rnrnrn
روتور توربین بخار نیروگاه‌های حرارتی در کشور ساخته شد

روتور توربین بخار نیروگاه‌های حرارتی در کشور ساخته شد

  • مرتضی عطایی نژاد
  • |
  • 28 دسامبر 2023
  • |
  • بدون دیدگاه



روتور توربین بخار نیروگاه‌های حرارتی در کشور ساخته شدReviewed by مرتضی عطایی نژاد on Dec 28Rating:
n

n

n

nبا تلاش مهندسان یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و به سفارش شرکت ملی مس، روتور توربین نیروگاه حرارتی مجتمع مس سرچشمه ساخته و دانش فنی ساخت آن بومی سازی شد.

n

n

n شرکت ملی صنایع مس ایران در راستای نوسازی و به روزآوری تجهیزات و دستگاه‌ها به کار رفته در مجتمع‌های مختلف تولید مس، اقدام به اجرای پروژه بزرگ طراحی و ساخت روتور توربین بخار برای نیروگاه حرارتی مجتمع سرچشمه کرده است.

n


————————————-

nبهنام فضایی‌فر، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: نیروگاه حرارتی یکی از بخش‌های بسیار مهم و حساس مجتمع تولیدی مس سرچشمه است که علاوه بر آن که تولید برق بخشی از مجتمع را بر عهده دارد در فرآیند بازیافت حرارتی کوره ذوب و استفاده از بخار تولیدی در این سیکل که نهایتا به خنک‌سازی منجر می‌شود نقش موثری دارد. همچنین در راستای حفاظت از محیط زیست نقش بسزایی دارد.

n

n

nوی با بیان اینکه دو عامل موجب شد به سمت ساخت داخل برویم خاطرنشان کرد: اولا تحریم‌ها و ریسک‌های خرید خارجی و مشکلات حمل و ترخیص و ثانیا ضرورت سرعت بخشیدن به بومی‌سازی دانش فنی این موضوع در داخل کشور، سبب شد به سمت تولید داخل پیش برویم.

n

n

nفضایی فر با بیان اینکه توربین مورد استفاده در مجتمع مس سرچشمه یکی از پیچیده‌ترین نوع توربین‌های بخار است و توسط شرکت آمریکایی شرکت جنرال الکتریک ساخته شده است، افزود: به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، تامین قطعات مورد نیاز برای این توربین‌ها در کشور مقدور نبود؛ لذا شرکت ملی صنایع مس ایران با اتکا و اعتماد به مهندسان و صنعتگران داخلی اقدام به واگذاری پروژه ساخت روتور توربین مس سرچشمه به این شرکت دانش بنیان کرده است.

مطلب پیشنهادی:   کمک

n

n

nوی ادامه داد: این شرکت دانش بنیان به عنوان یکی از شرکتهای داخلی فعال در زمینه تخصصی تحلیل و طراحی انواع توربین های مورد استفاده در صنایع مختلف نیروگاهی، نفت و گاز و سایر صنایع پروژه، روتور توربین مس سرچشمه را به صورت مناقصه دریافت و با همکاری شرکت توربین ماشین خاورمیانه به انجام رسانده است.

n

n

nفضایی فر افزود: این کار با حجم زیاد برای نخستین بار در کشور صورت گرفته و مهندسان ما بدون داشتن اطلاعات نقشه، قطعه یدکی و نمونه سالم و فقط از روی نمونه توربین کار کرده و فرسوده، این پروژه را بر اساس اعتماد و حمایت مدیران شرکت صنایع مس ایران آغاز کردند.

n

n

nبه گفته وی، نکته قابل توجه در طراحی و ساخت این روتور، استفاده حداکثری از توان داخلی است. به غیر از یک مورد، تمامی مواد اولیه از داخل کشور و با همکاری تولید‌کنندگان داخلی فولادهای آلیاژی انجام پذیرفته است. همچنین تمام مراحل مهندسی، ساخت و انجام قسمت‌های کنترل کیفیت به همت مهندسان و صنعتگران داخلی انجام گرفته است.

n

n

nفضایی‌فر در خصوص مشخصات این روتور به ایسنا گفت: طول روتور سه هزار و ۴۵۰ میلی‌متر و وزن آن سه هزار و ۷۵۰ کیلوگرم و بیشترین قطر دیسک یک متر و ۲۶۵ میلی‌متر است. این روتور ۳۱۲۰ عدد پره دارد که در ۱۶ ردیف و روی ۱۵ دیسک نصب می‌شوند. تمامی قسمتهای آن با سرعت سه هزار دور بر دقیقه در چرخش است.

n

n

nمدیر عامل این شرکت با بیان اینکه چهار گروه نظارتی جهت انجام این پروژه تعریف شده است، خاطرنشان کرد: تیم مهندسی از مس سرچشمه، دکتر منصوری از دانشگاه کرمان، یک شرکت آلمانی – سوئدی و یک تیم مدیریتی از معاونت بازرگانی صنایع ملی از ابتدای پروژه، تمام مراحل کار را بازدید، بررسی و تایید کرده‌اند. پس از نصب و راه‌اندازی و با گذشت بیش از یک سال از بهره‌برداری این روتور، هیچگونه مشکلی از آن گزارش نشده و مهندسان این شرکت در پی بومی‌سازی دانش ساخت و پیشگام ساخت نمونه دوم توربین اند.

مطلب پیشنهادی:   موفقیت محققان ایرانی در شناسایی نانوباکتری‌های عامل سنگ‌ کلیه

n

n

nوی در پایان گفت‌وگو تصریح کرد: در این شرکت دانش بنیان، علاوه بر این گونه موفقیت‌ها در زمینه طراحی و بومی سازی نرم افزارهای سیستم کنترل توربین‌های گازی و خصوصا بومی سازی دانش طراحی تورین‌های گازی، با شرکتهای بزرگ توربین‌سازی کشور نیز همکاری‌های صورت گرفته شده است. امیدواریم با همت متخصصان و نخبگان جوان و اعتماد و حمایت مدیران کشور این زمینه مهم را هر چه بیشتر در کشور بومی سازی و توسعه دهیم.

n

n

nانتهای پیام

n

n

n

n

n

n

nتصویر روتود مس سرچشمه

n

n

n

n

n

n

n

nتصویر روتور پس از مونتاژ نهائی

n

n

n

n

n

n

n

nبازدید و بررسی مدارک و قطعات توسط تیم نظارت داخلی

n

n

n

n

nمنبع خبرگزاری ایسنا

05191010117
Contact راحت باشید، از ما بپرسید هر سوالی دارید!