rnrnrn
تشویق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به ثبت اختراع به جای چاپ مقاله

تشویق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به ثبت اختراع به جای چاپ مقاله

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تشویق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به ثبت اختراع به جای چاپ مقالهReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور بر ضرورت تشویق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به ثبت اختراع به جای چاپ مقاله در آیین‌نامه ارتقا تاکید کرد.

n


————————————-

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا دکتر سورنا ستاری، روز گذشته در نشستی با هیات رییسه و اعضای هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس ضمن تاکید بر این مطلب افزود: طبیعت کشورهایی که به منابع زیر زمینی متکی هستند این است که فکر می‌کنند همه چیز با پول به دست می‌آید و حتی پژوهش هم با پول و آزمایشگاه‌های پیشرفته و پژوهشگاه‌های بزرگ به نتیجه می‌رسد که این فکر نادرستی است.

n

وی اظهار داشت: ما امروز به دانشگاه کارآفرین احتیاج داریم و اقتصاد غیر نفتی که بر پایه مغز متفکران شکل گیرد.

n

ستاری افزود: پژوهش دو بخش است. بخشی که قابلیت تجاری سازی دارد و باید مشتری برای آن وجود داشته باشد که نقش دولت در این میان تسهیل‌گری در تجاری‌سازی آن است و بخش دیگر پژوهش‌هایی است که مربوط به اقتدار ملی بوده و در مرز دانش است و دولت‌ها در آن هزینه می‌کنند.

n

وی با تاکید بر ایجاد اشتغال و تجاری سازی در علوم انسانی تاکید کرد: ما در علوم انسانی به دنبال تجاری سازی در تمام حوزه های زندگی هستیم و تعامل علوم انسانی با سایر علوم سبب تجاری سازی می‌شود.

n

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به حمایت از اعضای هیات علمی فعال در زمینه تجاری سازی علم تصریح کرد: بخش قابل توجهی از درآمد دانشگاه باید از طریق ارتباط با صنعت به دست آید و باید از اساتیدی که در مراکز رشد فعالیت کرده و شرکت های دانش بنیان تاسیس کرده اند حمایت شود. ما باید بینش خود را نسبت به پژوهش تغییر دهیم و پژوهش‌های مشتری محور را مورد توجه قرار داده و مقالات مفید از آن استخراج کنیم.

مطلب پیشنهادی:   جوان مخترع اراکی موفق به کشف داروی جدید MS شد

n

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور بر لزوم تشویق اعضای هیات علمی به ثبت اختراع به جای چاپ مقاله تاکید کرد و گفت: آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی نیز در این زمینه باید دستخوش تغییراتی شود و چاپ مقاله آن قدر در آن پر رنگ نشود. ما باید پژوهش کنیم و از نتایج آن مقاله بنویسیم؛ نه اینکه به واسطه نوشتن مقاله، پژوهش کنیم.

n

وی خاطر نشان کرد:‌ در حوزه بنیاد نخبگان ، اختیارات به تدریج به دانشگاهها واگذار می‌شود و صندوق نوآوری و شکوفایی نیز وام تجاری‌سازی در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌دهد و ما با کمک این صندوق می‌خواهیم پایه‌های اقتصاد دانش بنیان را در دانشگاه‌ها بگذاریم و ثابت کنیم پژوهش درآمدزاست و مدل جدیدی از اقتصاد در یک کشور متکی به نفت را تعریف کنیم.

n

انتهای پیام

n

n

 

‘, ۱, ۲۰, ‘۲۰۱۴-۱۲-۲۹ ۲۰:۱۶:۳۶’, ۷۵۴, ‘

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!