rnrnrn
دهکده جهانی در حال گذار/ سرنوشت‌ساز بودن عصر کنونی برای بچه‌ها

دهکده جهانی در حال گذار/ سرنوشت‌ساز بودن عصر کنونی برای بچه‌ها

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



دهکده جهانی در حال گذار/ سرنوشت‌ساز بودن عصر کنونی برای بچه‌هاReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:

nاستاد دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به اینکه عصر بعد از دهکده جهانی بازار پیام نام دارد گفت: دهکده جهانی وضعیت در حال گذار است و آخر همه چیز نیست و در بازار پیام نمی توان مرزها را حس کرد.


————————————-

nبه گزارش خبرنگار مهر، سومین نشست از سلسله نشست‏های "دین، رسانه و کودک" عصر سه شنبه ۲۳ خرداد در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

n

nدکتر مهدی محسنیان راد استاد دانشگاه امام صادق(ع) در این نشست به بررسی موضوع "عصر پس از دهکده جهانی؛ بازار پیام" پرداخت و گفت: دوران کنونی دوران مهمی برای بچه ها به شمار می رود. مسلماً درباره این دوران بعدها بیشتر خواهند گفت و نوشت.

n

nوی افزود: وقتی گوتنبرگ ماشین چاپ را اختراع کرد، فکر نمی کرد اینقدر در دو قرن بعد منشأ تحول شود. همانگونه که در دوران گوتنبرگ بچه ها وارد یک دوره و عصر جدید شدند بچه های دوره کنونی نیز وارد دوره ای جدید می شوند.
nوی تصریح کرد: بیست سال دیگر اتفاقاتی در جهان خواهد افتاد که خیلی از حرفها و شعارهای امروز دیگر جوابگوی مردم آن دوران نخواهد بود.

n

nوی با اشاره به اینکه عصر بعد از دهکده جهانی را باید بازار پیام نامید گفت: اولین بار در سال ۲۰۰۱ میلادی در بوداپست مجارستان این بحث مطرح شد. این بحث در ایران جدی گرفته نشد. باید توجه داشت تاکنون صحبت از روابط بین الملل ناظر بر روابط بین دول بوده است.

مطلب پیشنهادی:   زندگينامه لويي پاستور مخترع پاستوريزاسيون

n

nاستاد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه تأکید کرد: تحولات ارتباطی میان ملل سه تحول را طی کرده است. یکی از این تحولات نظام هشت حلقه ای در جهان قرن سیزدهم میلادی است. این زمان مصادف با دوران مغول بوده است.

n

nوی یادآور شد: این حلقه ها ارتباط با یکدیگر داشته اند. در قرون ۱۴ و ۱۵ نظام جهانی تک قطبی رخ می دهد که مرکزیت آن اروپا و انگلستان است که اولین استعمارگر است. این نظام تغییر کرد و نظام تک قطبی به مرکزیت ایالات متحده آمریکا در قرن بیستم جای آنرا گرفت.

n

nوی در ادامه به نظریه دهکده جهانی مک لوهان پرداخت و گفت: در سال ۱۹۶۴ هربرت مارشال مک لوهان نظریه پرداز کانادایی پیش بینی هایی انجام داد و دهکده جهانی را پیش بینی کرد.

n

nاو پیش بینی کرد که در سال ۲۰۱۴، عصر الکترونیک فراگیر یک سیستم مرکزی عصبی کره زمین را در بر خواهد گرفت. اینترنت در واقع همین موضوع است. اینکه همه جهان در هر لحظه از هم با خبر می شوند مراد دهکده جهانی است و گرنه اصلاً بحث کدخدایی بر جهان نیست.

n

nمحسنیان راد در ادامه افزود: اولین نشانه‌های دهکده جهانی در سال ۱۹۹۰ شروع شد و وقتی اولین وب سرور شروع به کار کرد.

n

nوی در ادامه با اشاره به اینکه عصر بعد از دهکده جهانی بازار پیام نام دارد گفت: دهکده جهانی وضعیت در حال گذار است و آخر همه چیز نیست. در بازار پیام دیگر کشورها به سیمای دولتی نمی توانند ببالند. در چنین بازاری نمی توان مرزها را حس کرد.

مطلب پیشنهادی:   نحوه رسیدگی به شکایات شرکتهای دانش بنیان اعلام شد

n

nوی افزود: در بازار پیام با تک فروشی مواجه هستیم. در بازار پیام پز فرستنده بودن کاهش پیدا می کند.

n

nسپنجی: سواد رسانه‌ای به ما کمک می کند تا تجربه لذت‌بخش از رسانه داشته باشیم

n

nدر ادامه این نشست دکتر امیر عبدالرضا سپنجی استاد دانشگاه و پژوهشگر ارتباطات رسانه‌ای نیز به بررسی سواد رسانه ای پرداخت و گفت: عملاً سواد سنتی و قدیمی از الفبا و اصول ساخت زبانی شروع شده است.

n

nوی یادآور شد: مراحل تکامل سواد را از دوران کلاسیک تا جامعه اطلاعاتی می توان تقسیم بندی کرد. در دوره کلاسیک، ارتباطات ایما و اشاره‌ای و ابداع و گسترش الفبایی نوشتاری رخ می دهد.

n

nوی تصریح کرد: بعد از این دوره، رنسانس و انقلاب اول صنعتی رخ می دهد. در این دوره اختراع و گسترش چاپ کتاب را شاهد هستیم. در انقلاب دوم صنعتی با کهکشان مارکونی همراه هستیم.

n

nوی یاداور شد: اما در جامعه اطلاعاتی کنونی فضای رسانه‌ای مملو از رسانه‌های دیجیتالی و اینترنت است.

n

nوی افزود: سواد رسانه‌ای بخش مهمی از توسعه ارتباط انسانی است که با معرفی الفبای نوشتاری آغاز و با توسعه رسانه‌های دیجیتال دنبال می شود. سواد رسانه ای با تمامی رسانه ها مرتبط است. سواد رسانه‌ای را یک رژیم غذایی هوشمند گفته اند. بی سوادهای رسانه ای هم گول می خورند و هم طعمه می شوند. خروج مخاطبان از حالت انفعالی و مصرفی از اهداف سواد رسانه ای است.

n

nسپنجی در پایان تصریح کرد: سواد رسانه‌ای به ما کمک می کند تا تجربه لذت‌بخش از رسانه داشته باشیم. ضرورت داشتن این سواد به حجم بالای پیام و وجود رسانه های مختلف باز می گردد.

مطلب پیشنهادی:   بازی Super Mega Baseball 2 معرفی شد

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!