rnrnrn
 تکنولوژی های تازه در دندانپزشکی

 تکنولوژی های تازه در دندانپزشکی

  • mirahmadi
  • |
  • 22 فوریه 2024
  • |
  • بدون دیدگاه



 تکنولوژی های تازه در دندانپزشکیReviewed by Mirahmdi on Feb 22Rating: 5.0 تکنولوژی های تازه در دندانپزشکیدندان پزشکان و متخصصان دنیای دندان پزشکی هر روز یک تکنولوژی جدید را به دنیا ارائه می دهند تا از این طریق بتوانند به نیازهای بیماران پاسخ دهند.

 تکنولوژی های تازه در دندانپزشکی

 

دندان پزشکان و متخصصان دنیای دندان پزشکی هر روز یک تکنولوژی جدید را به دنیا ارائه می دهند تا از این طریق بتوانند به نیازهای بیماران پاسخ دهند.

در دندانپزشکی معاصر، تکنولوژیهای جدید نقش زیادی ایفا میکنند،چند نمونه از تکنولوژی های جدید در زمینه دندان پزشکی به صورت زیر است:

 

۱٫     پرکردن دندان با روش جدید بدون درد

مسواک پیشرفته پلاسمایی میتواند در ۳۰ ثانیه، دندان فاسد و پوسیده را خالی کند، در حالی که تنها احساس خنکی اندکی در دهان بیمار ایجاد خواهد شد. محققان دانشگاه میسوری، روش جدید و بدون دردی را برای جایگزین کردن شیوه کنونی پر کردن دندان ارائه کرده اند که میتواند جایگزین روش رایج شود. کابوس دندانپزشکی، زندگی بسیاری از انسان ها را در سرتاسر جهان مختل کرده است. ترسی که همواره و در بدترین وضعیت مانع از مراجعه به دندانپزشک ها و ترمیم دندان های خراب می شود. با این همه، تکنیک جدید که برای سوراخ کردن و پرکردن بدون درد دندان ارائه شده است، می تواند برای بسیاری از افراد که از دندانپزشکی هراس دارند، امیدوارکننده باشد. این مسواک پیشرفته پلاسمایی می تواند در ۳۰ ثانیه، دندان فاسد و پوسیده را خالی کند، در حالی که تنها احساس خنکی اندکی در دهان بیمار ایجاد خواهد شد.

در این تکنیک از واکنش های شیمیایی برای ضدعفونی کردن حفره های ایجاد شده در دندان پیش از پر کردن آنها استفاده می شود. سپس حفره ها با موادی خاص و به شیوهای پر می شوند که دوام آن بسیار بیشتر از دوام روشهای کنونی است.

محققان بر این باورند که پر کردن دندان با کمک این مسواک پلاسمایی از ۶۰ درصد استحکام بالاتر برخوردار خواهد بود. دوره های آزمایشی بر روی این تکنیک در آستانه آغاز است و در صورتی که همه برنامه ها درست پیش رود، دوران استفاده از مته دندانپزشکی و پرکردن دردناک دندان به پایان خواهد رسید.

 

۲٫     پر کردن دندان ها با اشعه

پر کردن دندان، به معنی برداشتن و تراشیدن پوسیدگی های دندان و جایگزین کردن آن با مواد ترمیمی است. این ماده ترمیمی تا مدت های طولانی، فقط آمالگام (همان مواد سیاه رنگ یا نقره ای) بود. اما در سال های اخیر با پیشرفت علم، موادی همرنگ دندان یا همان کامپوزیت ها به عرصه دندانپزشکی ترمیمی وارد شده اند. این ترمیم های همرنگ دندان به دلیل زیبایی که دارند، برای ترمیم دندان های جلویی مفید هستند.

مطلب پیشنهادی:   اسباب بازی های هوشمند برای پیغام رسانی والدین به کودکان

کامپوزیت هایی که اکنون مورد استفاده قرار می گیرند در ابتدا به شکل خمیر هستند و کامپوزیت نوری نامیده می شوند، زیرا در حضور نور شروع به سفت شدن می کنند.

نوری که امروزه برای سخت شدن کامپوزیت ها استفاده می شود، طیف آبی نور مرئی است. پس بر خلاف آن که عده ای به اشتباه آن را لیزر یا اشعه ماورای بنفش می نامند، این نور همان نور مرئی است. این نور، قدرت نفوذ به حدود ۲ میلیمتر از کامپوزیت را دارا است. پس دندانپزشک باید لایه به لایه، کامپوزیت را روی دندان بگذارد و هر بار حدود ۲۰ تا ۳۰ ثانیه نور آبی را بتاباند تا هر لایه سفت شود و بعد لایه بعدی را بگذارد.

اگر کامپوزیت نور کافی دریافت نکند، ماده به خوبی سفت نمی شود و احتمال شکستگی در ترمیم و همچنین رنگ پذیری و تغییر رنگ آن در آینده وجود دارد.

ترمیم های کامپوزیتی باید هر ساله توسط دندانپزشک چک شوند تا در صورت به وجود آمدن هر گونه نقص در ترمیم، دندان مجددا ترمیم شود تا دچار پوسیدگی های ثانویه نشود.

از دیگر مزایای کامپوزیت، علاوه بر زیبایی، این است که این ماده با استفاده از تمهیداتی که توسط دندانپزشک به کار بسته می شود، قابلیت چسبیدن به نسج دندان را دارد. همین امر باعث می شود تا نیاز نباشد که دندانپزشک تراش زیادی به دندان بدهد (بر خلاف آمالگام که نیاز به تراش نسج بیشتری از دندان دارد تا ترمیم از دندان جدا نشود).

بنابراین با استفاده از کامپوزیت ها می توان بافت بیشتری از دندان را حفظ کرد. از کامپوزیت علاوه بر ترمیم پوسیدگی ها، برای ترمیم شکستگی لبه دندان های جلویی، بستن فاصله های بین دندانی، تصحیح شکل دندان های بد فرم، و ارتودنسی برای چسباندن سیم های ارتودنسی ثابت، استفاده می شود.

امروزه کامپوزیت های جدیدی به بازار آمده اند که از استحکام بیشتری برخوردارند و می توان برای پر کردن دندان های خلفی هم از آن ها استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی:   دستگاه جداکننده برگ گیاهان دارویی

 

۳٫     ابداع روشی جدید برای بازسازی و ترمیم پوسیدگی دندان

دانشمندان برای رهایی یافتن از فرایند آزاردهنده دندانپزشکی برای پر کردن پوسیدگیهای دندان، شیوه ای بدون درد را ابداع کرده اند. این تکنیک بازسازی دندان که توسط محققان کالج کینگ لندن ابداع شده است، نیاز به شنیدن صدای گوشخراش مته دندانپزشکی، پرکردن دندانها و تزریقهای دردناک را از بین برده و در عوض به دندانها القا میکند که خود را بازسازی کنند.

در درمان جدید که بازکانیسازی تشدید شده و پیشرفته الکتریکی نام دارد، حرکات مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر را به درون دندان آسیبدیده تسریع می ­شود. در این درمان دو مرحله ­ای، ابتدا منطقه آسیبدیده مینای دندان آماده سازی شده و سپس جریان برق کوچکی مواد معدنی را به منطقه آسیبدیده هدایت می­ کند. شیوه درمانی کنونی دندان ها شیوهای ایده آل نیست، زیرا با پر کردن دندان ها، درحقیقت دورهای از پر و خالی کردن دندان آسیب دیده آغاز خواهد شد که در نهایت نیز به کشیده شدن دندان منتهی می شود. اما این تکنیک جدید نه تنها برای بیماران کمتر آزاردهنده است، بلکه هزینه آن نیز بیشتر از هزینه­ های کنونی درمانی نخواهد بود و در کنار درمان پوسیدگی دندان میتوان از آن برای سفید کردن دندان ها نیز استفاده کرد.

 

۴٫     پر کردن دندان به کمک نانوتکنولوژی

دانشمندان با استفاده از نانوتکنولوژی روشی را برای پرکردن دندان یافته اند که باکتری های مضر را از بین می برد و سطح از بین رفته دندان را بازسازی می کند. در روش جدید به جای پرکردن دندان جهت محدود کردن پوسیدگی دندان با مواد متعارف، مواد جدید باکتری های مضر را که در میکروارگانیسم های طبیعی دهان وجود دارد کنترل می کند. به دنبال اختراع روش های جدید پرکردن دندان با نانوتکنولوژی مراجعه مکرر به دندانپزشکی در آینده به خاطراتی از گذشته های دور تبدیل میشود. این روش همچنین بار دیگر سطح دندانی را بازسازی می کند.

مواد پرکردن دندان که توسط این محققان تولید شده عمری بسیار بیش تر از ۵ تا ۱۰ مواد قبلی دارند، اما محققان هنوز میزان عمر آن را بررسی نکرده اند. چرا که این محصول جدید در آزمایشگاه با استفاده از بیوفیلم های گرفته شده از آب دهان داوطلبان آزمایش شده است.

مطلب پیشنهادی:   شرایط دریافت کارت بازرگانی

 

 

۵٫     مسواک هوشمند

کمپانی Philips Sonicare مسواک هوشمند جدیدی ساخته که از طریق بلوتوث و یک اپلیکیشن، به موبایل متصل شده و اطلاعات سلامت دهان و دندان را در اختیار کاربر قرار می دهد. این مسواک ۱۹۹ دلاری ویژگی های بسیاری برای ارائه دارد که آن را ارزشمند می سازد. مسواک جدید که نامPhilips Sonicare FlexCare Platinum Connected برای آن انتخاب شده، ترکیبی است از سنسورهای مختلف تا تمامی موارد ضروری را حین مسواک زدن مورد بررسی قرار دهد.

داده ها همزمان از طریق بلوتوث به اپلیکیشن اندروید یا iOS انتقال داده می شوند. نحوه کارکرد آن بسیار مشخص و پیشرفته است. همزمان که فرد مشغول مسواک زدن است، مسواک نقشه ای سه بعدی از دهان فرد به دست می آورد و نشان می دهد که آیا به اندازه کافی دندان ها تمیز شده یا خیر.

میزان فشار نیز مورد دیگری است که اپلیکیشن به فرد هشدار می دهد. اگر مسواک محکم روی دندان ها و لثه کشیده شود، اپلیکیشن به فرد اخطار می دهد. جالب اینجاست که در نقشه سه بعدی تهیه شده از دندان ها، می توان دید چه قسمتی کمتر تمیز شده و کدام دندان ها کمترین دسترسی را داشته اند، بنابراین دقت بیشتری باید به خرج داد.

اپلیکیشن زمان تعویض سر مسواک را گزارش داده و پیام های روزانه ارسال می کند که حالا زمان مسواک زدن فرا رسیده و نباید دندان ها را فراموش کرد. اگر فرد در این زمینه تنبلی کند، اخطارهای اپلیکیشن می توانند بسیار تکان دهنده باشند. مدتی است به دندان پزشکی نرفته اید؟ در زمان مناسب این اپ به فرد چنین مسئله ای را هم یادآوری می کند. اگر روی دندانی که کانال هایش خالی شده، روکش قرار گرفته باشد، می توان به صورت دستی در اپلیکیشن آن را وارد کرد. به عبارتی دیگر، مسواک به همراه اپلیکیشن، به مانند دندانپزشکی هستند که همیشه همراه تان هستند و یادآورتان می کنند چه کارها که نباید هر روز برای حفظ سلامت دندان های تان انجام دهید.

با این حال، این مسواک هوشمند قیمتی معادل ۱۹۹ دلار دارد و باتری آن هر دو هفته یک بار باید شارژ شود. حافظه داخلی آن، تا ۱۴ بار قبلی که فرد مسواک زده است را به یاد خواهد سپرد.

New technologies in dentistry

New technologies in dentistry

 

 

 

 

 

 

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!