rnrnrn
در نشست «از پایان‌نامه تا صنعت» مطرح شد:  بررسی روند ایجاد رویکرد تجاری‌سازی در تحقیقات دانشگاهی

در نشست «از پایان‌نامه تا صنعت» مطرح شد: بررسی روند ایجاد رویکرد تجاری‌سازی در تحقیقات دانشگاهی

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



در نشست «از پایان‌نامه تا صنعت» مطرح شد: بررسی روند ایجاد رویکرد تجاری‌سازی در تحقیقات دانشگاهیReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nنشست یکروزه هم‌اندیشی اساتید جوان دانشگاه‌های تهران با موضوع تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی‏‏‏ و پایان‌نامه‌های کاربردی اول خردادماه در سالن اجلاس ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد


————————————-

n.

n

nبه گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر شفیعا از اساتید مدیریت فناوری طی سخنانی در این نشست به تشریح موضوع تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: «بر اساس گزارش تحقیقاتی‌ که اخیرا مرکز اداره بین‌المللی نوآوری منتشر کرده،‌ نوآوری یکی از مهمترین عناصر مباحث نوظهور اقتصاد جهانی به شمار می‌آید و کشورهای توسعه یافته در پی تحولات سریع و بی‌سابقه اقتصاد جهانی، حمایت‌های سیاسی خود را از صنایع سنگین به سمت فناوری نانو، زیست ‌فناوری، موسسات دیجیتالی و راه‌حل‌های انرژی معطوف کرده‌اند.»

n

n

nشفیعا به دو موضوع توانمندی و هوشمندی فناوری اشاره کرد و در این مسیر، فرایند ایده تا محصول مورد بحث قرار گرفت و ضمن تشریح مراحل گام به گام تبدیل ایده به محصول به اهمیت شناخت و ارزشیابی ایده‌ها پرداخته شد.

n

n

nدر این بخش، مدل امکان‌سنجی‌ تجاری‌سازی ایده‌های نو تبیین شد. از نکات قابل توجه در ارائه دکتر شفیعا ارائه مثال‌های متعدد از پروژه‌های صنعتی موفق و غیرموفق داخلی بود که توسط متخصصان کشور صورت گرفته بود. تجربیات ارزنده این موردکاوی‌ها به شفاف شدن مباحث کمک شایانی می‌کرد. نشست صبح با برگزاری جلسه پرسش و پاسخ پایان یافت.

n

n

nدر نشست بعدازظهر، ابتدا دکتر باقری، رییس دانشکده پلیمر دانشگاه صنعتی شریف به ارائه مفاهیم و تجربیاتی از تعریف و اجرای پروژه‌های کاربردی پرداخت. وی ابتدا تفاوت تحقیقات پایه و کاربردی و تفاوت بین حل مشکلات فنی و تحقق کاربردی را تشریح و چالش‌های پیش رو در شناخت نیازها و مشکلات صنعت و تبدیل آن به پروژه‌های پژوهشی را تبیین کرد. در ادامه چندین پروژه تحقیقاتی برای حل مشکل صنعت از مرحله شناخت تا تعریف، اجرا و تجاری‌سازی نتایج مورد بررسی قرار گرفت.

مطلب پیشنهادی:   محصول جدید سامسونگ: Galaxy Folder با دو نمایشگر

n

n

nباقری در پایان پیشنهاد کرد که حمایت‌های تشویقی ستاد از اساتید برای انجام پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در چارچوب برنامه‌های میان مدت و بلندمدت برای هر فرد انجام شود و با این کار، هدفمندی و کاربردی بودن در تعریف و انجام پایان‌نامه‌ها مورد تشویق قرار گیرد.

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!