rnrnrn
دانشگاه ها باید تمام وقت

دانشگاه ها باید تمام وقت

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



دانشگاه ها باید تمام وقتReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با تاکید بر نقش دانشگاهها در توسعه اقتصادی کشور افزود: دانشگاه ها باید تمام وقت، به تجاری سازی علوم بپردازند.

n


————————————-

n

 به گزارش شاتا ؛ « محمد رضا علمدار یزدی » در اولین کنفرانس ملی علم وکار با ابراز نگرانی نسبت به سهم بالای تحصیلکردگان آموزش عالی در آمار بیکاری استان، گفت: فقط در یک مقطع کارشناسی ارشد، بالغ بر بیست و پنج هزار نفر در سطح دانشگاه های استان، هم اکنون در حال تحصیل هستند و این در حالی است که آمار بیکاری استان ۱۹هزار و ۶۰۰ نفر است که حدود ۷۰ درصد آن تحصیلکرده آموزش عالی هستند.
وی خاطرنشان کرد: باید نیروهای دانشگاهی و بویژه دانشجویان فارغ التحصیل، تفکر سنتی حقوق بگیری را اصلاح کرده و در اندیشه ایجاد اشتغال و تولید دانش های تجاری شده باشند؛ مسئولین نیز باید در اندیشه حمایت جدی و اعتماد به نیروهای جوان متخصص دانشگاهی باشند.
علمدار یزدی در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه ها از دو طریق در بازسازی و توسعه اقتصادی جوامع توسعه یافته مشارکت کارآمد داشته اند؛ گفت: این دو راه شامل تربیت نیروی انسانی کیفی و ایجاد شرایط تحقیق و توسعه پایدار است.
وی افزود: کشورهای پیشرفته دنیا، در حال انتقال از جامعه صنعتی به جامعه علمی هستند وبدیهی است که تأثیرات این موج به دیگر جوامع، از جمله جامعه ما نیز رسیده که می توان شروع تحولات فناوری را در بخشهایی از صنعت کشور احساس کرد.
وی ابزارهای اساسی برای کار در چنین شرایطی را ارتباطات، فناوری های جدید اطلاعات و آگاهی مشتریان خواند.
علمدار یزدی در ادامه با مقایسه جامعه صنعتی و جامعه علمی، بیان کرد: جامعه صنعتی دارای ویژگی هایی چون بازارهای محدود، تأکید بر تولید انبوه محصولات استاندارد شده، اعتماد کم به نیروی کار، آموزش های ناچیز به کارگران و رقابت از طریق استفاده از حداکثر ظرفیت و کاهش هزینه است.
وی اضافه کرد: اما در مقابل جامعه علمی در سطح جهانی رقابت می کند و تولید آن انعطاف پذیر است، هم چنین در جامعه علمی آموزش های مداوم به نیروی کار داده می شود و اعتماد زیادی به آن ها می شود که رقابت در این جامعه بوسیله تنوع و نوآوری انجام می شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت شرایط تحکیم ارتباط صنعت و دانشگاه را برشمرد و گفت: دانشگاه ها باید ضمن حفظ استقلال خود بر نیازهای حال و آینده کشور مسلط باشند و به بررسی طرح های آینده نگر بپردازند؛ هم چنین دانشگاه ها لازم است علاوه بر ایجاد پیوندهای اقتصادی با مراکز صنعتی، معدنی و بازرگانی به تربیت نیروی کار ماهر برای بازار کار بپردازند و بخش صنعت نیز باید بتواند چشم انداز بلندمدت خود را از دانشگاه کسب کند.
وی با بیان اینکه امروزه الگوی جدیدی از کارآفرینی در حال ظهور است؛ گفت: این الگو موجب شده دانشگاه ها به مسائلی مثل اتخاذ رهیافتی فعال تر به توسعه اقتصادی منطقه ای، تجاری کردن فعالیت های تحقیقاتی، کاربرد اصول مدیریت کیفیت در دانشگاه ها و توسعه برنامه های درسی برای حل مسئله و تحلیل آماری توجه بیشتری کنند.
علمدار یزدی در ادامه بیان کرد: توجه دانشگاه ها به موضوعات یادشده نیازمند آن است که اساتید کارآفرین در دانشگاه ها به کار گرفته شوند و مدیران دانشگاهی شرایط کارآفرینی را برای آن ها فراهم کنند؛ هم چنین طرح برنامه های درسی جدید که موضوعات مربوط به کارآفرینی، مهارتهای مدیریتی، ارزیابی زیست محیطی، آموزش مداوم و ضرورتهای بین المللی را دربرگیرند و ایجاد درس های میان رشته ای برای کامل شدن آموزش دانشجویان نیاز است.
وی در ادامه افزود: از طرفی باید سیاستهای دولتی نیز به سمت تشویق و توسعه تلاشهای دانش بنیان و تأمین منابع مالی متنوع حرکت کند و دولت، دانشگاه ها را ملزم به پاسخ گویی در برابر کمک های مالی خود کند.
وی با بیان اینکه زمان آن گذشته است که دانشگاه ها با همان روش های سنتی موجود، منابع مالی خود را تامین کنند؛ گفت: دانشگاه ها باید منابع مالی خود را از طریق تجاری سازی علم بدست آورند که در این صورت نه تنها از دانشجویان شهریه گرفته نمی شود بلکه درآمدی برای آن ها درنظر گرفته می شود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت دانشگاه های کارآفرین را دارای ۵ ویژگی دانست و گفت: این دانشگاه ها خود گردانند وخدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای در جهت کارآفرینی ارائه می کنند، منابع مالی خود را از مشتریان کسب می کنند، اهل رقابت اند و از فنون جدید مدیریتی در راستای کارآفرینی استفاده می کنند.
علمدار یزدی هم چنین با بیان اینکه دانشگاه ها لازم است با هدف بسترسازی برای ایجاد شرکتها و یا واحدهای تولیدی جدید، به تشکیل مراکز رشد اقدام کنند؛ گفت: این مراکز رشد باید خدمات پشتیبانی ارائه دهند و فضای فیزیکی مورد نیاز برای خدمات سازمانی و مشاوره ای تخصیص دهند؛ در این صورت از ظرفیت های خالی دانشگاه ها استفاده بهینه میشود؛ در واقع چراغ دانشگاه ها برای تجاری سازی علوم هیچ گاه نباید خاموش شود و مانند صنایع بصورت تمام وقت باید کار کنند؛ هم چنین دانشجویان در چنین شرایطی با انگیزه بیشتری تحصیل می کنند.
وی تصریح کرد: در صورتی که شرایط گفته شده مهیا شود، ارتباطی مطلوب و پویا بین دانشگاه و صنعت ایجاد می شود و با هدفمند شدن تحقیقات علمی، خودکفایی در کالاهای استراتژیک بوجود می آید. که رشد درآمد ناخالص ملی را در پی دارد.

مطلب پیشنهادی:   اختصاص 8 ميليارد تومان به نوآوري‌ها و اختراعات؛ سلطانخواه: 25 هزار اختراع در كشور ثبت شده است

n

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!