورهاي الکتريکي» شدندReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nاستاد دانشکده مهندسي برق و کامپيوتر دانشگاه تهران موفق به اختراع سيستمي شد كه ميزان مصرف انرژي موتورهاي الکتريکي تکفاز را به حداقل كاهش داده و همچنين موجب صرفه‌جويي در مصرف برق خانگي به ميزان قابل توجه مي‌شود.

n

nبه گزارش سرويس علمي فناوري ايسنا، دکتر صادق واعظ‌زاده ، صبح دوشنبه، در جمع خبرنگاران به تشريح جزئيات اين اختراع که حاصل بيش از يک دهه پژوهش در دانشکده مهندسي برق و کامپيوتر پرديس دانشکده‌هاي فني دانشگاه تهران بوده و به عنوان طرح برگزيده بيست و چهارمين جشنواره بين‌المللي خوارزمي معرفي و تقدير شده است، پرداخت.

n

nاين دستاورد، پس از بررسي‌هاي فني، به عنوان اختراع بين‌المللي دانشگاه تهران در بزرگ‌ترين دفتر ثبت اختراعات بين‌المللي امريکا به ثبت رسيده است.


————————————-

n

nدكتر واعظ‌زاده درباره اين اختراع گفت: موتورهاي الکتريکي بزرگ‌ترين مصرف کننده برق هستند و حدود ۷۰ درصد برق صنعتي، صرف به حرکت درآوردن آن‌ها مي شود. موتورها، همچنين کاربرد وسيعي در حمل و نقل ريلي، ماشين‌آلات کشاورزي، ايستگاه‌هاي تقويت فشار سيالات، سيستم هاي سرمايش و گرمايش و تهويه دارند و استفاده از آن ها در لوازم خانگي و خودرو به شدت رو به افزايش است.

n

nوي خاطرنشان كرد: سيستم اختراع شده، مصرف انرژي موتورهاي الکتريکي تکفاز را تحت هر بار و سرعتي ، به کمترين مقدار ممکن کاهش مي‌دهد و موجب صرفه جويي قابل توجه در هزينه برق مصرفي موتورها مي‌شود.

n

nبه گفته واعظ‌زاده، اين سيستم، همچنين دور موتور را به مقدار دلخواه کاربر تنظيم مي‌کند و همزمان با آن، اتلاف انرژي در موتور را به حداقل مي‌رساند؛ در نتيجه بازدهي موتور به بيشترين مقدار ممکن مي‌رسد. براي اين منظور، تئوري پيشرفته‌اي براي کنترل موتور ارائه شده که طبق آن، بهترين شرايط کار موتور از نظر مصرف برق مشخص و با اعمال فرمان لازم، موتور تحت آن شرايط کنترل مي‌شود.

مطلب پیشنهادی:   تشریح نحوه‎ی انتقال "بو"" از طریق صفحات نمایش رایانه"

n

nبه گفته واعظ‌زاده با توجه به صرفه‌جويي حاصله در برق مصرفي موتور در شرايط توليد انبوه، هزينه سيستم در مدت کمتر از دو سال بازگشت داده مي‌شود.

n

nاستاد برق دانشگاه تهران تصريح كرد: با طراحي و ساخت اين سامانه، مصرف انرژي موتورهاي الكتريكي تكفاز، بدون افت كارايي، تا سقف ۵۰ درصد و به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ درصد، كاهش مي‌يابد.

n

nوي ادامه داد: در اين طرح، علاوه بر ويژگي‌هاي معمول، شرايط خاصي از موتور نيز مورد توجه قرار گرفت و ابتدا با مدل‌سازي رياضي و شبيه‌سازي كامپيوتري، سپس در مرحله طراحي و ساخت، امكان عملي اين امر نشان داده شد.

n

nاستاد دانشگاه تهران، با بيان اين كه سامانه طراحي شده، در هر لحظه، با توجه به بار موتور، بهترين شرايط كار آن را محاسبه و موتور را تحت آن شرايط كنترل مي‌كند، ادامه داد: اتلاف انرژي در موتورها به شكل حرارت در مي‌آيد و علاوه بر افزايش مصرف انرژي، موجب استهلاك و خرابي زودرس موتور مي‌شود، با به حداقل رساندن ميزان برق مصرفي به تبع آن عمر موتور هم افزايش خواهد يافت.

n

nواعظ زاده افزود: برتري ديگر اين طرح در امكان استفاده از آن در موتورهاي موجود است؛ به گونه‌اي كه شركت‌هاي سازنده موتورهاي الكتريكي نيازي به تغيير خط توليد خود ندارند و موتورهاي موجود در صنعت و منازل هم با كمك شركت‌هاي تخصصي قابليت اضافه كردن سامانه كنترلي و كاهش مصرف انرژي را دارند. با توجه به گستردگي كاربرد موتورهاي الكتريكي از چاه‌هاي آب كشاورزي تا كارگاه‌ها و كارخانه‌هاي صنعتي و نيز مصارف متعدد خانگي، پيش‌بيني مي‌شود، با گسترش كاربرد سامانه كاهنده مصرف انرژي، صرفه‌جويي قابل توجهي در مصرف برق به وجود آيد؛ به گونه‌اي كه ميزان اين صرفه‌جويي فقط در بخش خانگي، سالانه به ۵۰۰ ميليارد تومان خواهد رسيد و با محاسبه هدفمندي يارانه‌ها هر خانه‌اي به طور متوسط شاهد حدود دو هزار تومان كاهش در پرداخت قبض برق خواهد بود.

مطلب پیشنهادی:   سیستم هشدار زودهنگام سونامی با صوت‌شناسی زلزله

n

nوي با بيان اينكه اين سامانه، دستگاه كوچكي است كه مي‌تواند در كنار ساير موتورها قرار گيرد، خاطرنشان كرد: توليد كنندگان لوازم خانگي و كارخانه‌هايي كه موتورهاي الكتريكي را در مقياس وسيع توليد مي‌كنند از جمله مصرف كنندگان اصلي اين فناوري هستند. بنابراين كارخانه‌هاي سازنده موتور مي‌توانند به همراه آن، اين سامانه را به فروش برسانند. همچنين سازندگان لوازم خانگي نيز مي‌توانند اين سيستم را در اختيار افراد متقاضي براي مصارف خانگي قرار دهند.

n

nبه گفته واعظزاده، اين دستاورد فني علاوه بر پشتوانه ۱۰ساله علمي و مقالات متعدد پژوهشي، به عنوان يك اختراع بين‌المللي، پس از دو سال و نيم بررسي و پژوهش، در دفتر اختراعات آمريكا به ثبت جهاني رسيد و هم اكنون دانشگاه تهران براي تجاري‌سازي آن در حال انجام مذاكرات لازم است.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!