rnrnrn
n
nمحققان دانشگاه تهران موفق شدند برای نخستین بار در کشور یک فرآیند یادگیری در کودکان دارای اختلال ADHD ( اختلال کمبود توجه- بیشفعالی) برای افزایش توجه شنیداری آنها، طراحی کنند.
n
n
n
nبه گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طراحی این فرآیند در جریان پروژه کارشناسی ارشد عافیه سارلی- دانشآموخته رشته تربیتبدنی گرایش رفتار حرکتی این دانشگاه- انجام شده و در قالب یک نرمافزار برای افزایش کارایی و آسانی استفاده، ارائه شده است.
n
n
”
————————————-
nسارلی در گفتوگو با خبرنگار علمی ایسنا، درباره نیاز کودکان دارای اختلال ADHD به تقویت مهارتها توضیح داد: این کودکان از بیشفعالی و کمتوجهی به صورت توأمان رنج میبرند و همین موضوع مهارتهای آنها را برای یادگیری به شدت کاهش میدهد.
n
n
n
nبه گفته وی اختلال کمبود توجه- بیشفعالی (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) در پسران شایعتر از دختران است و در کلینیکهای درمانی بیشتر بر تقویت مهارتهای دیداری آنها تأکید میشود در حالی که این کودکان برای افزایش یادگیری در سنین مدرسه، به مهارتهای شنیداری بهتر برای ارتباط با معلم خود نیازمندند.
n
n
n
nاختلال کمبود توجه- بیشفعالی یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی بین کودکان است که مبتلایان به این عارضه دارای مشکلات اجتماعی، تحصیلی، رفتاری و شناختی بسیاری هستند و از بیتوجهی، تکانشگری و بیشفعالی رنج میبرند.
n
n
n
nروشی مناسب برای همراهی و یا جایگزینی درمانهای دارویی
n
n«فرآیند یادگیری در کودکان ADHD مبتنی بر افزایش توجه شنیداری» که سارلی طراحی کرده است، به دلیل نرمافزاری بودن به راحتی از سوی کاردرمانان و یا والدین کودکان قابل کنترل است که میتوانند با در اختیار قرار دادن یک گوشی، تکالیف مشخص شده را از کودکان بخواهند
n
n
n
nاین فرآیند همچنین به دلیل نوآوری که در آن دیده میشود، به عنوان یک اختراع ملی ثبت شده است.
n
n
n
nسارلی به راهنمایی استاد خود دکتر مهدی شهبازی- استادیار گروه رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران- این فرآیند را بر روی ۱۰ کودک ۸ تا ۱۲ ساله- که نرمافزار مخصوص آنان طراحی شده- آزموده است.
n
n
n
nنتایج این آزمونهای یک ساعته در ۱۰ جلسه، نشان از افزایش مهارتهای شنیداری کودکان حتی در تعداد جلسات کم دارد. این موضوع سبب شده است که والدین و کاردرمانها برای استفاده از این نرمافزار اشتیاق داشته باشند.
n
n
n
nسارلی درباره استفاده از این فرآیند به عنوان یک روش جایگزین افزایش مهارت توضیح داد: برای درمان اختلال ADHD از روشهای مختلفی دارودرمانی، درمان شناختی، رفتار درمانی و درمان شناختی- رفتاری استفاده میشود که بروز عوارض جانبی داروها و عدم تعمیمپذیری نتایج درمان به موقعیتهای دیگر به شدت خانوادهها را برای استفاده از روشهای مختلف درمان غیر دارویی مکمل تحریک کرده است.
n
n
n
nتکالیف مشخص شده در فرآیند یادگیری
n
n
n
nاین نرمافزار بر اساس تمرینهای پردازش توجه (APT) است که بر اساس تئوری عصب- شناختی پایهریزی شده است. این تئوری عنوان میکند که با ایجاد تحریک برای وجه خاصی از توجه، میتوان توانایی توجه را بهبود بخشید.
n
n
n
nبه طور مشخص این فرآیند از سه تکلیف توجهی تشکیل شده است؛ در تکلیف اول که «حیوان» نام دارد اسامی حیوانات مختلف خوانده میشود و کودک استفاده کننده باید با شنیدن کلمه هدف، کلید مشخصی را بر روی صفحه کلید فشار دهد.
n
n
n
nتکلیف دوم نیز «میوه» است که به فرآیند تکلیف اول نزدیک است. در تکلیف سوم نیز یک «داستان» متناسب با گروه سنی کودک خوانده میشود که محتوای معنایی متن و نیز تعداد کلمات آن در این بخش، اعمال درجهبندی سطح دشواری را برای محقق، کاردرمان و یا والدین ممکن میکند.
n
n
n
nدر این بخش هر داستان به صورت بخش به بخش ارائه میشود و بلافاصله پس از هر بخش، سوال مربوط به آن به صورت صوتی پرسیده میشود و پاسخها به صورت چهارگزینهای بر صفحه رایانه ظاهر میشوند.
‘