rnrnrn
تولید ال‌ای‌دی‌های کاراتر با روش جدید محققان

تولید ال‌ای‌دی‌های کاراتر با روش جدید محققان

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تولید ال‌ای‌دی‌های کاراتر با روش جدید محققانReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

nمحققان آمریکایی با استفاده از طیف سنجی به بررسی جهت خارج شدن نور از سطح لایه‌های نشردهنده نور پرداختند. این روش جدید می‌تواند اطلاعات مفیدی برای تولید LEDهای کاراتر در اختیار محققان قرار دهد.


————————————-

nبه گزارش سرویس فناوری ایسنا، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه براون موفق به ارائه روش میکروسکوپی جدیدی شدند که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات کلیدی درباره این که نور چگونه از سطح تک لایه‌های نانومقیاس و دیگر فیلم‌ها نشر می‌کند، به‌ دست آورد. این روش طیف سنجی ممنتوم انرژی نام دارد که با استفاده از آن، محققان می‌توانند به بررسی این موضوع بپردازند که آیا نور نشر یافته از سطح یک فیلم نازک به‌ صورت موازی با سطح از آن خارج می‌شود یا در راستای عمود بر سطح فیلم. دانستن این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که به مهندسان کمک می‌کند تا مواد نشرکننده لایه نازک بهتری برای استفاده در پیل‌های خورشیدی و LEDها بسازند.

n

n

nاین روش جدید امکان استفاده از تداخل به عنوان یکی از ویژگی‌های بنیادین لایه‌های نازک را می‌دهد. اثرات تداخلی را می‌توان در رنگ‌های رنگین کمانی سطح حباب‌ها صابون یا روغن مشاهده کرد. دانشمندان می‌توانند چگونگی تداخل تخریبی و سازنده پرتوهای نور را در زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و در نهایت به ضخامت لایه نازک نشردهنده نور بپردازند. این روش جدید می‌تواند این نوع تعیین مشخصات را یک گام به جلو ببرد.

n

n

nرشید زیا می‌گوید: نکته کلیدی در روش ما این است که ما علاوه بر زاویه و پلاریزاسیون نور به انرژی آن نیز توجه داریم. ما می‌توانیم ارتباطی میان زوایای مختلف نور و جهت نشر آن از سطح فیلم پیدا کنیم. در برخی زوایا و پلاریزاسیون‌ها ما تنها نور نشریافته از سطح نشردهنده را می‌بینیم و در دیگر زوایا و پلاریزاسیون‌ها نور در راستای عمود بر سطح از آن خارج می‌شود.

مطلب پیشنهادی:   تجاری سازی

n

n

nاین گروه تحقیقاتی روش خود را روی دو نوع لایه نازک مهم، یعنی دی سولفید مولیبدن و PTCDA تست کردند. نتایج کار آنها نشان داد که در دی سولفید مولیبدن نور تنها در راستای سطح نشر می‌کند، اما در PTCDA دو راستا برای نشر نور وجود دارد، یکی در راستای سطح و دیگری عمود بر آن.

n

n

nاگر تولیدکنندگان بخواهند با استفاده از لایه نازک LED بسازند، این که بدانند جهت ساطع شدن نور چگونه است، می‌توانند از آن استفاده کرده و لایه نازک را بنحوی درون LED قرار دهند که بیشترین تابش نور را داشته باشد.

n

n

nنتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه «Nature Nanotechnology» به چاپ رسیده است.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!