rnrnrn
درمان آزمایشگاهی دیابت با سلول‌های بنیادی/ تجاری سازی یک فاکتور رشد سلولی

درمان آزمایشگاهی دیابت با سلول‌های بنیادی/ تجاری سازی یک فاکتور رشد سلولی

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



درمان آزمایشگاهی دیابت با سلول‌های بنیادی/ تجاری سازی یک فاکتور رشد سلولیReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

nمحققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی روشی را برای درمان دیابت در فاز آزمایشگاهی ارائه کردند و در این تحقیقات به تجاری سازی یک فاکتور رشد سلول بنیادی شدند.

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

n

nدکتر محمد معصومی- مجری طرح با اشاره به شکل گیری گروه سلول‌های بنیادی در این پژوهشگاه گفت: هدف این گروه تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده از بیماران دیابتی است.

n

nوی با اشاره به ارزیابی‌های انجام شده در زمینه میزان شیوع بیماری دیابت در کشور، اظهار داشت: در این بررسی‌ها نشان داد که در تهران از هر هزار نفر حدود ۳۰۰ نفر دچار اختلالات متابولیکی مربوط به گلوکز هستند و این زنگ خطر بزرگی است که بیماری دیابت یکی از بیماری‌هایی است که در سال‌های آینده گریبان گیر مردم کشور خواهد شد


————————————-

n.

n

nمعصومی با تاکید براینکه این وضعیت در دنیا نیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: قرار بود تا سال ۲۰۳۰ تعداد دیابتی‌های دنیا حدود ۱۵۰ میلیون نفر باشد در حالی که در سال ۲۰۱۳ به عدد ۱۵۰ میلیون نفر رسیده است.

n

nوی یکی از روش‌های درمانی دیابت را سلول درمانی ذکر کرد و یادآور شد: در این پروژه تحقیقاتی با استفاده از سلول‌های پرتوان القایی در تلاش هستیم تا روشی را برای درمان این بیماری ارائه دهیم.

n

nمجری طرح با اشاره به جزئیات اجرای این تحقیق خاطرنشان کرد: برای این منظور از فییروبلاست افراد مبتلا به دیابت نوع یک و ۲ نمونه برداری می‌شود و این سلول‌ها تبدیل به سلول‌های پرتوان خواهند ‌شد. این سلول، سلول‌‌های بتا پانکراس که ترشح کننده انسولین است را تولید می‌کنند.

مطلب پیشنهادی:   ارائه 143 اختراع در نمایشگاه منطقه‌ای کوهساران

n

nوی با تاکید بر اینکه در این طرح از سلول‌های بنیادی جنینی استفاده نمی‌شود، یادآور شد: برای استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی موارد ایمنی آن نیز مد نظر قرار گرفته است؛ چراکه این سلول‌ها از خود بیمار تهیه می‌شود.

n

nمعصومی با تاکید بر اینکه در این پروژه موفق به تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القا شده موش شدیم، ادامه داد: با توجه به گران بودن فاکتورهای مورد نیاز برای کشت سلول‌های بنیادی و تحریم‌ها برخی از این فاکتورها را تولید کردیم که فاکتور مهار کننده لوکمیایی (LIF) از جمله این فاکتورها است.

n

nوی با بیان اینکه این فاکتور به مرحله فروش رسیده است، اضافه کرد: علاوه بر این اقدام به تولید فاکتور رشد فیبروبلاستی (bFGF) برای کشت سلول بنیادی انسانی شده است.
n
nاین محقق از آغاز تحقیقات در زمینه تولید سلول‌های بنیادی پرتوان القایی انسانی خبر داد و گفت: به منظور تولید سلول‌های پرتوان القایی انسانی اقدام به دریافت این سلول از بیماران کردیم تا در آینده به تولید این نوع سلول‌ها در کشور دست یابیم.

n

nمعصومی با بیان اینکه با اجرایی کردن این طرح در تلاش برای ارائه روش درمانی از طریق سلول‎های بنیادی هستیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در فاز آزمایشگاهی موفق به تولید سلولهای القا شده مدل موشی شدیم.

n

n

n

nمنبع عرش نیوز

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!