rnrnrn
دستگاه اندازه گيري اعمال بار ثابت بر روي خاك (كريپ) در اراك اختراع شد

دستگاه اندازه گيري اعمال بار ثابت بر روي خاك (كريپ) در اراك اختراع شد

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



دستگاه اندازه گيري اعمال بار ثابت بر روي خاك (كريپ) در اراك اختراع شدReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nدستگاه اندازه گيري اعمال بار ثابت بر انواع خاك و لايه هاي زمين (كريپ يا خزش) توسط يك استاد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك اختراع شد و در سازمان مالكيت هاي معنوي و صنعتي ايران به شماره ۶۲۹۲۴ به ثبت رسيد.

n

nمخترع اين دستگاه روز چهارشنبه در گفت وگوي اختصاصي با ايرنا گفت: اندازه گيري خزش (كريپ) از موضوعات بسيار مهم و تخصصي در حوزه عمران و مكانيك خاك است و به روش محاسبه اعمال بار ثابت در زمان متغير بر بستر سازه ها، خاك و زمين اطلاق شده و درصورت عدم محاسبه يا محاسبه ناقص مي تواند موجب آسيب در سازه ازطريق دفرمه شدن بستر و تغييرات نشست ها و گسست در زمين شود.

n

n
nدكتر 'عزيرالله عطارپور' افزود: اين دستگاه پس از مطالعات پايه يك ساله با مشورت ۱۳ استاد و كارشناس حوزه عمران و مكانيك خاك و آزمايش ۱۲ مدل ساخته آزمايشگاهي در مدت زمان شش ماه با هزينه ۱۲۰ ميليون ريال ساخته و تاييد شده است.


————————————-

n

nوي ادامه داد: دقت اين دستگاه اندازه گيري يك هزارم تا يك ده هزارم ميليمتر است و بارگذاري بر روي آن از انواع خاك و تركيبات مصالح ساختماني به صورت همزمان در سه گروه مجزا بر روي يك نمونه ثابت ثبت اندازه از نظر فيزيكي صورت مي گيرد.
nعطارپور گفت: دستگاه كريپ توانايي اندازه گيري مقاومت نمونه ها از يك گرم تا ۳۵۵ كيلوگرم و قابليت استفاده از آلياژهاي قوي تر براي ارتقاي بارگذاري ها را دارد.
nوي بيان كرد: حداكثر مقاومت نمونه هاي بارگذاري شده در ابتدا توسط دستگاه تك محوره به دست مي آيد و سپس با تحت فشار قرار گرفتن در دستگاه كريپ بارگذاري ۲۵، ۵۰ و ۷۵ درصد با همان مشخصات فيزيكي و شيميايي نمونه شكسته شده در دستگاه تك محوره انجام گرفته و در زمان تعيين شده با تغيير حالت و طول نمونه ها، منحني هاي كريپ آن ترسيم مي شود.
nعطارپور اضافه كرد: زمان ماندگاري نمونه ها در اين دستگاه با توجه به شرايط اقليم و آب و هوا و جنس خاك ممكن است متغير باشد و تا زمان ثابت ماندن جابه جايي تركيب فيزيكي خاك ادامه مي يابد.
nوي خاطرنشان كرد: سه نمونه يكسان از نظر فيزيكي و شيميايي بارگذاري اين دستگاه در زير سه شفت (محور) قرار مي گيرند و بار مستقيم صفحه بالايي بر شفت ها وارد شده و از صفحات دايره اي شكلي فشار آن ازطريق محورهاي عمودي به صفحات پاييني منتقل و به نمونه وارد مي شود كه تغيير اندازه طول نمونه ها براثر اين فشارها ازطريق نمودارهاي ترسيمي قابل اندازه گيري است.
nعطارپور تاكيد كرد: بارگذاري ها تا زماني ادامه مي يابد كه درجه هاي اندازه گيري دستگاه ديگر تغييري را در تغيير طول نمونه ها تجربه نكند و مقدار بار براساس كيلوگرم بر سانتيمتر مربع ثابت شود.
nوي اظهار داشت: نتايج حاصله از آزمايش نمونه هاي كريپ اين دستگاه براي تعيين استحكام و مقاومت زمين زير سازه ها و پيشگيري از نشست و شكست انواع سازه ها شامل ساختمان، پل و سدها و جلوگيري از خسارات مالي و جاني براثر آسيب هاي وارده بر سازه دراثر نشست، زمين لرزه و حركت چين ها و گسل ها حياتي است.
nاين استاد گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك افزود: از هشت پژوهشگاه و آزمايشگاه كشور تاكنون درخواست نياز دستگاه كريپ دريافت شده و درصورت حمايت، تجاري سازي و توليد انبوه اين اختراع با قيمت تمام شده هر دستگاه حدود ۷۰ميليون ريال خواهد بود.
nوي گفت: مقاله علمي درخصوص اين اختراع و اهميت خزش يا كريپ به سه زبان ارمني، روسي و انگليسي در نشريه علمي دانشگاه بين المللي ايروان به چاپ رسيده است.

مطلب پیشنهادی:   ساخت جلیقه هوشمند با قابلیت ارسال علائم حیاتی بیمار به پزشک

‘, ۱, ۲۰, ‘۲۰۱۱-۰۸-۰۳ ۱۹:۳۲:۵۶’, ۷۵۰, ‘

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!