rnrnrn
تولید ۵۰۰ مگاواتی برق از دستگاه محصورسازی پلاسما

تولید ۵۰۰ مگاواتی برق از دستگاه محصورسازی پلاسما

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



تولید 500 مگاواتی برق از دستگاه محصورسازی پلاسماReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

n:
n

n

nپژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر در فاز اول مطالعات خود موفق به طراحی، شبیه سازی و فاز عملی برای ساخت و تجهیز دستگاه محصور سازی پلاسما شدند و امیدوارند با تولید توکامک ۵۰۰ مگاواتی به تولید برق از این دستگاه دست یابند.

n

n

n

nدکتر مرتضی حبیبی- از مجریان طرح بومی سازی دستگاه توکامک در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات عملکرد این دستگاه محصور سازی گداخت هسته‌ای، گفت: این دستگاه قادر است با برخورد پلاسما دمایی برابر ۱۰۰ میلیون درجه سانتیگراد برای تولید انرژی الکتریسیته تولید می‌کند


————————————-

n.

n

nوی سوخت این دستگاه را پلاسمای دوتریوم- تریتیوم دانست و اظهار داشت: برای تولید انرژی نیاز است تا این ذرات با هم برخورد کنند که برای این امر باید انرژی اعمال شود. برای این منظور از یکسری خازن استفاده شد که قادرند انرژی مورد نیاز را در حد چندین کیلو ولت شارژ به دستگاهی به نام TF که شامل حلقه‌های سیم پیچی شده است، وارد می‌کند.

n

nحبیبی با تاکید بر اینکه این حلقه‌ها انرژی مورد نیاز را به محفظه چمبره وارد می‌کند، ادامه داد: با اعمال این انرژی به داخل چمبره، یون‌ها در کنار هم محصور می‌شوند و در نهایت موجب حرکت سریع این یون‌ها در محور چمبره می‌شود که در فیزیک پلاسما سرعت بالا برابر دمای بالا است.
n
nاین محقق خاطر نشان کرد: به دلیل باردار شدن یون‌های دوتریوم- تریتیوم، سرعت زیادی پیدا می‌کنند که این امر موجب برخورد این ذرات با یکدیگر و ایجاد هسته سنگین‌تر می‌شود و در این فرآیند انرژی به دست می‌آید که ۱۰ برابر از انرژی آزاد شده از شکافت هسته‌ای بیشتر است.

مطلب پیشنهادی:   سامانه پیگیری اختراعات راه اندازی شد

n

nعضو هیات علمی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیر کبیر با تاکید بر اینکه در این فرآیند سعی می‌شود تا ذرات پلاسمای دوتریوم- تریتیوم به دیواره برخورد نکند، یادآور شد: در صورتی که این یون ها به دیواره چمبره برخورد کند به دلیل دمای بالا فولاد را ذوب می کند.

n

nوی هدف طراحی این دستگاه توکامک را تولید برق ذکر کرد و ادامه داد: در فاز اول اقدام به طراحی توکامک شد و در فاز بعدی قرار است پلاسمایی که در داخل چمبره تولید می‌شود را به سمت پایداری بیشتر ببریم که این امر در چند فاز اجرایی خواهد شد و در نهایت به تولید انرژی الکتریسته دست خواهیم یافت.

n

nحبیبی یادآور شد: برای استفاده از این دستگاه در نیروگاه‌ها نیاز است تا ظرفیت آن از ۵۰۰ مگاوات بیشتر باشد؛ چراکه با توجه به هزینه‌های این سیستم‌ها دارند ظرفیت کمتر از ۵۰۰ مگاوات مقرون به صرفه نخواهد بود.

n

nوی با بیان اینکه هدف جهانی هم این است که یک توکامک هزار مگاواتی طراحی و تولید شود، اظهار داشت: از این رو در فاز اول نیروگاه ۵۰۰ مگاوات ایجاد خواهد شد ما برای اینکه یک توکامک هزار مگاواتی تولید کنیم راه طولانی را در پیش داریم.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!