rnrnrn
تقویم روز؛ روز اختراعات؛ از لاستیک مصنوعی تا گرامافون

تقویم روز؛ روز اختراعات؛ از لاستیک مصنوعی تا گرامافون

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تقویم روز؛ روز اختراعات؛ از لاستیک مصنوعی تا گرامافونReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nاختراع گرامافون توسط «توماس ادیسون» مخترع امریکایی (۱۸۷۸ م)
nتوماس آلوا ادیسون در طول عمر خود، ابتکارات و ابداعات فراوانی را به انجام رساند. یکی از این اختراعات، گرامافون یا دستگاه سخنگو نام داشت که آن را پس از آزمایش‌های بسیار در ۲۳ دسامبر ۱۸۷۸ م اختراع کرد و نوع مقدماتی ضبط صوت به حساب می‌آمد.


————————————-

n

n

nاین گرامافون دارای صفحه دایره‌ای با پوشش نازکی از ورقه فلز قلع بود که ادیسون آن را با دست می‌چرخاند، زیرا موتورهای برقی در آن زمان هنوز رواج نیافته بودند. گرامافون اولیه ادیسون که با دست کوک می‌شد هم‌اکنون در موزه نیویورک امریکا قرار دارد. امروزه دستگاه‌های گرامافون و ضبطصوت، صدای انسان را به همان صورت که هست ضبط نموده و ارائه می‌دهند. اما بدون تردید از ارزش گامِ نخستین ادیسون در این زمینه کاسته نمی‌شود.

n
n

nدرگذشت «ابن رُشدِ اندلسی» فیلسوف و دانشمند مسلمان (۵۹۵ ق)
nابوالوَلید محمد بن احمد بن رشد معروف به ابن رشد از بزرگ‌ترین فلاسفه و حکمای اسلامی قرن ششم هجری می‌باشد که در فلسفه و حکمت، یگانه‌ی روزگار خود بود و در فقه، حدیث، ادبیات، منطق و دیگر علوم متداول نیز تبحّر داشت. وی که در اندلس می‌زیست، نزد ملوک آن سامان مقرب گردید و قاضی یکی از مناطق آن شد
. بیشتر از صد کتاب به او نسبت داده شده است که التحصیل، بِدایَةُ المجتهد، فلسفه‌ی ابن رشد و الکلیات و… از آن جمله‌اند.

n

nرحلت آیت اللَّه «میرزا عبدالرحیم کَلیبَری» عالم و فقیه اصولی (۱۳۳۴ ق)
nمیرزا عبدالرحیم بن نصر اللَّه انصاری جابری کلیبری، از علمای امامیه و از فقهای اصولی و ادبا و فُصَحا بوده است. وی از شاگردان آخوند خراسانی و میرزا حبیب اللَّه رشتی و مامقانی بود و سپس سال‌ها در تبریز به تدریس فقه و اصول پرداخت. الاجتهاد و التقلید و قاعده‌ی لاضرر از جمله تألیفات اوست.

مطلب پیشنهادی:   فناوری چهره‌شناسی جایگزین کارت در خودپردازها

n

nوقوع جنگ نهروان بین سپاهیان امام علی (ع) و خوارج (۳۸ ق)
nپس از پایان جنگ صفین میان امام علی (ع) و معاویه بن ابی‌سفیان و تحمیل حَکَمیَّت بر امام، کوفیان که خود را بازنده‌ی این ماجرا می‌دانستند، امام را برای جنگ دوباره با معاویه، تحریک کردند که با مخالفت آن حضرت مواجه گردیدند. از آن پس عَلَم ناسازگاری با امام را برداشته و پس از ماجراهای فراوان، در مقابل آن حضرت صف آرایی کردند. امام با نصیحت و هشدار، تعداد زیادی از آنان را از جنگ با آن حضرت منصرف ساخته و به بقیه مادامی که دست به سلاح نبرده بودند، اجازه‌ی حضور در شهر را می‌داد. ولی از آن زمان که به جنایت و قتل دست زدند، امام به جنگ آنان شتافت و در جنگ نهروان، جز ۹ نفر از سپاه چهار هزار نفری آنان، کسی زنده نماند. این افراد را که از دین برگشته و به امام اهانت کردند، خوارج یا خارجی می‌گویند.

n

nترجمه انجیل از زبان لاتین به آلمانی به ابتکار «مارتین لوتر» (1521 م)
nلوتر در سال ۱۵۳۲ برای اولین بار ترجمه آلمانی تورات و انجیل را به انجام رساند تا همه معتقدان آلمانی زبان به کلام خدا دسترسی بدون واسطه داشته باشند.
از نظر وی هیچ فرقی بین یک کشیش و فرد عادی وجود ندارد و هر کسی می‌تواند مستقیماً با خدا رابطه داشته باشد. لوتر همچنین برگزاری مراسم عبادی در کلیسا را به زبان آلمانی توصیه و اجرا نمود. تا پیش از این، تورات و انجیل فقط به زبان‌های عبری و لاتین موجود بودند. مراسم کلیسا نیز در همه جا به زبان لاتین برگزار می‌شد که قابل استنباط برای همه کس نبود و عمدتاً افراد روحانی با زبان لاتین آشنایی داشتند.

مطلب پیشنهادی:   ثبت شش اختراع در پارک علم و فناوری سمنان

n

n

nاختراع لاستیک مصنوعی (۱۹۳۲ م)
nدرچنین روزی درسال ۱۹۳۲ میلادی، لاستیک مصنوعی ساخته شد. پس از کاهش تولیدات کائوچو دانشمندان به فکر ماده جایگزین برای آن افتادند. پس ازگذشت ۱۳ سال از جنگ جهانی اول، ماده میِل شیمیدان انگلیسی موفق به کشف لاستیک شد.

n

nعملیات کربلای ۴

n

n

n

nعملیات کربلای چهاربا رمز محمد رسول الله (ص) درمنطقه عملیاتی غرب اروند رود آغازشد. عملیات کربلای چهار به همت نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صورت گرفت. رزمندگان پرتوان سپاه اسلام در این عملیات ضمن پاک کردن منطقه عملیاتی ازلوث وجود دشمن تعداد کثیری ازآنان را به هلاکت رسانده یا به اسارت گرفتند.

n

n3 دی در هشت سال دفاع مقدس
nجا به جای دشمن در منطقه عمومی سوسنگرد. ۵۹
nدرگیری ایذایی در جاده اهواز خرمشهر، شخم زمینهای بستان توسط دشمن.
nتحرک دشمن در جبهه مریوان.

n

n برخی از رویدادهای ۲۳ دسامبر
n1571: لوپز دو لگازپی اسپانیایی شهر مانیل (مانیلا) را در فیلیپین ساخت که اینک پایتخت این کشور است.
n1805: جوزف اسمیت بنیاد گذار کلیسای مورمون که از فرقه های دیگر مسیحیت به اسلام نزدیک‌تر و در آن تعدد زوجات آزاد و قمار و الکل ممنوع است به دنیا آمد.
n1876: امپراتوری عثمانی برای نخستین بار دارای قانون اساسی شد.
n1913: برای نخستین بار در تاریخ مطبوعات، نیویورک ورلد به چاپ جدول کلمات متقاطع پرداخت.
n1947: ترانزیستور اختراع شد.
n1973: در پی رفع تحریم صدور نفت کشورهای عربی، بهای نفت خام کشور های حوزه خلیج فارس دفعتا دو برابر شد

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!