rnrnrn



اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شرکت­های دانش بنیان

با هدف جهت ­دهی حمایت­‌های مالیاتی به سمت توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌­بنیان بر اساس بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش‌­بنیان شرکت‌­های دارای فعالیت‌­های تحقیق و توسعه از اعتبار مالیاتی برخوردار می­‌شوند. به این نحو که معادل هزینه­‌های انجام شده در پروژه‌­های تحقیق و توسعه به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌­های دارای پروانه بهره‌­برداری یا مجوز فعالیت از مراجع ذی‌ربط اعطا می­‌شود و معادل آن از مالیات بر عملکرد مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سال­‌های بعد کسر می­‌شود.

پروژه تحقیق و توسعه مشمول اعتبار مالیاتی مجموعه­‌ای از فعالیت­‌های فناورانه است که سطح فناوری محصولات، خدمات یا فرآیندهای حاصل از پروژه‌­های تحقیق و توسعه باید در حوزه فناوری‌­های بالا یا متوسط به بالا منطبق با فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان یا معیارهای تفصیلی منتشر شده برای کالاها و خدمات دانش بنیان باشد. همچنین لازم است محصولات، خدمات یا فرآیندهای حاصل از آن در سطح صنایع مربوطه در کشور جدید باشد. هزینه‌­کرد در پروژه­‌های تایید شده مطابق آیین­‌نامه و دستورالعمل اجرایی این برنامه در سرفصل­‌های فضای کار اختصاصی تحقیق و توسعه، ماشین‌­آلات و تجهیزات، نیروی انسانی، مواد اولیه و قطعات مصرفی، تاییدیه ­ها و استانداردها و همکاری فناورانه به عنوان هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه مورد پذیرش خواهد بود.

برای برخورداری از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شرکت­‌های متقاضی باید پروژه­‌های تحقیق و توسعه پیشنهادی خود را در قالب تعیین شده ارسال نمایند. پس از تایید پروژه توسط دبیرخانه، شرکت در پایان سال مالی هزینه­‌کرد مربوط به پروژه در سرفصل‌­های مورد پذیرش را به همراه اسناد مالی اظهار می­‌کند. دبیرخانه با ارزیابی پیشرفت پروژه و اسناد ارائه شده میزان هزینه‌­کرد در پروژه­‌های مصوب را تعیین کرده و به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌­نماید.

آیین­ نامه اجرایی بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش بنیان

ماده ۱ـ در این آیین­ نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ قانون: قانون جهش تولید دانش بنیان مصوب ۱۴۰۱ .

۲ـ شورا: شورای راهبری فناوری­ها و تولیدات دانش بنیان موضوع ماده (۲) قانون حمایت از شرکت­ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری­ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹ با اصلاحات بعدی آن.

۳ـ سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.

۴ـ اشخاص مشمول: شرکت­ها و مؤسسات متقاضی اعتبار مالیاتی در چهارچوب ماده (۲) این آیین­ نامه.

۵ـ طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه: طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه که در چهارچوب ضوابط مصوب شورا با هدف تولید محصولات یا خدمات جدید، ارتقای محصولات یا خدمات فعلی و یا بهبود فرآیندهای تولید یا عملیات با به کارگیری فناوری و نوآوری در قالب طرح مشخص و حاوی زمان­ بندی و به تأیید دبیرخانه شورا می­رسد.

ماده۲ـ شرکت­ها و مؤسسات تولیدی و خدماتی که دارای پروانه بهره ­برداری یا مجوز فعالیت از وزارتخانه­ ها و نهادهای ذی­ربط هستند، می­توانند مشمول این آیین­ نامه قرار گیرند.

تبصره ۱ـ در اجرای تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از شرکت­ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری­ها و اختراعات، شرکت­ها و مؤسساتی که از حمایت­های مالیاتی موضوع این آیین­نامه بهره­مند می­شوند، در چهارچوب مصوبات شورا در همان سال مالی امکان استفاده از حمایت­های مالیاتی موضوع مواد (۳) و (۹) قانون حمایت از شرکت­ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری­ها و اختراعات ندارند.

تبصره ۲ـ در اجرای تبصره (۱) ماده (۲) قانون حمایت از شرکت­ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری­ها و اختراعات، در صورتی که اشخاص مشمول موضوع این آیین­نامه از اعتبار مالیاتی این آیین­ نامه برخوردار شده باشند، بابت کالاها و خدمات تولید شده از نتیجه طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مذکور، در چهارچوب مصوبات شورا مشمول مشوق­ های مالیاتی موضوع مواد (۳) و (۹) قانون حمایت از شرکت­ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری­ها و اختراعات نمی­ باشند.

تبصره ۳ـ هزینه­ های مشمول حمایت­های بند (س) ماده (۱۳۲) قانون مالیات­های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن به عنوان هزینه­ های مورد تأیید این آیین­نامه محسوب نخواهد شد.

ماده ۳ـ معادل هزینه­ های انجام شده در طول برنامه زمان­ب ندی و تا سقف هزینه ­های مندرج در طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مصوب بر اساس راهبردها و اولویت­های اعلامی و در چهارچوب مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) اصلاحی قانون مالیات­های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و سایر مقررات مرتبط به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به اشخاص مشمول اعطا می­شود و معادل آن از مالیات قطعی موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات­های مستقیم مربوط به سال انجام هزینه مذکور یا سال­های بعد کسر می­شود. راهبردها و اولویت­ها و ضوابط مربوط به فرآیند تصویب و چهارچوب تدوین طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه توسط شورا تعیین می­شود.

تبصره ۱ـ اعتبار مالیاتی موضوع این آیین­ نامه مشمول جایزه خوش حسابی موضوع ماده (۱۹۰) و خسارت و استرداد موضوع ماده (۲۴۲) قانون مالیات­های مستقیم و تهاتر با بدهی سنوات گذشته قبل از سال انجام هزینه و سایر منابع مالیاتی نخواهد بود.

تبصره ۲ـ هزینه­ هایی که در اجرای بند (ب) ماده (۱۱) قانون به عنوان اعتبار مالیاتی از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه مذکور یا سال­های بعد کسر می­شوند، مجددا به عنوان اعتبار مالیاتی یا هزینه قابل قبول مالیاتی از جمله هزینه استهلاک پذیرفته نخواهد شد. همچنین مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده بابت کالا و خدمات موضوع این آیین­نامه مشمول اعتبار مالیاتی موضوع این آیین­ نامه نیست.

تبصره ۳ـ در صورت اظهار خلاف واقع هزینه­ های طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه، اشخاص مشمول از حمایت­های مالیاتی این آیین­نامه محروم شده و سازمان مکلف است نسبت به مطالبه اعتبار مالیاتی اعطا شده و جرایم متعلقه قانونی اقدام نماید.

ماده ۴ـ سرفصل­های هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه طرح (پروژه)های موضوع این آیین­ نامه از جمله هزینه­ های منابع انسانی، مواد، ملزومات، تجهیزات و خدمات مورد نیاز تحقیق و توسعه و شرایط پذیرش هریک از آنها با رعایت مفاد این ماده توسط شورا تعیین می­شود و باید در چهارچوب مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) قانون مالیات­های مستقیم صورت گرفته باشد و در سرفصل­های جداگانه در دفاتر قانونی ثبت و نگهداری شود.

تبصره ۱ـ هزینه خرید زمین و ساختمان و یا احداث آن جزء سرفصل­های مورد پذیرش هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه نیست.

مطلب پیشنهادی:   اپل : باتری گوشی که هفته ها شارژ دارد

تبصره ۲ـ هزینه خرید و نگهداری خودرو به عنوان سرفصل هزینه‌­کرد مورد پذیرش نبوده و صرفاً در صورتی که برای مهندسی معکوس و اجرای طرح (پروژه) تحقیق و توسعه به کار رود، با تأیید دبیرخانه شورا به میزان استهلاک سالیانه و بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیات­های مستقیم به عنوان هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.

تبصره ۳ـ هزینه خرید ماشین­ آلات و تجهیزات به میزان استهلاک سالیانه در طرح (پروژه) تحقیق و توسعه در چهارچوب مصوبات شورا و بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیات­های مستقیم به عنوان هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.

تبصره ۴ـ هزینه خرید مواد اولیه در چهارچوب مصوبات شورا و صرفاً به میزانی که در طرح (پروژه) استفاده شده است، به عنوان هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.

ماده ۵ـ اشخاص مشمول موظفند طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه پیشنهادی خود را همراه با مستندات مورد نیاز در چهارچوب مشخص شده توسط شورا به دبیرخانه شورا ارائه نمایند.

تبصرهـ دبیرخانه شورا باید امکان دسترسی برخط به طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مصوب را که در برگیرنده نام شرکت، موضوع طرح (پروژه)، میزان هزینه­های طرح، مدت زمان و همچنین فهرست طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه موضوع این آیین نامه و تأییدیه­ های مربوط را برای سازمان فراهم آورد.

ماده ۶ـ به منظور تحقق اهداف مندرج در صدر ماده (۱۱) قانون، طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه موضوع این آیین­نامه منوط به فعالیت­های فناورانه، نوآورانه و دانش بنیان و رعایت چهارچوب تعیین شده توسط شورا، از مشوق­های موضوع این آیین­ نامه بهره ­مند می­گردند.

ماده ۷ـ تعیین و تأیید میزان هزینه‌­کرد مجاز در طرح (پروژه)های اعلامی مصوب اشخاص مشمول برای اقلام طرح (پروژه) تحقیق و توسعه بر عهده دبیرخانه شورا خواهد بود. دبیرخانه شورا موظف است مجموع هزینه‌­کرد مورد تأیید اشخاص مشمول را در هر سال مالی حداکثر تا چهارماه پس از پایان سال مالی در اختیار سازمان قرار دهد. سازمان موظف است با بررسی اسناد هزینه ه­ای معتبر نسبت به راستی آزمایی هزینه‌­کرد اعلامی دبیرخانه شورا اقدام کرده و میزان هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه نهایی را از سر جمع مالیات عملکرد اشخاص مشمول در آن سال مالی یا سنوات آتی کسر نماید.

تبصرهـ سازمان موظف است نسبت به درج جدول/ جداول ویژه اظهار هزینه ­های تحقیق و توسعه و استفاده از اعتبار مالیاتی موضوع این آیین ­نامه و انتقال به سنوات بعد موضوع بند (ب) ماده (۱۱) قانون در اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۱ به بعد اقدام نماید. دستگاه­های اجرایی مکلف به همکاری، ارائه اطلاعات و دسترسی ­های لازم به دبیرخانه شورا به منظور ارزیابی و شناسایی هزینه ­های تحقیق و توسعه هستند.

ماده ۸ـ صرفاً هزینه انجام شده در طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه با رعایت مفاد این آیین­ نامه به عنوان اعتبار مالیاتی قابل کسر از مالیات قطعی شده سال انجام هزینه یا سنوات آتی اشخاص مشمول خواهد بود. اعتبار مالیاتی موضوع این آیین نامه قابل تسری به سایر هزینه ­های اشخاص مشمول نمی­باشد.

ماده ۹ـ اعتبار مالیاتی موضوع این آیین­نامه، صرفاً برای طرح (پروژه)هایی که پس از لازم­الاجرا شدن قانون به تأیید دبیرخانه شورا می­رسند قابل اعمال می­باشد.

تبصرهـ در تعیین مصادیق طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه، دبیرخانه شورا در فرآیند تأیید در صورت لزوم نظر تخصصی دستگاه اجرایی مربوط را دریافت نماید.

ماده ۱۰ـ دبیرخانه شورا موظف است دستورالعمل­های لازم برای اجرای این آیین­ نامه را با همکاری سازمان تهیه و به تصویب شورا برساند. نظارت بر حُسن اجرای این آیین­ نامه بر عهده شورا خواهد بود و شورا موظف است گزارش عملکرد آن را سالیانه تهیه و به هیئت وزیران ارسال نماید.

ماده ۱۱ـ قراردادهای تحقیق و توسعه موضوع ماده (۱۳) قانون در چهارچوب ضوابط این آیین­نامه مشمول بهره­ مندی از اعتبار مالیاتی می­باشد.

دستورالعمل اجرایی بند (ب) ماده (۱۱) قانون جهش تولید دانش بنیان

۱- راهبردها و اولویت­های تحقیق و توسعه

با توجه به ماده (۳) آیین­نامه راهبردهای اصلی و اولویت­های مدنظر برای تخصیص اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه عبارتند از:

۱-۱- جهت دهی بنگاه­های اقتصادی به نوآوری با استفاده از فناوری برای ارتقاء مزیت رقابتی با اولویت صادرات

۱-۲- تشویق تحقیق و توسعه در زمینه ­های دارای اولویت ملی و بخشهای مزیت آفرین

۱-۳- تشویق به همکاری فناورانه با استفاده حداکثری از توانمندی فنی شرکت­های دانش بنیان و واحدهای فناور

۱-۴- همکاری در فعالیت­های تحقیق و توسعه با نهادهای زیست بوم علم و فناوری از جمله دانشگاه­های، پژوهشگاه­ها و پارک­های علم و فناوری

۱-۵- اولویت پوشش هزینه ­های جاری نسبت به هزینه­ های سرمایه­ای با ابزار اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه

۱-۶- حمایت از اشتغال نیروی انسانی تحصیل کرده و نخبه در تحقیق و توسعه شرکت­ها

۲- معیارهای تایید طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه

۲-۱- طرح (پروژه) تحقیق و توسعه مشمول اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه مجموعه ه­ای از فعالیت­های فناورانه است که محصولات خدمات یا فرآیندهای حاصل از آن در سطح صنایع مربوطه در کشور جدید نه لزوماً منحصر به فرد باشد.

سطح فناوری مورد نیاز تایید تحقیق و توسعه بر اساس راهبردها و اولویت­های ذکر شده در ماده (۲) این دستورالعمل برای صنایع مختلف توسط دبیرخانه تعیین و اعلام می­شود.

۲-۲- طرح پروژه تحقیق و توسعه باید نظام­مند باشد؛ به گونه ­ای که دارای طرح برنامه زمان­بندی خروجی و اهداف مشخص باشد چارچوب اطلاعات مورد نیاز برای ارائه طرح پروژه تحقیق و توسعه توسط دبیرخانه اعلام می­شود.

۲-۳- در پایان طرح (پروژه) تحقیق و توسعه، تیم تحقیق و توسعه شرکت و همکاران بیرونی آن به مبانی طراحی (know-why) و دانش فنی (know-how) تسلط کافی یافته باشد. این تسلط می­تواند از طریق طراحی داخلی یا مهندسی معکوس حاصل شده باشد. تشخیص این تسلط به عهده دبیرخانه است.

۲-۴- برای پروژه­ هایی که با هدف ارتقاء محصولات یا خدمات موجود یا بهبود فرآیندهای تولید انجام می­شود علاوه بر دارا بودن شرایط ذکر شده در بندهای فوق الذکر، لازم است که اولاً اجرای پروژه فراتر از فعالیت­های معمول و رایج توسعه ه­ای شرکت­ها بوده و رسیدن به اهداف آن مستلزم مواجهه با ریسک­های ناشی از چالش­های فنی در فعالیت­های تحقیق و توسعه باشد و ثانیاً ارتقاء محصول یا بهبود فرآیند تولید با تغییر پلتفرم فناوری موجود و به کارگیری فناوری­های جدید در محصول خدمت یا فرآیند حاصل شود.

مطلب پیشنهادی:   رونق کسب و کار‌ها با اجرای قرنطینه هوشمند کرونا

۲-۵- انواع طرح پروژه تحقیق و توسعه قابل قبول و مصادیق قابل قبول تحقیق و توسعه به شرح جدول انتهای دستور العمل است و هر پروژه باید ذیل حداقل یکی از این دسته­ها تعریف شود. موارد بیشتر بر حسب نیاز و به تشخیص دبیرخانه می­تواند به این مصادیق اضافه شود.

تبصره ۱- فعالیت­هایی از قبیل تولید پیش تولید، توزیع کالا و خدمات فنی وابسته، خدمات پشتیبانی، اداری و اجرایی، بازاریابی و تبلیغات، خدمات پس از فروش، امکان سنجی اقتصادی و مطالعات بازار، عیب یابی و رفع اشکال ماشین آلات، افزایش ظرفیت تولید، آزمون­های کنترل کیفی محصولات موجود، به عنوان طرح (پروژه) تحقیق و توسعه قابل قبول نیستند.

تبصره ۲- در حوزه فناوری اطلاعات مواردی نظیر توسعه نرم­افزارها و سیستم­های اطلاعاتی با استفاده از روش­های شناخته شده و استاندارد برنامه ­نویسی و ابزارهای نرم­افزاری موجود، اضافه کردن قابلیت­های کاربر به برنامه­های نرم ­افزاری موجود، تایید امنیت و تست یکپارچگی داده­ ها، شخصی سازی یک محصول برای یک استفاده خاص، اشکال زدایی معمول از سیستم­ها و برنامه­ های موجود مشمول اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه نیستند.

۳- سرفصل­های مورد تایید و شرایط پذیرش هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه

۳-۱- سرفصل­های مورد تایید هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه از جمله هزینه منابع انسانی، مواد، ملزومات، تجهیزات و خدمات مورد نیاز تحقیق و توسعه و شرایط پذیرش هزینه‌­کرد هر سرفصل با رعایت مواد (۱۴۷) و (۱۴۸) قانون مالیات­های مستقیم و ذیل مفاد این ماده توسط دبیرخانه تعیین می­شود.

۳-۲- هزینه خرید زمین و ساختمان و یا احداث آن جزء سرفصل­های مورد تایید هزینه­کرد تحقیق و توسعه نیست.

تبصره ۳- هزینه اجاره فضای تحقیق و توسعه با اولویت استقرار مراکز تحقیق و توسعه در زیست بوم نوآوری شامل پارک­های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز نوآوری، شتابدهنده­ها، کارخانه های نوآوری و نواحی نوآوری در صورت تناسب فضا با طرح مصوب با تایید دبیرخانه مشمول اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه خواهد بود.

۳-۳- هزینه خرید و نگهداری خودرو به عنوان سرفصل هزینه‌­کرد مورد. پذیرش نبوده و صرفاً در صورتی که برای مهندسی معکوس و اجرای طرح پروژه تحقیق و توسعه به کار رود با تایید دبیرخانه به میزان استهلاک سالیانه و بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم به عنوان هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه قابل تایید است.

۳-۴- برای ماشین ­آلات و تجهیزاتی که به تایید دبیرخانه در طرح (پروژه) تحقیق و توسعه به کار می­روند، معادل هزینه استهلاک دستگاه بر اساس ماده (۱۴۹) اصلاحی قانون مالیات­های مستقیم از اولین سال مالی پس از نصب و راه ­اندازی تا سال پایان پروژه به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ خواهد شد.

تبصره ۴- در صورت وجود مشابه داخلی برای ماشین­ آلات و تجهیزات مورد تایید دبیرخانه، صرفاً خرید از سازندگان داخلی مشمول حمایت اعتبار مالیاتی خواهد شد.

بصره ۵- هزینه خرید اقلام اداری از قبیل کامپیوتر تلویزیون و مبلمان اداری به عنوان سرفصل هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه مورد پذیرش نیست.

۳-۵- هزینه خرید مواد اولیه و اجزا و قطعات صرفاً به میزانی که در طرح پروژه تحقیق و توسعه استفاده شده است.  با تایید دبیرخانه به عنوان هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه در چارچوب طرح پروژه تحقیق و توسعه قابل پذیرش است.

۳-۶- در مورد نیروی انسانی قابل قبول تحقیق و توسعه صرفاً نیروی انسانی مستقیم بخش تحقیق و توسعه مورد تایید دبیرخانه است و نیروی انسانی سایر بخش­های اداری یا تولید نظیر کنترل کیفیت آزمایشگاه و پشتیبانی در طرح (پروژه)های تحقیق و توسعه مورد قبول نیست.

تبصره ۶- مبنای حقوق و دستمزد نیروی انسانی تحقیق و توسعه حقوق و مزایای مندرج در لیست بیمه شدگان شرکت در سامانه بیمه تامین اجتماعی و تا سقف حداکثر دستمزد مشمول کسر حق بیمه در آن سال خواهد بود. حقوق و دستمزد نیروی انسانی نخبه فعال در پروژه­ های تحقیق و توسعه و فرآیند ارزیابی آن با تایید بنیاد ملی نخبگان مشمول حمایت­های ویژه و تسهیل شده خواهد بود.

۳-۷- هزینه آزمون­ها و تست­ها برای طرح (پروژه تحقیق و توسعه و استانداردهای ویژه و اختصاصی بر روی محصولات و خدمات مرتبط با پروژه مورد نظر و هزینه ثبت پتنت بین ­المللی قابل قبول است در مواردی که استاندارد مصوب در کشور وجود ندارد هزینه‌­کرد تدوین استاندارد مرتبط با پروژه مورد قبول خواهد بود.

۳-۸- هزینه‌­کرد قرارداد با شرکت­های دانش بنیان و واحدهای فناور که در قالب همکاری­های فناورانه برای اجرای طرح (پروژه) تحقیق و توسعه منعقد می­شود، در چارچوب این دستورالعمل و به میزان هزینه‌­کرد مورد تایید دبیرخانه مشمول هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه است و اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه با ارائه جزئیات هزینه‌­کرد بر اساس مفاد ماده (۴) دستورالعمل به کارفرما تخصیص می­یابد.

۳-۹- قراردادهای تحقیق و توسعه با دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی مربوط به ماده (۱۳) قانون با ارائه جزئیات هزینه‌­کرد اقلام که به تایید رییس دانشگاه یا مرکز آموزش عالی و پژوهشی رسیده است، در چارچوب مواد این دستورالعمل مشمول اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه است.

۳-۱۰- هزینه­ های غیر مستقیم خرید کالا در پروژه از جمله مالیات بر ارزش افزوده، خدمات گمرکی، حمل و نقل، ثبت سفارش، ترخیص، حق بیمه مشمول هزینه‌­کرد اعتبار مالیاتی نیست.

۳-۱۱- هزینه‌­کرد ذیل سرفصل­های مورد تایید که ناشی از معامله با شرکت­های گروه یا اشخاص وابسته (موضوع) ماده ۱۲۹ قانون تجارت باشد به عنوان اعتبار مالیاتی قابل پذیرش نخواهد بود.

۳-۱۲- هزینه‌­کرد مربوط به قراردادهای موضوع بندهای ۴۸ و ۴۹ که طرف قرارداد اشخاص وابسته موضوع ماده ۱۲۹ قانون تجارت باشد به عنوان اعتبار مالیاتی قابل پذیرش نخواهد بود.

۴- ضوابط و فرآیند تایید طرح پروژه های تحقیق و توسعه

۴-۱- برای برخورداری از اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه لازم است شرکت متقاضی طرح پروژه­های تحقیق و توسعه پیشنهادی خود را که شامل هدف از تعریف پروژه خروجی نهایی سرفصل­های هزینه‌­کرد و برنامه زمان­بندی است به همراه سایر اطلاعات و مستندات مورد نیاز در چارچوب اعلامی دبیرخانه حداکثر تا ۳ ماه پس از شروع سال مالی جدید به دبیرخانه ارائه کند تایید پروژه مستلزم نبود ابهام یا نقص در موارد فوق الذكر و ارائه مستندات فنی کامل خواهد بود.

۴-۲- تایید پروژه ­های پیشنهادی بر اساس معیارهای تحقیق و توسعه ذکر شده در مفاد ماده (۳) این دستورالعمل توسط دبیرخانه انجام می­شود و دبیرخانه موظف است عناوین سقف هزینه‌­کرد برنامه زمان­بندی و خروجی­ های مورد تایید برای هر پروژه را ظرف مدت ۲ ماه پس از تکمیل اطلاعات و مستندات پروژه به شرکت اعلام کند.

مطلب پیشنهادی:   تولید داروی ضد "ایدز""/شرکت های ""دانش بنیان"" گام های موفقیت را در نوردیدند"

۴-۳- دبیرخانه موظف است بر اساس طرح و برنامه زمان­بندی اعلام شده پیشرفت طرح پروژه ­های تحقیق و توسعه شرکت را ارزیابی و تایید کند در صورتی که به تشخیص دبیرخانه پیشرفت پروژه محقق نشده باشد هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه تایید نخواهد شد.

۵- ضوابط تعیین هزینه‌­کرد طرح پروژه­ های تحقیق و توسعه

۵-۱- شرکت موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از پایان سال مالی اقلام هزینه‌­کرد طرح پروژه ­های تحقیق و توسعه را از زمان تایید پروژه در سرفصل­های مورد تایید و در قالب تعیین شده توسط دبیرخانه به همراه اسناد مالی مورد نیاز ارائه کند.

۵-۲- دبیرخانه موظف است بر اساس مفاد ماده (۴) این دستورالعمل و ضوابط و شرایط اعلامی اقلام مورد تایید و میزان هزینه‌­کرد آن را تعیین کرده و حداکثر تا ۴ ماه پس از پایان سال مالی در اختیار سازمان قرار دهد.

۵-۳- سازمان موظف است پس از بررسی اسناد هزینه­ای نسبت به صحت سنجی اسناد هزینه تحقیق و توسعه اعلامی دبیرخانه اقدام کرده و میزان هزینه‌­کرد تحقیق و توسعه نهایی را از سر جمع مالیات بر عملکرد شرکت در آن سال مالی یا سنوات آتی کسر کند.

۶- ضوابط عمومی

۶-۱- شرکت موظف است در کلیه مراحل ارزیابی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه امکان بازدید حضوری از طرح پروژه­های تحقیق و توسعه را فراهم کند.

۶-۲- در صورتی که به اعلام دبیرخانه مشخص شود اظهار خلاف واقع در هزینه‌­کرد طرح پروژه تحقیق و توسعه و یا هرگونه مغایرت با طرح پروژه تحقیق و توسعه صورت گرفته باشد ضمن این که شرکت متخلف و شرکت­ها و موسسات تابعه آن از حمایت مالیاتی موضوع بند (ب) ماده (۱۱) قانون تا ۵ سال محروم می­شود، سازمان مکلف است با اعلام دبیرخانه نسبت به مطالبه اعتبار مالیاتی اعطا شده و جرایم قانونی متعلقه از شرکت متخلف اقدام کند.

۶-۳- در مواردی که سازمان در بررسی اسناد و مدارک مربوطه با مصادیق موضوع بند فوق مواجه شود باید موضوع را به دبیرخانه اعلام و دبیرخانه موظف است ضمن بررسی موضوع نتیجه را به همراه اظهار نظر صریح در این خصوص به سازمان اعلام کند. عدم اظهار نظر دبیرخانه ظرف مهلت حداکثر دو ماه به منزله تایید اعلام سازمان بوده و سازمان مکلف است نسبت به مطالبه اعتبار مالیاتی اعطا شده و جرایم قانونی متعلقه از شرکت متخلف اقدام کند.

۶-۴- دبیرخانه موظف است سامانه برخطی را برای اجرای فرآیند ارزیابی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه راه اندازی کند و در خصوص حفظ محرمانگی اطلاعات اعلام شده توسط شرکت­ها تدابیر لازم را به عمل آورد.

۶-۵- دبیرخانه مجاز است فرآیند ارزیابی اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه را با همکاری کارگزاران تخصصی و شرکت­های حسابرس انجام دهد. در این صورت پرداخت هزینه ­های مربوط به ارزیابی بر عهده شرکت خواهد بود.

۶-۶- مصادیق اولویت­های ملی و بخش­های مزیت آفرین موضوع ماده ۲-۲ دستورالعمل و حمایت­های اختصاصی در تخصيص اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه برای طرح پروژه­ های تحقیق و توسعه ذیل این موضوعات توسط دبیرخانه اعلام می­شود.

۷-۶- اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه صرفاً برای پروژه­ هایی که پس از تصویب دستورالعمل در شورا تعریف شده و به تایید دبیرخانه می­رسند اعمال می­شود.

۸-۶- دبیرخانه موظف است گزارش عملکرد برنامه اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه شامل پروژه های مصوب و میزان هزینه‌­کرد تایید شده را به صورت سالیانه تهیه و به شورا ارائه دهد.

تبصره ۷- دبیرخانه مکلف است امکان دسترسی برخط به اطلاعات طرح پروژه­های تحقیق و توسعه مصوب فهرست طرح پروژه­های تحقیق و توسعه موضوع این دستورالعمل و تاییدیه ­های صادره بر اساس مفاد این دستورالعمل را برای سازمان فراهم کند.

۶-۹- سازمان موظف است اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه تخصیص یافته برای هر شرکت را به صورت سالیانه به شورا ارائه کند.

۶-۱۰- سازمان موظف است نسبت به درج جدول جداول ویژه اظهار هزینه­ های تحقیق و توسعه و استفاده از اعتبار مالیاتی موضوع این دستورالعمل و انتقال به سنوات بعد موضوع بند (ب) ماده (۱۱) قانون در اظهارنامه مالیاتی در سال ۱۴۰۱ به بعد اقدام کند. دستگاه­های اجرایی مکلف به همکاری ارائه اطلاعات و دسترسی­های لازم به دبیرخانه به منظور ارزیابی و شناسایی هزینه­های تحقیق و توسعه هستند.

۶-۱۱- نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل بر عهده شورا بوده و مفاد آن برای یک دوره ۳ ساله لازم الاجرا خواهد بود.

اعتبار مالیاتی سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان و فناور

با هدف حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش بنیان، موارد زیر به عنوان اعتبار مالیاتی با قابلیت انتقال به سنوات آتی به شرکت‌ها و مؤسسات متقاضی اعطاء شده و به همین میزان از مالیات قطعی شده سال تخصیص سرمایه مذکور یا سال‌های بعد کسر می­‌شود.

۱ـ حداکثر سی درصد (۳۰%) سرمایه­‌گذاری مستقیم شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران و یا بازار اول و یا دوم فرابورس ایران و یا شرکت‌های دارای سرمایه ثبتی به میزان حداقل یک سی ام سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی، در شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و فناور

۲ـ سرمایه‌­گذاری غیر مستقیم شرکت­های مذکور در جزء (۱) این بند در تأسیس یا افزایش سرمایه صندوق­های پژوهش و فناوری موضوع ماده (۴۴) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و صندوق­ها و نهادهای سرمایه­ گذاری موضوع بندهای (۲۰) و (۲۱) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴/۹/۱ که فعالیت آن‌ها در تأمین مالی فناوری و نوآوری و فعالیت­های دانش بنیان به تأیید شورای راهبری فناوری­ها و تولیدات دانش بنیان رسیده باشد. آیین­ نامه اجرائی این بند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارتخانه ­های علوم، تحقیقات و فناوری، صنعت، معدن و تجارت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه می­­شود و به تصویب هیأت وزیران می‌­رسد. مسؤول نظارت بر اجرای این بند و تعیین مصادیق سرمایه‌­گذاری و توسعه سازوکارهای متناسب با زیست­‌بوم نوآوری، شورای راهبری فناوری­ها و تولیدات دانش بنیان می­باشد.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!