rnrnrn
تشریح کارکردهای «آینه هوشمند» در گفت‌وگو با مخترع ایرانی ساکن آمریکا

تشریح کارکردهای «آینه هوشمند» در گفت‌وگو با مخترع ایرانی ساکن آمریکا

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تشریح کارکردهای «آینه هوشمند» در گفت‌وگو با مخترع ایرانی ساکن آمریکاReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

یک محقق ایرانی موفق به ساخت و ثبت اختراع در آمریکا شده است. این اختراع یک آینه هوشمند است که نمونه‌های دیگر آن توسط شرکت‌های بزرگ فناوری طراحی شده‌اند اما این آینه نخستین آینه با کاربرد خانگی و قابلیت‌های خاص در خانه است.

n


————————————-

 

n

آرش احمدی متولد آمریکا و بزرگ‌شده ایران است. او دو سال پیش از ایران به آمریکا رفته و حدود یک سال روی پروژه ساخت آینه هوشمند کار کرده است. با وی مصاحبه‌ای انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

n

n

* متولد چه سالی هستی؟ کجا به دنیا آمدی و در چه رشته‌ای تحصیل کردی و زمینه فعالیت چیست؟

n

n

من متولد اسفند ۱۳۶۲ هستم. در آمریکا به دنیا آمدم اما دو ماهه بودم که با خانواده‌ام به ایران آمدیم. مادرم کارمند اداره پست و پدرم مدیر تولید یک گروه صنعتی است. به دبستان مولوی و راهنمایی پویا و دبیرستان شریف رفتم و در کنکور، بهتر از دانشگاه آزاد تاکستان قبول نشدم. رشته‌ام مهندسی مکانیک بود و با توجه به اینکه زیاد به این رشته علاقه نداشتم، در نهایت در این مقطع مدرک معادل گرفتم.

n

n

n

اما همیشه عشق به کامپیوتر و برنامه‌نویسی کامپیوتر داشتم و همین مهارت در دوران سربازی به دردم خورد. در پادگان، برنامه‌ای برای انجام امور پرسنلی نوشتم و لوح تقدیر برای آن گرفتم. اولین کامپیوتری که با زحمت توانستم بخرم، سوم راهنمایی بود که با پول تو جیبی و کمک پدرم خریداری کردم اما فقط پنجشنبه‌ها حق این را داشتم که کامپیوتر را روشن کنم. مگر اینکه مادرم از خانه بیرون می‌رفت؛ در این شرایط کامپیوتر را روشن می‌کردم و قبل از بازگشتنش آن را خاموش می‌کردم و روکش نقره‌ای‌اش را رویش می‌کشیدم. اما بعد از یک مدت مادرم شک کرد و وقتی از راه می‌رسید مانیتور را چک می‌کرد که ببیند گرم است یا نه.

مطلب پیشنهادی:   نحوه ثبت اختراع توسط خودم - کامل ترین راهنمای ثبت اختراع

n

n

به خاطر همین علاقه به برنامه‌نویسی و کامپیوتری بود که دوره‌های مایکروسافت را در مجتمع فنی گذراندم. اولین زبان برنامه‌نویسی‌ای که یاد گرفتم “”visual basic”” بود. حالا بیشتر با اپلیکیشن موبایل کار می‌کنم.

n

n

* زمانی که در ایران بودی به چه کاری مشغول بودی؟

n

n

به واسطه پدرم در شرکتی که او کار می‌کرد مشغول شدم و بعد که مدیران از اطلاعات و مهارت من در مورد کامپیوتر متوجه شدند، مسئول آی‌تی شرکت شدم؛ مسئولیتی که تا سال ۱۳۹۱ ادامه پیدا کرد. بخش عمده پیشرفتم را مدیون داشتن فرصتی برای تجربه از طرف مدیران شرکت و حمایت آنها در ۱۱ سال حضورم در آن شرکت در ایران می‌دانم.

n

n

در همین دوران بود که دو محصول نیز اختراع کردم. این شرکت ایرانی، چند محصول داشت که در یکی از خط تولیدهای آن، کنتورهای دیجیتال برق باید تست می‌شد. به همین دلیل، رباتی را اختراع کردم که برد کنتورها را تست می‌کرد.

n

n

محصول دیگر این شرکت، پکیج شوفاژ دیواری بود. برای این پکیج نیز یک صفحه‌ نمایش لمسی ساختم که از راه دور می‌شد کنترلش کرد. اگر این پکیج به مشکلی برمی‌خورد، خودش به سرویس کار زنگ می‌زد و به او اطلاع می‌داد که خراب شده است.

n

n

 

n

n

* در مورد اختراع جدیدت بگو و بگو که چطور شد این ایده به ذهنت خطور کرد؟ و با توجه به رشته تحصیلی‌ات، از چه دانش و مهارتی توانستی این اختراع را درست کنی؟

n

n

اختراع من یک آینه هوشمند یا Smart Mirror است که Sense Mirror نام دارد. نمونه‌های دیگر این آینه توسط شرکت‌هایی چون پاناسونیک و توشیبا ساخته شده‌اند اما آینه هوشمند من کاملا متفاوت با آنهاست. این آینه هوشمند را با کمک مسعود تهرانی، امید مینوک و چند نفر دیگر طراحی کرده‌ام.

n

n

در واقع، آینه‌ای که این شرکت‌ها ساخته‌اند، یک اتاق پرو است که کاربر می‌تواند در آن، لباس‌های موجود در فروشگاه را به صورت مجازی تن کند، رنگ آنها را انتخاب کند و قیمت آنها را مشاهده کند.

مطلب پیشنهادی:   اختراعی که کشور را از واردات یک محصول بی‌نیاز کرد

n

n

اما آینه هوشمند سنس میرر، نخستین آینه هوشمندی است که مخصوص خانه ساخته شده است. نسخه قبلی این آینه با نام Smartie Mirror بود که با فناوری RFID کار می‌کرد اما در نسخه جدید، این فناوری حذف شده و با کمک دوربینی که در جلوی آینه نصب شده، لباس شما را زمانی که برای اولین بار جلوی آن می‌روید، شناسایی و تشخیص می‌دهد و در حافظه‌اش ثبت می‌کند و دفعه بعد که دوباره جلوی آینه قرار می‌گیرید، تاریخچه آن لباس را به شما می‌گوید؛ یعنی آخرین بار چه زمانی این لباس را پوشیده‌اید.

n

n

زمانی که به جایی بروید، براساس مسیر، شرایط آب‌و هوایی و مقصدتان که می‌تواند محل کار یا مهمانی باشد، لباس‌های داخل کمدتان را که قبلا ذخیره کرده است، پیشنهاد می‌دهد. همچنین براساس لباسی که پوشیده‌اید، رنگ آرایش را به صورت مجازی روی صورت خانم‌ها تست می‌کند.

n

n

این آینه عملکردهای دیگری نیز دارد. به طور مثال، عملکرد خانه هوشمند یا اتوماسیون خانه را دارد و از طریق آن می‌توان وسایل خانه را خاموش یا روشن یا دمای منزل را کم و زیاد کنیم. در واقع، این دستگاه با پروتکل ZWave کار می‌کند و به وسایلی که این پروتکل را داشته باشد، متصل می‌شود.

n

n

این آینه هوشمند حتی بهترین مسیر ممکن را برای اینکه کمتر به ترافیک بربخورید را اطلاع می‌دهد و مسیر را از مبدا تا مقصد روی صفحه به نمایش می‌گذارد.

n

n

 

n

n

از قابلیت‌های دیگر این آینه می‌توان به امکان چت ویدئویی اشاره کرد یعنی زمانی که در حال حاضر شدن جلوی آینه هستید، می‌توانید لباس مورد نظرتان را با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید و نظر آنها را در مورد لباس‌تان بپرسید. با این دستگاه همچنین می‌توانید عکس سلفی بگیرید.

n

n

این دستگاه دو دوربین دارد، یکی در پشت و دیگری در جلو. دوربین جلویی برای شناسایی صورت و دوربین پشتی که به صورت بی‌سیم است و می‌توانید هر جایی از اتاق که می‌خواهید قرار دهید و پشت سرتان را ببینید.

مطلب پیشنهادی:   در تجاری‌سازی دانش گاهی از اخلاق عبور کردیم

n

n

این دستگاه لمسی است و البته فرامین صوتی نیز به آن اضافه شده تا با دستورهای صوتی کارهای مورد نظرتان را انجام دهید.

n

n

این محصول را قرار است در نمایشگاه GTex در دوبی که ماه اکتبر آینده برگزار می‌شود، معرفی کنیم.

n

n

* چه مدتی است که روی این پروژه کار می‌کنی؟

n

n

حدود یک سال.

n

n

* برای تجاری‌سازی این اختراع از چه روش‌هایی کمک گرفتی؟

n

n

– ۶ ماه پیش، این محصول را در سایت کیک‌استارتر که یک سایت «سرمایه‌گذاری جمعی» یا crowdfunding است، قرار دادم. در این سایت، کسانی که توان مالی برای تجاری کردن اختراع خود را ندارند، اطلاعات مربوط به آن را در سایت قرار می‌دهند تا با پولی که مردم اهدا می‌کنند، این کار را انجام دهند.

n

n

* چه زمانی دوباره به آمریکا برگشتی و این اختراع را در کجا ثبت کردی؟

n

n

حدود ۲ سال پیش به آمریکا آمده‌ام و در همین‌جا (آمریکا) آن را ثبت کرده‌ام.

n

n

* آیا در ایران اقدام به ثبت اختراع کردی؟ با چه مشکلاتی مواجه بودی؟

n

n

در مدت زمانی که در ایران بودم و دو محصول اولم را که صفحه‌نمایش پکیج شوفاژ دیواری و ربات تست برد کنتور بود، اختراع کردم، برای ثبت آنها اقدام کردم اما آنقدر کاغذ بازی و سلسله مراتب داشت که حوصله‌ آدم را سر می‌برد تا حدی که ترجیح دادم این کار را انجام ندهم. آینه هوشمند را در آمریکا ثبت اختراع کردم که مراحل آن بسیار راحت‌تر از ایران بود و حمایت‌هایی که از محصولم شد، بهتر بود.

n

n

* دوست داری کارها و فعالیت‌هایت را در کدام کشور ادامه بدهی؟ دوست داری باز هم به ایران بیایی؟

n

n

اگر موقعیت خوبی برایم به وجود بیاید، دوست دارم به ایران برگردم اما همه چیز به این بستگی دارد که کجا موفق‌ترم!

n

n

 

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!