rnrnrn
دستگاه بذرکار پیاز زعفران و کشت غلات در آبهای شور گناباد رونمایی شد

دستگاه بذرکار پیاز زعفران و کشت غلات در آبهای شور گناباد رونمایی شد

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



دستگاه بذرکار پیاز زعفران و کشت غلات در آبهای شور گناباد رونمایی شدReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nمدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: برای اولین باردر جهان دستگاه بذر کار پیاز زعفران و کشت غلات در آبهای شور با همکاری جهاد کشاورزی گناباد در محل ایستگاه تحقیقات زعفران این شهرستان رونمایی شد.

————————————-

n
nمحمد باقر جاهدی در گفتگو با خبرنگارمهر اظهار داشت: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی دو دستگاه بذر کار غلات در آبهای شور و دستگاه کشت پیاز زعفران با حضور جمع کثیری از کارشناسان وکشاورزان شهرستان واستان رونمایی شد.
n
nوی افزود: دستگاه کشت پیاز زعفران  برای اولین بار در جهان توسط مهندسین شرکت ماشین برزگر همدان با صرف چهار سال کار تحقیقاتی و با هزینه ۲۵۰ میلیون ریال ساخته شده و ثبت اختراع شده است.
n
nوی افزود: این دستگاه توان کشت بذرهای حبه ای نظیر سیر و باقلا و پیاز زعفران را فراهم کرده و در یک فرایند کاملا مکانیکی بذور را بصورت حبه ای یا پیاز از مخزن  توسط موزع صفحه ای برداشته و بوسیله شیارهای ایجاد شده توسط شیار باز کنهای فاروئی درعمق چهار تا پنج سانتیمتری خاک قرار می دهد.
n
nجاهدی تصریح کرد: اتصال دستگاه به تراکتور به صورت کاملا سوارشونده است و طراحی شاسی وکارنده های آن به گونه ای است که امکان اضافه یا کم کردن واحدهای کارنده و در نهایت قابلیت افزایش و کاهش عرض کار دستگاه را فراهم می آورد.
n
nوی با اشاره به مزایای این دستگاه گفت: کاهش هزینه کاشت و برداشت محصول، مدیریت زمان، فراهم کردن شرایط برداشت مکانیزه، ایجاد خطوط منظم کشت وتسهیل در بکارگیری از سیستمهای ابیاری تحت فشار، امکان تغییر دستگاه به صورت کشت مسطح وجوی پشتها برای اراضی وبه حداقل رساندن ضایعات محصول درحین عملیات کاشت از مزیتهای این دستگاه است و در صورت تولید انبوه هزینه تمام شده آن به حدود هشت تا ۹ میلیون تومان کاهش می یابد.
n
nجاهدی در خصوص دستگاه بذر کارمخصوص اراضی شور گفت: ساختار این دستگاه مشابه در فرایند انتقال بذر و کود از مخزن به بستر بذر همانند سایر بذرکارها است.
n
nوی تصریح کرد: اما با توجه به خاصیت تجمع نمک واملاح خاک در هنگام تبخیر رطوبت در بالاترین نقطه از خاک که سبب بروز مشکل و کاهش راندمان محصول را دراراضی شور فراهم آورده است.
n
nجاهدی گفت: این دستگاه با ایجاد جویهای عریض به اندازه ۴۰ تا ۸۰سانتیمتر بذر و کود را به صورت خطی کاری در داخل خاک و به فاصله مشخص کشت می کند وهمزمان با این عمل پشته های کوچکی را ایجاد تا نمک و املاح درون خاک دراثر تبخیر رطوبت به بالای آن انتقال یابد.

مطلب پیشنهادی:   هدف از طرح توجیهی چیست؟

‘, ۱, ۲۰, ‘۲۰۱۲-۰۶-۱۵ ۱۰:۵۲:۰۹’, ۷۵۰, ‘

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!